fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Büntetést kapott a Sky Europe és a Ryanair

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Két fapados légitársaságot bírságolt meg 10-10 millió forintra a GVH. A Sky Europe és a Ryanair hirdetéseikben elhallgatták, hogy a repülőjegy árán felül még több járulékos költséget is ki kell fizetnünk, ha utazni akarunk.




A GVH 2007 szeptemberében indított vizsgálatot a Sky Europe
Airlines a. s. ellen. A „fapados” légitársaság 2007-ben megjelent hirdetéseiben
rendkívül kedvező árakon (1-3490 forint közötti összegért) kínált
repülőjegyeket.

A GVH szerint a fogyasztó számára a repülőjegy keresése
során az ár a legfontosabb. Márpedig ár alatt az ügyfelek az általuk
kifizetendő teljes költséget értik. Számukra nem értelmezhető az az üzenet,
hogy a légitársaság milyen díjat kalkulál a saját tevékenységéért, hiszen ezt a
szolgáltatást csak akkor vehetik igénybe, ha a járulékos költségeket
(repülőtéri illeték, tranzakciós díjak stb.) is megfizetik.

A vizsgálat során a GVH megállapította, hogy a Sky Europe
hirdetéseiben a nettó jegyárat tüntette fel, majd külön, általában apró betűs
tájékoztatásban közölték, hogy a feltüntetett jegyár nem tartalmazza a
repülőtéri illetéket. A jegyárban nem volt benne az értékesítési és a – bankkártyás
fizetéshez kötődő – tranzakciós díj sem, viszont a Sky Europe egyetlen
hirdetésében sem utalt erre.

A Sky Europe online hirdetéseiben többször ígért 30-50
százalékos kedvezménnyel repülőjegyeket a fogyasztóknak. A vizsgálat során
azonban a légitársaság nem bizonyította, hogy valaha is alkalmazta volna azokat
az árakat, amelyekhez képest a reklámokban jelentős mértékű kedvezményeket
ígért. Mindezek miatt a versenyhatóság a légitársaságot 10 millió forintra
büntette.

Hasonló okok miatt indult versenyfelügyeleti eljárás 2008
márciusában a Ryanair Ltd-el szemben is. A légitársaság ugyancsak kedvezményes
áron (3 forint + repülőtéri illeték) kínált 2007-ben repülőjegyeket.

A Ryanair reklámjaiban nem tett említést az úgynevezett
extra szolgáltatásokról, illetve azok költségéről (poggyászdíj, airport
„check-in” díj). A Ryanair csak a reklámok apró betűs részében adott
tájékoztatást arról, hogy az ár nem tartalmazza a repülőtéri illetéket.
Egyetlen reklámban sem volt azonban arról szó, hogy a bankkártyával fizető
ügyfeleknek hitelkártya kezelési díjat számol fel. A Ryanair több hirdetésében
50-75 százalékos kedvezményt is ígért a nála repülőjegyet vásárlóknak. A
kedvezmény alapjául szolgáló árként azonban kizárólag a hirdetés megjelenését
közvetlenül megelőzően alkalmazott legalacsonyabb nettó árat vette figyelembe,
azaz a valójában kifizetendő repülőjegy árának csak egy része tekintetében
alkalmazta az ígért kedvezményt, a további díjelemekre az ugyanis nem
vonatkozott.

Mivel a fogyasztók a repülőjegy áraként azt az összeget
azonosítják, amelyért valóban elérhetik kitűzött úticéljukat, a Ryanair
hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. Emiatt a
versenyhatóság 10 millió forint bírságot szabott ki a légitársaságra.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] pyonko matt

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek