fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Aszkézis vagy ésszerűség? Ne Vásárolj Semmit! Nap

Ne Vásárolj Semmit! Nap mindenhol van, folyamatosan, Te csinálod, mi csináljuk. Próbáld ki, milyen érzés, ha egy nap valóban nem veszel semmit. Felszabadító? Megnyugtató? Idegesítő? Karácsony előtt ez különösen aktuális. Hogy miért is? Olvass tovább!

A Ne Vásárolj Semmit! Nap kezdeményezés a már-már betegessé váló vásárlásmánia mellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a világ lakosságának 20 %- éli fel a Föld készleteinek 80 %-t. A gazdag országok a fogyasztási szokások miatt túl nagy arányban vesznek el a földi javakból. A reklámok pedig az emberek elégedetlenségét és mohóságát erősítik azzal, hogy elhitetik: akkor lesznek boldogok, szépek, naprakészek, ha minél több tárgyat birtokolnak.

  • Becslések szerint Magyarországon a vásárlási mánia a lakosság mintegy 5%-át érinti, de a nők jó harmada lehet veszélyeztetett.
  • A vásárlások átlagosan 40%-a az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján történő impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök.

Egy kis ijesztő adalék a vásárlási mániáról. Elvonókúrának is megteszi ez a film. 

 

.A Ne Vásárolj Semmit! Napot nem véletlenül a karácsonyi vásárlási láz előttre időzítik világszerte, hiszen az ünnepek előtt, alatt könnyebben a zsebünkbe nyúlunk és elcsábulunk a boltok kirakta és a polcok előtt.

Mire és mennyit költünk karácsonykor?

Íme egy kis segítség azoknak, akik komolyan veszik a Ne vásárolj semmit! napot, és tényleg megpróbálnak egy napot bolt nélkül „túlélni”. Összegyűjtöttünk néhány bevált receptet, a maradékokból főzéshez.

A vásárlók idén átlagosan 33.900 forintot terveznek költeni a karácsonyi időszakban – derül ki az Árukereső.hu  novemberben, 1.723 fő online megkérdezésével készített felméréséből. A válaszadók harmada 20.000 Ft alatti összeget, 12%-uk viszont 50.000 forintnál is többet szán idén karácsonyra.

 

Olcsó vagy csak annak tűnik?

Karácsony előtt  az áruházakban egyre több a leárazás, ez azonban – a reklám szabályainak megfelelően – leginkább a vásárlócsalogató (többnyire amúgy is olcsó, könnyen fogyó) cikkekre terjed ki.

 

Mire mennyit költünk?

Decemberben élelmiszerekre költjük a legtöbbet az ünnepek táján. Az OKSZ adatai szerint ennek értéke összesen 80-90 milliárd forint, legnagyobb szelete pedig a karácsony. Ugyanakkor a megvett élelmiszer 25-30%-a  kukában végzi.

Az ajándékokra összesen 70-80 milliárd forintot költöttek az elmúlt években a családok (előreláthatóan a rangsorban nagy változás nem lesz), ezen belül a legtöbbet a következőkre:

  • számítástechnika: 11-12 milliárd forint
  • műszaki cikk: 10-11 milliárd forint
  • játék (hagyományos): 10-11 milliárd forint
  • ruházat: 9-10 milliárd forint
  • könyv: 6-7 milliárd forint
  • illatszer: 4-5 milliárd forint

A háztartások decemberben napi fogyasztási cikkre közel 60.000 forintot költenek, amiben az ajándékvásárlás egy része is benne van (praliné, kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok) – derül ki a GfK felméréséből.

Decemberben tehát magasabb a háztartások átlagos költése az év többi hónapjához képest, ám ez a növekmény évről évre kisebb. Míg 2006-ban mintegy 25 %-kal költöttek többet a háztartások decemberben egy átlagos hónaphoz képest, 2011-ben ez az érték már csak 19 % volt.  

 

Hol vásárolunk?

A GfK adatai szerint decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarket láncok, hiszen míg a teljes éves költés 25%-át viszi el ez a csatorna, csak decemberben ez az arány 30 % fölé ugrik, azaz a háztartások decemberben minden három forintból egyet valamely hipermarketben hagyják a kasszánál.

A drogériákban is kiemelkedő a decemberi forgalomnövekedés, elsősorban az ajándékba szánt pipere- és bőrápolási termékcsomagoknak köszönhetően.

Kereskedelmi csatornák részesedése értékben, 2011-ben    (Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária)                 

 

2011 teljes év    

2011. december

hipermarket

26 %

32%

szupermarket 

17%

16%

diszkont

16%

14%

láncba szerveződött üzletek    

15%

13%

független kisboltok    

12%

11%

egyéb 

13%

13%

 

 

A Tudatos Vásárló új 12 pontja

Láthatjuk, hogy nem árt ilyenkor is szem előtt tartani  a Tudatos  Vásárló 12 pontját, de nem csak a vásárlásaink során, hanem az otthoni életmódunk kapcsán is:

 

1. Az állattartás jobban hozzájárul a klímaváltozáshoz, mint a közlekedés. Egyél kevesebb húst és tejterméket. A klíma és az egészséged is meghálálja.

2. Egyél több, a környékről származó zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszert. Így a helyi gazdaságot támogatod, és a szállítással járó környezetterhelés is csökken.

3. Igyál csapvizet. A legtöbb helyen tökéletes, nem kell csomagolni és kamionnal szállítani. Olcsóbb is.

4. Szigetelj. A legtöbb energiát fűtésre használjuk.

5. Kapcsold ki, vedd lejjebb a légkondit. Vedd lejjebb a fűtést.

6. Kerüld a vegyszereket: válaszd a bioélelmiszert, a friss élelmiszert, a minősített bio- és natúr kozmetikumokat és tisztítószereket, a vegyszeres kezelés nélküli ruhákat, bútorokat, házakat.

7. Járj többet gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel. Így többet mozogsz és kevesebbet füstöl(ög)sz.

8. Nyaralj itthon. Fogadjunk, hogy még egy csomó jó helyen nem voltál.

9. Tartós, hosszú élettartamú, javítható tárgyakat vásárolj. És előtte mindig kérdezd meg magadtól: biztos kell ez?

10. Ha elromlott: javíttasd.

11. Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Így tudsz majd tényleg ellenállni.

12. Nézz utána, milyen céghez kerül a pénzed, jó vagy rossz vállalatok működését támogatod. (Hogyan bánnak az alkalmazottakkal, az állatokkal, környezetbarát-e a működésük, etikus-e a marketingjük stb.)

+1: Nem kell mindent egyszerre. Kis lépésenként alakítsd át az életmódod. Kezd a legvonzóbb, legérdekesebb vagy legkönnyebb dologgal, de ne ragadj le ezeknél! Sose veszítsd szem elől: a fogyasztás nem boldogít.

 

Az örökzöld Galla darab a Cuccról. 

Ha kipróbáltad milyen egy vásárlásmentes nap, írd meg nekünk a tapasztalataidat lent a kommentbe, vagy a szerk@tudatosvasarlo.hu címre. 

 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!

Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás