fbpx

| Szilva Eszter

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

„Bio” csak élelmiszer és kozmetikum lehet

A boltokban nemcsak bioélelmiszerekkel találkozhatunk, hanem „biomatraccal”, „biopárnával”, vagy épp „biokozmetikumokkal” is. Mitől bio a bio?

Annak ellenére, hogy sok terméket kínálnak bio címkével, az élelmiszereken és a natúrkozmetikumon kívül más termékek nem állnak jogszabályi védelem alatt. Így a „bio” minősítés követelményei nincsenek hazánkban más termékek esetében egységesen – jogszabályilag – meghatározva.

A szabályok csak élelmiszerekre és natúrkozmetikumokra vonatkoznak

Ökológiai (biológiai, bio, öko, organikus) jelöléssel a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. szerint – a jogszabályi rendelkezés alapján – csak azok a mezőgazdasági termékek, élelmiszerek és takarmányok forgalmazhatók, amelyeket a jogszabályi előírások (az ökológiai termékek előállítására Európai Uniós jogszabályok vonatkoznak) betartásával és elismert ellenőrző szerv ellenőrzése mellett termeltek, dolgoztak fel, illetve importáltak. Ezt a minősítő munkát Magyarországon a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. és az Ökogarancia Hungária Kft. végzi. A Biokontroll a HU-ÖKO-01, az Ökogarancia a HU-ÖKO-02 jelöléssel tanúsítja a szigorú követelményeknek való megfelelőséget.

A mezőgazdasági alapanyagokon, élelmiszeren és takarmányon kívül azonban egyéb – sok mezőgazdasági alapanyagot tartalmazó – termék, így ruhák, kozmetikumok, bútorok is viselik a „bio” vagy „ökológiai” jelzőt. Ilyen például a biomatrac, a biopárna, vagy a különféle bio-, vagy natúrkozmetikumok.

A natúrkozmetikumok kivételt jelentenek, hiszen a nem élelmiszer kategóriában ezekre egyedül a Biokontrollnak van érvényes előírásrendszere (ld. kapcsolódó cikkünket >>>). A natúrkozmetikumokon kívüli termékek viszont nem állnak a jogszabályok védelme alatt, ezért indokolt megismerni a termék előállítása során alkalmazott előjárásokat, vagy érdemes keresni az élelmiszerekről ismert privát védjegyeket (például Biokultúra, Biokontroll, Demeter, Naturland).

 

A fogyasztó megtévesztése

A fogyasztók a gazdasági verseny kulcsszereplői. A vállalkozások a fogyasztók kegyeiért harcolva különböző eszközökhöz folyamodnak annak érdekében, hogy a vevők a piacon fellelhető áruk és szolgáltatások közül az általuk kínáltakat részesítsék előnyben. A versenytörvény azonban megtiltja számukra, hogy ennek érdekében tisztességtelen versenyeszközökkel éljenek.

Ha a gyártó, forgalmazó vagy reklámozó vállalkozás a kínált árut vagy a nyújtott szolgáltatást a valóságosnál kedvezőbbnek tünteti fel a fogyasztók előtt, és ilyen módon megtéveszti őket, előnyösebb helyzetbe kerül a piacon a tisztességes eszközöket használó versenytársaihoz képest, ami a piaci viszonyok torzulását eredményezi.

A fogyasztók megtévesztésnek minősülhet tehát az is, ha egy vállalkozás azt állítja a termékéről, legyen az élelmiszer, mezőgazdasági termék vagy más termék, hogy „bio”, ugyanakkor a termék nem felel meg ennek az állításnak, vagyis – amennyiben létezik vonatkozó szabályozás – a szükséges jogszabályi előírásoknak. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) joggyakorlatában azonban eddig csak elvétve fordult elő bio-problémával kapcsolatos ügy vagy panasz.

A dán PharmaNord PhN Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ellen például azért indult eljárás 2005-ben, mert az általa élőállított és forgalmazott étrend-kiegészítők mindegyikének megnevezésében a „bio” előtag szerepelt (pl. Bio Magnézium, Bio Króm). A hivatal végül megszüntette a cég elleni eljárást, mivel tekintve a termékek ásványi eredetét „az ésszerűen eljáró fogyasztó nem feltételezhette, hogy e termékek a bio-gazdálkodás, termesztés produktumai lennének” – még ha nem is tudatosult benne, hogy a „bio” jelző a termékek szervezetben történő felszívódására („bio-hasznosulás”), és nem a „termesztés” körülményeire vonatkozik. A GVH a döntés során figyelembe vette azt is, hogy „a termékeket több éve, ugyanilyen elnevezéssel forgalmazták nemcsak Magyarországon, hanem az EU tagállamaiban és eddig még egyetlen hatósági eljárás sem indult a megtévesztésre való alkalmasság tárgyában”.

 

A témában való további elmélyedésre ajánljuk a REFLEX Környezetvédő Egyesület Ökohanták című kiadványát. >>>

 

A cikk a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központjának támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás