| Dorofjev Tamara
Bojkott az állatkísérletek ellen
Bojkott indult a Herbal Essences hajápoló termékek ellen, amiért előállításuk során a gyártó állatkísérleteket hajt végre. A tesztek az állatokra nézve fájdalmasak és halálosak. A bojkotthoz csak Nagy-Britanniában mintegy negyedmillióan csatlakoztak.
Az Uncaged brit
állatvédő szervezet bojkottot indított a Herbal Essences
ellen, amely Magyarországon is az egyik legismertebb hajápoló márka. A Hurtful Essences (fájdalmas
esszenciák) nevű kampány célja felhívni a vásárlók figyelmét arra, hogy a
hajsampon valamint egyéb tisztálkodó és kozmetikai szerek előállítása milyen
fájdalmas állatkísérletekkel jár. A kísérletek célja, hogy teszteljék mennyire
biztonságosak a termékek.
A gyakorlatban ez úgy zajlik,
hogy dobozba zárt vemhes patkányokat két héten keresztül etetik a vizsgálni
kívánt kémiai anyaggal, jelen esetben a butylparabennel. [A parabéneket (methyl-,
ethyl-, propyl-, buthylparaben) számos kozmetikai termékben használják
konzerválószerként. Az Uncaged érveivel ellentétben, még mindig kritikus anyagnak
számítanak, ugyanis gyakran okoznak allergiát. Ennek ellenére a Tudatos
Vásárlók Egyesülete nem tartja etikusnak és célravezetőnek, hogy ezeket az
anyagokat élő állatokon teszteljék, ezzel értelmetlen szenvedést okozva nekik. Szerk.]
A kérdéses anyagból olyan mennyiséget fogyasztatnak el a patkányokkal, amely
több százszorosa annak, mint amennyi a termék használata során legnagyobb
dózisban az ember szervezetébe kerülhet. A tesztelés során sok állatot éppen
esedékes ellése előtt ér a fájdalmas halál. A tesztelés során eddig mintegy
száz felnőtt egyed és 1200 kölyökállat pusztult el.
Csak Nagy-Britanniában mintegy 250 ezer fő csatlakozott a
bojkotthoz, ami a P&G számára közel 12 millió font bevételkiesést
eredményez évente.
A Herbal Essences termékek gyártója a Procter & Gamble, akinek ez
már nem az első állatkísérletekkel kapcsolatos ügye. Már korábban is – szintén
az Uncaged intézkedéseinek köszönhetően – nyilvánosságra került, hogy a világ
legnagyobb fogyasztói termékeket gyártó cége állatokon végez kísérleteket
új termékei előállításához. A céget megijesztette a nyilvánosság reakciója a
kampányra, ezért hatalmas összegeket fordított marketing és pr-tevékenységre,
hogy megtartsa vásárlói körét, ám az állatkísérletekkel továbbra sem hagytak
fel.
Az Uncaged, látva, hogy erőfeszítései ilyenformán eredménytelenek,
bojkottot hirdetett: „A pénz nyelve az egyetlen, amelyen a P&G ért. Ezért
azzal, hogy bojkottáljuk a termékeit, megmenthetjük az állatokat a cég által
lefolytatott kegyetlen és szükségtelen állatkísérletektől” – vélekedik az
állatvédő szervezet.
A bojkott szervezői bíznak abban, hogy (mivel a P&G az
egyik legjelentősebb szereplő a kozmetikai termékek piacán) amennyiben
társadalmi nyomás hatására sikerül változást elérni a vállalat üzleti tevékenységében,
ez pozitív hatással lehet a versenytársakra is.
A kampány honlapján
csatlakozhatsz a bojkotthoz, és további tippeket is olvashatsz:
- vásárolj állatokon
nem tesztelt termékeket - írj panaszlevelet a gyártónak, de akármilyen dühös is vagy,
figyelj az udvarias hangvételre - írj olvasói levelet az állatkísérletekről egy helyi vagy
országos médiumnak - írj levelet a parlamenti képviselőknek, hogy hozzanak szigorításokat
az állatvédelmi törvényekben szervezz figyelemfelkeltő kampányt valamelyik
szupermarket vagy bevásárlóközpont elé támogasd adománnyal az Uncaged munkáját közösségi
portálokon, e-mailen keresztül tájékoztasd ismerőseidet, barátaidat is az
ügyről.
Kép [cc] Uncaged