fbpx

Te el tudnád képzelni, hogy megoszd az autódat másokkal?

Tényleg kell a saját autó, vagy elég, ha csak néha használsz egy közöset? El tudod képzelni, hogy több család osztozik a terheken és vezeti a kocsit? Vagy ez teljes utópia, amely csak feszültségekhez vezet? Meglepő vagy sem, a közös autóhasználat koncepciója egyre népszerűbb Nyugat-Európában. De nem is kell olyan messzire menni, itthon is sikerült olyan közösséggel beszélünk, amelyik így oldja meg az autózásait. Zimre Zsuzsa írása.

Az alapötlet: nem kell mindenkinek külön autót vennie. Elég, ha használhat egyet, amikor tényleg szüksége van rá.

Létezik belőle üzleti verzió (ilyen például Budapesten a GreenGo vagy a MOL Limo), és közösségi forma is, ahol barátok, családok, lakóközösségek vagy szövetkezetek tartanak fenn közösen egy autót. Igen, mint egy közös nyaralót.

Tényleg működik?

A számok magukért beszélnek: a Statista adatai szerint 2024-ben már 18,8 millióan használták az autómegosztást Európában, és 2029-re ez a szám elérheti a 21,7 milliót. Nem semmi.

Egy átlag autó az idő nagyjából 90%-ában csak parkol, miközben folyamatosan költségekkel jár a fenntartása: biztosítás, szervíz, parkolás, adók, benzin, plusz az idegeskedés, ha valaki rányitja az ajtót. Ám ha többen használják ugyanazt a járművet, a kiadások is megoszlanak. És ki ne örülne egy közösen fizetett gumicsere számlának?

Ráadásul egy megosztott autó 5–15 másikat is kiválthat, és vannak olyan kutatások (például Lisszabonból), amelyek szerint a mostani forgalmi igények kiszolgálásához az autók mindössze 10%-a is elegendő lenne, ha azokat ésszerűen osztanánk meg. Ha pedig kevesebb az autó, akkor az csak előnyökkel jár: csökken a légszennyezés, csökken a forgalom, nő a szabad parkolóhelyek száma.

A legnagyobb márkáknál is lehet hiba. Autós gyerekülések tesztösszefoglaló

Így megy ez külföldön

A Som Mobilitat nevű katalán szövetkezet például elektromos autókat vásárol, amelyeket a tagok közösen használhatnak. A belépés díja: 10 euró, óránként 4-6 euróba kerülnek a különböző kocsik. Foglalni pedig egy applikáción keresztül lehet. A filozófiájuk egyszerű: „Ha autóra van szüksége, ne vásároljon – béreljen. A jármű amúgy is az idő 93%-ában parkol.”

A működésük demokratikus: minden tag beleszólhat a döntésekbe, sőt, a közösségi finanszírozásnak köszönhetően a tagok maguk is hozzájárulhatnak új autók beszerzéséhez. Ez már több mint autómegosztás – ez közlekedési közösség.

A The Mobility Factory egy európai szövetkezeti hálózat, amely szoftvert fejleszt közösségi autómegosztáshoz. Jelenleg hat országban, 17 tagszervezet, 250 elektromos autója működik a platformjukon keresztül. A cél: több száz közösség bevonása, és ezzel az üvegházhatású gázok csökkentése. Nem rossz mellékhatás.

Sokan tudatosabbak lettek – többen használják a tömegközlekedést, kerékpárt vagy gyaloglást rövid utakra. De persze nem mindenki nyitott: az autó sokak szemében még mindig státuszszimbólum, és a „közös tulajdon” sokaknál bizalmi kérdéseket vet fel. Egy spontán utazás is nehezebb lehet, ha előre foglalni kell.

Már Magyarországon is alakulnak közösségek

Budapest belvárosában Adri és két másik háztartás hat éve bizonyítja, hogy a közös autóhasználat nem csupán elmélet, hanem egy jól működő, fenntartható rendszer. A három háztartás, melyek csupán néhány utcányira élnek egymástól, egyetlen, 22 éves családi autón osztozik.

Az ötlet abból fakadt, hogy sokszor kérték kölcsön az autót, ami sokat állt kihasználatlanul egyébként is, így felmerült a kérdés: miért ne lehetne többen is használni?

Egy WhatsApp csoport, egy Excel tábla és egy após

✓ A koordináció alapja egy találóan elnevezett WhatsApp csoport, melynek címe „Hol a kocsi?”. Itt mindenki azonnal jelzi, hol hagyta az autót, biztosítva azt, hogy a következő használó megtalálja.

✓ Az évek során organikusan alakult ki a költségek rögzítésének rendszere: mindenki egyenlő arányban fizet, függetlenül attól, mennyit használja az autót.

✓ A benzin elszámolása önbevallás alapon történik.

✓ A pénzügyeket Adri apósa kezeli, ő a „pénzgazda”, akihez a költségeket utalják, és aki egy Excel táblázatban vezeti a bevételeket és kiadásokat. Ő az, aki a szervizelést is intézi.

A rendszer, bár magában hordozza a konfliktus lehetőségét, alapvetően jól működik.

Az autó elsősorban vidéki utakra, orvosi látogatásokra és bevásárlásra viszik el, nincs napi rendszeres használatban. A közös járművet nem csupán ez a három háztartás használja; gyakran más családok is kölcsönkérik, akik ilyenkor kizárólag a benzin árát térítik meg. „Mindenki tudja, hogy el lehet kérni, és lehet használni, mi meg szívesen odaadjuk, mert sokat áll” – mondja Adri.

Adri számos okból szereti ezt a rendszert.

  • Egyrészt nem három autó foglalja a parkolóhelyet, ami önmagában is környezettudatos döntés.
  • Másrészt a közös autóhasználat tudatosabb tervezésre ösztönöz: „Tudatosabban tervezünk, és ha foglalt a kocsi, akkor tömegközlekedéssel megyünk, ami többször is jól jött ki. Nem nagy dolog bevállalni a tömegközlekedést, és közösségi élményt ad. Egyébként biciklivel járunk városon belül.”

Mindenki rendbe teszi használat után

Természetesen adódnak azért nehézségek. Előfordul, hogy az autó üres tankkal várja a következő használót, de ez mindig bekerül a közös chatbe, így a következő felhasználó számíthat rá, és megtankolja. Koccanás is történt már, ilyen esetben a károkozó vállalja a költségeket. Adri elmondása szerint sosem volt konfliktus abból, hogy javítani kell az autót. A spontaneitás korlátozottabb, de ritkán okoz komoly gondot. „Volt már olyan, hogy a kislányunkkal be kellett menni a Heim Pál kórházba, és nem volt elérhető az autó, akkor taxival mentünk. Van ilyen, de nagyon ritkán.” Fontos szempont a tisztaság is: „A tisztasági sztenderdjeink hasonlóak, szóval mindenki rendbe teszi használat után” – részletezti Adri.

Felmerül a kérdés, mi lesz, ha az autó tönkremegy. Adriék a jövő szempontjából is ebben a megoldásban gondolkodnak. „Nem indokolt egy saját autó fenntartása ahhoz, hogy néha elmenjünk a Pilisbe hétvégén kirándulni, szerintem folytatni fogjuk.” Egy baráti család is szeretne becsatlakozni, így a rendszer akár bővülhet is. Adri a villanyautók irányába kacsintgat, ha a mostani jármű végleg kileheli a lelkét.

Adriék példájára mások is felfigyeltek. Egyik jó barátjuknál két család osztozik egy autón, annyira, hogy közösen is vásárolták azt, bár ők még küzdenek az adminisztrációval és az időbeosztással.

Az autómegosztáson túl

Kicsit más típusú, a helyi közösséget megmozgató telekocsi rendszerek is léteznek. A cikk szerzője is olyan helyen él, ahol kocsi nélkül nehéz a bejutás a következő nagyvárosba, így egy erre dedikált Facebook csoportban lehet megosztani azt, ha valaki szívesen elvinne valakit, és ugyanitt lehet segítséget is kérni utazáshoz.

A rendszer működik, a tapasztalatok alapján nem csak egy utazást nyer vele az ember, hanem új barátságok, ismeretségek is születnek.

A dolog annyira népszerű, hogy a a helyi, pócsmegyeri önkormányzat dolgozik egy applikációba való illesztésen, hogy még jobban kihasználható legyen. Ha pedig nem kell órákat várni a buszra, vagy nem egy emberrel pöfékel be az autó a következő városba, az mindenkinek csak jó.

A közös autóhasználat nem csak praktikus. Ez már egy új közlekedési kultúra – ahol nem az a menő, ha miénk a legnagyobb SUV a parkolóban, hanem ha okosan, zölden, másokkal együttműködve lehet közlekedni.


Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.

SustainableBehaviour: Climate Action for All 2023-1-HU01-KA220-ADU-000155533

A projektről bővebben ITT olvashatsz.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás