fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Celeb vagy bűnöző? – gyerekek a médiában

Az Ipsos Zrt. kutatása szerint a fiatalkorúak médiaábrázolásában túlzottan nagy hangsúlyt fektetnek a negatív történetekre, miközben a példaértékű gyerekszerepek sokkal kevesebb figyelmet kapnak. Milyen képet sugall a média a jövő nemzedékeinek saját kortársaikról?

A Magyar Lapkiadók Egyesülete és a Médiatanács megbízásából készült felmérés elsődleges célja az volt, hogy kiderüljön, a gyerekek médiában való megjelenése mennyiben felel meg a kiskorúak védelméről szóló alapelveknek. A fiatalok médiabeli megítélése és a róluk kialakított sztereotípiák ugyanis nagyban visszahatnak magukra a fiatalokra, és erőteljesebben befolyásolják énképüket, mint a felnőttekről szóló híradások.

A vizsgálat során 440 médium egy havi teljes anyagát tekintették át. A végeredmény szerint a kiskorúakról szóló

  • internetes cikkek és videók 64%-ában,
  • a nyomtatott sajtó írásainak 41%-ában negatív kontextusban jelennek meg a gyerekek.

Jellemzően valamilyen bűncselekmény elkövetőiként vagy áldozataiként szerepelnek. Ez utóbbi esetben olyan élethelyzetekben mutatják be őket, amelyben passzív elszenvedői a velük történt borzalmaknak (éheznek, betegek, elhagyták őket, eltűntek stb.).

Slágertémának számítanak a magyar és külföldi celeb gyerekek is:

  • az online híradások 9%-a,
  • a nyomtatott cikkek 23%-a szól róluk.

Ez a szám már csak azért is elszomorító, mert a tehetséges és sikeres kiskorúakról szóló anyagok (kiemelkedő sport-, művészeti vagy tanulmányi eredményeket taglaló cikkek) jóval kisebb arányban

  • az internetes hírek 7%-ában
  • az újságokban 20%-ban jelennek meg.  

A tematikai aránytalanságok mellett megfigyelhető az is, hogy a média hajlamos bizonyos sztereotípiák mentén ábrázolni az egyes korcsoportokat és a fiúk-lányok közötti különbségeket.

A 6 éves korig terjedő korosztály esetében nagyobb arányban jelennek meg olyan híradások, amelyekben a kisgyerekek fokozottan védtelenek, például betegek vagy veszélyhelyzetben vannak. Ezzel szemben a kamaszokról szóló hírek a „problémás gyerek” képre erősítenek rá főként azzal, hogy a bűncselekményekkel foglalkozó cikkekben a 14 és 18 év közötti fiatalok nagyobb arányban szerepelnek elkövetőként, mint áldozatként.

A fiúk és lányok is eltérő szerepekben jelennek meg. A fiúk inkább valamilyen bűncselekménnyel kapcsolatban kapnak szerepet, a lányoknak ezzel szemben nagyobb az aránya az olyan hírekben, amelyek a sikeres, szorgalmas gyerekekről szólnak.

A kutatás megállapította, hogy a tévé, az internet és a nyomtatott sajtó közül az utóbbi tekinthető a legkiegyensúlyozottabbnak a gyermekszerepek ábrázolását tekintve, míg az előbbi kettő sokkal inkább hajlik a hatásvadász megoldások felé. Sajnos azonban az is tény, hogy a kiskorúak újságot olvasnak a legkevésbé, helyette inkább az internetről és a tévéből szerzik be az információkat.

Összességében a vizsgálat azt tartja a legaggasztóbbnak, hogy egyre csökken az olyan médiatartalmak aránya, amelyek pozitív gyermekszerepeket közvetítenek, és nem kivételes helyzetekben, hanem a mindennapi tevékenységek mentén (iskola, család, játék stb.) mutatják be a gyerekeket. Ez különösen a 10-15 évesek esetében veszélyes, mivel őket befolyásolja leginkább az, amit a neten vagy a tévében látnak, olvasnak. Ezért fontos lenne olyan tartalmakat közölni, amelyek pozitív irányba terelhetnék személyiségük fejlődését.

Forrás: Magyar Lapkiadó Egyesülete

Kép: dreamstime

 

 A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében valósult meg.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás