
| Tudatos Vásárló
Békéltető testület
Ha fogyasztóként vitába keveredtél a kereskedővel és nem sikerül megegyeznetek, a békéltető testületek ingyenes alternatív vitarendezési fórumot jelenthetnek. Alábbikból megtudhatod, hogy lehet kérelmezni a vitarendezést.
A békéltető testületek a fogyasztóvédelmi viták egyezségen alapuló rendezését kísérlik meg, bírósági eljáráson kívül. A fogyasztók között egyre nagyobb népszerűségnek örvendő alternatív vitarendezési fórum gyors, hatékony, egyszerű és ingyenes. A fogyasztó maga döntheti el, hogy panaszát békéltető testület előtt próbálja rendezni, avagy bírósághoz fordul. A panaszos kezét nem köti meg a választás, amennyiben úgy gondolja, az eljárás alatt és után is fordulhat bírósághoz.
Milyen esetekben lehet a békéltető testületekhez fordulni?
Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti vitás ügyet a felek nem tudják megoldani, akkor a fogyasztók kezdeményezhetik az ügy bírósági eljáráson kívüli rendezését a békéltető testületeknél. A testületek hatáskörébe tartoznak azok a vitás ügyek, melyek
-
a termék minőségével, biztonságával;
-
a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával;
-
a szolgáltatás minőségével;
-
és a felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatosak.
Nem kezdeményezhető eljárás, ha már korábban indult a jogvitában békéltető testületnél eljárás, vagy közvetítői eljárás; ha a jogvitával kapcsolatban per van folyamatban; vagy ha már fizetési meghagyás kibocsátására sor került.
Ki kezdeményezheti az eljárást?
Kizárólag a fogyasztók. Fontos, hogy a fogyasztónak először az érintett vállalkozással kell megpróbálni a vita rendezését, ha ez eredménytelen, akkor fordulhat a békéltető testülethez. Budapesten a Budapesti Békéltető Testület illetékessége a fővárosra terjed ki, míg megyékben a megyeszékhelyek testületei az illetékesek. Elérhetőségüket itt találhatjátok.
Hogyan lehet az eljárást kezdeményezni?
Az eljárás ingyenesen kezdeményezhető a területileg illetékes békéltető testületeknél, egy kérelem benyújtásával. A kérelem benyújtása történhet személyesen – az illetékes békéltető testületnél. Ehhez ki kell tölteni a „kérelem békéltető testületi eljárás lefolytatására” című formanyomtatványt, mely elérhető például a Budapesti Békéltető testület honlapján. A kérelem benyújtható a mellékletekkel postai úton is.
Budapesten lehetőség van a benyújtásra eletronikusan is a bekelteto.testulet@bkik.hu email címen keresztül, vagy faxon is ( 06 1 488 21 86). A Budapesti Békéltető Testületnél a weboldalon keresztül is kezdeményezhető az eljárás, egy űrlap kitöltésével.
Mit kell tartalmazni a kérelemnek?
A kérelemnek tartalmaznia kell
-
a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
-
a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
-
a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
-
ha a fogyasztó nem a lakóhelye, tartózkodási helye vagy a vállalkozás székhelye nem a fővárosban található a fogyasztó nyilatkozatát, hogy ügyében a Budapesti Békéltető Testületnél kívánja az
-
eljárás lefolytatását,
-
a fogyasztó nyilatkozatát arról, hogy a vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését,
-
a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem
-
kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
-
a testület döntésére irányuló indítványt,
-
a fogyasztó aláírását
A kérelemhez másolatban csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), melyből kiderül, hogy a fogyasztó a panaszt elutasította, vagy ami bizonyítja, hogy a fogyasztó kezdeményezte a vita rendezését, amire a vállalkozás nem reagált. (Azaz csatolni kell a vállalkozás panaszt elutasító levelét vagy a vállalkozás felé a fogyasztó által írt, de meg nem válaszolt felszólítást.) Ha a vállalkozás 30 napon belül nem válaszol a panaszra, akkor benyújtható a testülethez a kérelem.
A fogyasztónak a konkrét igényt is meg kell jelölnie, hogy mit szeretne elérni, aminek a teljesítése esetén az ügyet le lehet zárni. Ez lehet termék kijavítása, cseréje, meghatározott mértékű árleszállítás vagy kártérítés.
A benyújtott kérelmeket 8 napon belül megvizsgálja a testület, hogy lássa az ügy a hatáskörükbe tartozik-e, területileg illetés-e a testület. Ha a kérelem nem megfelelően lett benyújtva, 15 napon belül hiánypótlásra szólítja fel a testület a fogyasztót.
Hogyan folyik egy eljárás?
Ha a kérelem hiánytalanul érkezett be, az eljárást a testület elnöke 60 napon belül lefolytatja és 90 napon belül befejezi. Indokolt esetben az eljárás 30 nappal meghosszabbítható.
Az eljárás célja, hogy egyezség szülessen a felek között. Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a tanács azt határozattal jóváhagyja, ellenkező esetben, illetve egyezség hiányában az eljárást folytatja.
Egyezség hiányában a tanács az ügy érdemében a kötelezést tartalmazó határozatot hoz, ha a kérelem megalapozott, és a vállalkozás
-
a békéltető testületnél vagy a kamaránál nyilvántartott és az eljárás kezdetekor vagy legkésőbb a döntés meghozataláig nyilatkozatában a békéltető testület döntését magára nézve kötelezőként elismerte, vagy
-
ajánlást tesz, ha a kérelem megalapozott, azonban a vállalkozás az eljárás kezdetekor úgy nyilatkozott, hogy a tanács döntését kötelezésként nem ismeri el, illetve ha a tanács döntésének elismeréséről egyáltalán nem nyilatkozott.
A tanács a fogyasztó kérelmének elutasításáról dönt, ha a meghallgatást követően a kérelmet megalapozatlannak találja.
A tanács az eljárást megszünteti, ha
-
a fogyasztó a kérelmét visszavonja,
-
a felek az eljárás megszüntetésében megállapodnak,
-
az eljárás folytatása lehetetlen,
-
az eljárás folytatására a tanács megítélése szerint bármely okból – ideértve azt az esetet is, ha a kérelem megalapozatlansága meghallgatás tartása nélkül megállapítható – nincs szükség,
-
ha tudomására jut, hogy az Fgytv. 29. § (4) bekezdése szerinti valamely körülmény miatt a békéltető testületi eljárás meghallgatás kitűzése nélküli megszüntetésének van helye.
Mi az a meghallgatás?
A meghallgatás a felek álláspontjának előadását szolgálja. Nem kötelező rajta személyesen részt venni, meghatalmazással a felek képviselője is részt vehet rajta. A vállalkozást a eljárásban együttműködési kötelezettség terheli. Ennek keretében köteles előzetesen válasziratát megküldeni a békéltető testület számára és a meghallgatáson egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítani. Ez alól csak abban az esetben van kivétel, amennyiben a vállalkozás székhelye vagy telephelye nem a területileg illetékes békéltető testületet működtető kamara szerinti megyébe van bejegyezve, de a vállalkozás együttműködési kötelezettsége a fogyasztó igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására ebben az esetben is kiterjed.
Online vásárlással kapcsolatos vitarendezés
A Békéltető Testületek segítenek az online vásárlással kapcsolatos ügyek rendezésében is, legyen szó belföldi vagy akár külföldi internetes vásárlásról. A kérelem online is benyújtható ezen a weboldalon keresztül a bizonyítékok csatolásával.
A hazai vállalkozások az új fogyasztóvédelmi törvény értelmében kötelesek együttműködni a békéltető testületekkel, különben fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. Az online honlap megkönnyíti az ő dolgukat is, hiszen az interneten elintézhetnek mindent, mellyel időt és pénz spórolhatnak. Az online vitarendezésről részletesen olvashatsz kapcsolódó cikkünkben.
Forrás: Budapesti Békéltető Testület
Kép: Dreamstime
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.