fbpx

| Dömölki Lívia (élelmiszer szakértő - Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület)

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Beszédes címkék: nimm2 cukorka

Vitaminból is megárt a sok. Ezt bizonyítja az egyik sokat reklámozott, vitaminnal dúsított cukorka is, amelyen a tájékoztatás igencsak hiányos. A gyártó a szülőkre tolja a felelősséget.

Az utóbbi időben nagyon gyakran láthatjuk a tévében a Storck Nimm2 cukorka
reklámját, amely meglehetősen agresszíven támadja a gyerekeket és a szülőket. A
reklámszöveg valami ilyesmit üzen: ha ön szereti gyermekét, Nimm2 cukorkát
vásárol neki, amely nem csak finom, hanem egészséges is, valódi gyümölcslével készül,
és vitaminokat tartalmaz.

Gondoltuk, utánanézünk, mi is ez a Nimm2, és miért kell ezt
vennie a gyermekét szerető szülőnek? Vettünk egy csomag cukorkát (90 g 185 Ft),
elolvastunk minden feliratot, és megkóstoltuk. Citrom illetve narancs ízű lével
töltött kemény cukorka, íze kellemes, bár egy kicsit élesztőre emlékeztet.

Már az elülső oldal felirata is megér néhány szót, ugyanis csak
angol nyelvű információ
van a csomagoláson: „Stork Nimm2 Fruity filled orange
and lemon candies with essential vitamins”. 
A csomag hátoldalán már magyarul ez áll: „Minden nimm2 cukorka
hozzáadott vitaminokat tartalmaz”.

Lássuk, mi is van a termékben a felirat szerint.

100g termék:
Tartalmazza
az ajánlott napi                2 szem
cukorka
vitaminbevitel %-át                              tartalmazza
a napi
(RDA) felnőttek számára                     vitaminbevitel %-át   
                                            

C-vitamin                         413
%                                               49,5%
Niacin                              347
%                                               41,6%
E-vitamin                         414
%                                               49,6%
Pantoténsav                     495
%                                               59,4%
B2-vitamin                       444
%                                               53,3%
B6-vitamin                       315
%                                               37,8%
B1-vitamin                       414
%                                               49,7%
Folsav                              400
%                                               48%
B12-vitamin                     450
%                                               54%

 

A tápanyag-összetétel tekintetében érdemes megemlíteni, hogy
a termék (90 g) 71,6g cukrot és 5% vegyes gyümölcslevet tartalmaz. A csomagoláson
a következő figyelemre méltó tájékoztató feliratot olvashatjuk: „Már napi két
szem nimm2 cukorka hozzájárulhat a szervezet kiegyensúlyozott
vitaminháztartásához a felsorolt vitaminok esetében.”

Egy kis számolás következett: 90g (ennyi van egy tasakban)
cukorka 15 szem, két szem cukorka tehát 12g. A táblázat második oszlopában
láthatjuk, hogy bizony nem elhanyagolható mennyiségű vitamint fogyaszt el
gyermekünk a két szem cukorkával. Pantoténsav, B2- és B12-vitamin esetén 2 szem
cukorka már tartalmazza a napi vitaminbevitel több mint a felét. Nem nehéz
belátni, hogy a gyerekünk már négy szem cukorkával is bőven a szükséges napi
adag felett jut hozzá ezekhez az anyagokhoz. Egy egész csomag esetén, pedig
ennek több mint négyszeresét kapja. De a többi vitaminnál se jobb a helyzet,
hiszen a táblázat második oszlopában is láthatjuk, hogy két cukorka mindegyik
vitaminnak már a napi szükséglet közel felét adja. 

A nimm2 cukorka összetétele:

glükózszirup, cukor, glükóz-fruktóz szirup, sűrített
gyümölcslé 1,3%, savanyúságot szabályozó anyag, citromsav, tejsav, sovány cukrozott sűrített tej,
tejsavpor, aroma, aszkorbinsav, niacinamid, alfa-takaferol, acetát,
kalcium-pantotenát, riboflavin, piridoxin-hidroklorid, tiamin-hidrogénklorid,
folsav, kabalamin

A vitaminok túladagolása többnyire ugyanolyan veszélyes,
mint hiányuk
. Különösen igaz ez az E-vitamin esetében, hiszen zsírban oldódó
vitaminról lévén szó, nem ürül ki a szervezetből.

Ilyenkor szoktak a gyártók és forgalmazók a fogyasztó
felelősségére hivatkozni! Valóban van felelősségük, de ez a magatartás egyúttal
gyártói felelőtlenség is, hiszen a reklám nem ad teljes körű felvilágosítást. Csak
a termék előnyeire hívja fel a figyelmet, arra nem, hogy ‘kedves fogyasztó, ez
a termék üres kalóriákat tartalmaz, nagy a cukortartalma és a vitaminok nagy
mennyisége miatt csak korlátozott mértékben fogyasztható’.

 

Összefogás az élelmiszerek dúsítása ellen

Az európai civil szervezetek már 2001 óta harcolnak azért,
hogy az élelmiszerek vitaminokkal és ásványi anyagokkal való dúsítását, továbbá
a gyerekeket célzó reklámokat szabályozással keretek közé szorítsák. Szeretnék
elérni, hogy a magas zsír-, cukor- és sótartalmú élelmiszereket ne lehessen
„dúsítással” vonzóvá tenni, és korlátozzák a gyerekeket célzó marketing
tevékenységet.

Éppen most folyik az alkudozás, hogy hol húzzák meg a
határt. Nem könnyű a civileknek az ipari lobbival szemben elérni céljaikat. A
marketing tevékenységet illetően némi előrehaladás, hogy 14 nagyvállalat
elkötelezte magát, hogy önmérsékletet tanúsít, és nem támadja reklámjaival a 12
éven aluli gyermekeket. A Stork nincs közöttük.

Valóban, megfigyelhető volt Magyarországon is ebben az
évben, hogy drasztikusan csökkentek a TV-ben ezek a reklámok. Más a helyzet az internetes
játékok és nyeremény-akciók
esetében. A nagy cégek általában jelzik, hogy csak
14 éven felüliek vehetnek részt az akciókban, de manapság már egészen fiatal
korban interneteznek a gyerekek, és nem kontrollálható, hogy hány éves gyerek
ül a vonal másik végén.

 

Miért fontos mindez?

Az üres kalóriák fogyasztása ugyanis a jóllakottság érzetét
kelti, de nem pótolja a létfontosságú tápanyagokat, amelyek a fejlődő
szerveztek számára elengedhetetlenek. Kampányra és szigorúbb intézkedésekre azért
van szükség, mert a világon és Magyarországon is növekvő tendenciát mutat nem
csak a felnőttek, hanem a gyerekek körében is az elhízás.

Az OÉTI 2005/2006 évben végzett felmérése szerint a 14 éven
aluli gyerekek 20%-a túlsúlyos és 7%-a elhízott. Az elhízás nem csak esztétikai
kérdés, hanem egy sor szövődményt rejt magában, többek között a magas vérnyomást,
cukorbetegséget, ortopédiai problémákat, zsíranyagcsere-zavart.

Sokszor halljuk azt az érvet az élelmiszer-feldolgozóktól és
-kereskedőktől, hogy mozgással kell a fölös kalóriákat elégetni. Bár valóban
tény, hogy a genetika és a mozgásszegény életmód is felelős az elhízásért, a táplálkozás szerepe ebben továbbra
is mintegy 60%, tehát indokolt, hogy változtassunk rajta.

Természetesen a társadalom felelősségén túl a szülő
felelőssége
is nagyon fontos. Ha a gyerek nem pár száz forintot kap, hogy
vegyen magának valamit a büfében, hanem egy egészséges szendvicset és gyümölcsöt
visz magával az iskolába, akkor máris egy apró lépéssel előbbre jutunk.

 

Kép [cc] Storck

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás