
| Tudatos Vásárló
Biokörkép: a magyarok többsége egyáltalán nem vásárol bioélelmiszert
A GfK friss felmérése szerint négyből hárman egyáltalán nem vásárolnak bioélelmiszert.
A GfK Hungária Piackutató
Intézet a lakosság bioélelmiszer-vásárlási gyakoriságát, a fogyasztók által
legkedveltebb ökológiai minőségű termékkategóriákat, valamint a bioélelmiszerekkel
kapcsolatos fogyasztói attitűdöket vizsgálta legutóbbi kutatásában. Amint ebből
kiderült, van hova fejlődnünk!
A válaszadók több mint
háromnegyede – mintegy 76,5%-a – egyáltalán nem vásárol bioélelmiszert, további
13,4%-uk pedig csak nagyon ritkán. Az ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból
származó élelmiszert legalább heti gyakorisággal vásárlók aránya mindössze 3,1%.
A bioélelmiszerek közül a
kutatás szerint legnépszerűbbek a zöldségek és gyümölcsök – a biotermék-vásárlók
42%-a e termékcsoport árukínálatából választja a biológiailag ellenőrzött
minőségűt. Biokenyeret közel minden harmadik, bio zöldség- és gyümölcslevet
pedig minden negyedik biotermék-vásárló fogyaszt. A válaszadók 26,2%-a joghurtból,
illetve kefirből, 25,8% müzliből és müzliszeletből vásárol bioárut.
A vásárlók legnagyobb
arányban (43%-uk) hipermarketekben, 25%-a piacon, 18%-a láncba szerveződött
kisboltokban szerzi be az ökológiai minőségű élelmiszereket, míg 17%-a
nyilatkozott úgy, hogy ő maga termeli meg ezeket az élelmiszereket. A
szaküzleteket, azaz bioboltokat a megkérdezettek 15%-a említette beszerzési
forrásként.
A Tudatos Vásárlók
Egyesülete számára a vizsgálat eredményei azt erősítik meg, hogy a magyar
lakosság élelmiszerekkel kapcsolatos tudatossága még relatíve fejletlen. Továbbra
is szükséges a – legfőképpen helyi – biotermékek fogyasztásának népszerűsítése,
mivel ezek fogyasztása számos pozitív egészségügyi, környezeti és társadalmi
vonatkozással bír. A kellő mértékű kereslet hiánya megakadályozza továbbá a
biotermékek piacán fellépő megfelelő szintű árversenyt, ami az árak csökkenésén
keresztül az alacsonyabb jövedelműek számára is lehetővé tenné a biotermékek
napi szintű fogyasztását.
Forrás: GfK Hungária
Piackutató Intézet