| Burián Dóra -Szántó Szilvia
A biopiac bővülésének akadályai
A biotermékek piacbővülésének ma több akadálya is van. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a kereskedők és a fogyasztók ismeretei is hiányosak a termékekkel kapcsolatban. Holott már nem is olyan kockázatos ökotermék-kampányok indítása, mint pár éve volt.
Szintén fontos akadályozó tényezőnek
tekinthetjük a magas árakat. Míg egy kilogramm hagyományos kenyér 150 forintba
kerül, addig a biokenyér ugyanekkora mennyiségéért ennek három-négyszeresét,
4-500 Ft-ot is fizethetünk. A biotermékek korlátozott elérhetősége sem válik a
piac bővítésének javára.
Az ellenőrzött biotermékeket elsősorban
a termelői piacokon és néhány – főként fővárosi – városi bioboltban lehet
beszerezni. Így tehát a hipermarketek nyitása e termékek értékesítése felé
innovatív és fontos lépés lehet. Esetükben nemcsak a beszerzés helye, hanem az
előbbiekre visszautalva ezen üzletek alacsonyabb árrése is pozitívum lehet.
Ezen
kívül az olyan házhozszállítási szolgáltatások iránt is felmerül az igény,
amelyet például a Nyitott Kert Futár, a
Zöldrózsa Bioélelmiszer, Ebio Kertészet
kínál. Ezek a szolgáltatások korlátozott igényre, keresletre
számíthatnak, mert áraik jelentősen meghaladják a bolti árakat. Főként azok
körében elterjedtek, akik valamilyen betegség miatt fogyasztanak
bioterméket.
A mai
kereskedelmi rendszerben már nem olyan kockázatos az ökotermékek
fogyasztás-ösztönzését célzó kampányok indítása, mint pár éve volt a termékek
korlátozott elérhetősége, a kínálat gyérsége miatt. Ezek a negatívumok mára
nagyrészt megszűntek, a kínálat bővült, jobb az ellátottság. A kommunikáció a
beszerzési helyek ismertetésének esetében is fontos. Ezek az információk
leggyakrabban szájról szájra terjednek.
Egy 2002-es kutatás kimutatta, hogy a
biotermékek keresettségét legkevésbé indokolja a garantált minőség. Ebből is
látszik, hogy hiányosak a fogyasztói ismeretek. A vásárlók orvosi javaslatra,
ideiglenesen, betegség miatt, vagy divatkövetésből szerzik be a bioárukat. A
hazai életszínvonal mellett kevesek vallották azt, hogy csak biotermékeket
fogyasztanak. Ennek a rétegnek aránya kb. két százalékot tesz ki a hazai
fogyasztók körében.
A vásárlói döntéshozatalban sajnos
minimális szerepet játszik az, hogy az áru hazai termék, emiatt az árban nem
jelenik meg a szállítási költség, és vásárlásával a hazai gazdaságot támogatja a
fogyasztó.
A biotermék-kereskedelem akadályainak
elgördítésében segítség lehetne az információk széleskörű terjesztése, a szakmai
kommunikáció, a téveszmék eloszlatását szolgáló törekvések, az ismeretek
bővítése.
A szerzőkről
Burián Dóra a Budapesti Gazdasági Főiskola
Külkereskedelmi Főiskolai Karán, nemzetközi marketing szakirányon végzett
2003-ban.
Szántó Szilvia a Budapesti Gazdasági Főiskola
Külkereskedelmi Főiskolai Kar, Nemzetközi Marketing Tanszék adjunktusa,
tanszékvezető-helyettes.