fbpx

Tarts velünk, legyéla tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz!

Amit a visszaváltható üvegekről tudni kell

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A környezettudatosság jegyében sokan vásárolnak visszaváltható, betétdíjas csomagolású terméket, de nincs könnyű dolguk. Az üzletek igyekeznek kibújni a felelősség alól, és igencsak megnehezítik a „zöld” fogyasztók helyzetét.

A betétdíjas termékek visszaváltása kapcsán – több fogyasztói bejelentés alapján – szembesült a fogyasztóvédelmi hatóság a következő problémákkal: 

A kereskedők gyakran csak úgy hajlandók visszaváltani a betétdíjas üveget, ha azt az ő üzletükben vásárolták. Előfordult többször is, hogy a címke meglétét is követelték.

Az üvegvisszaváltás a nagyobb üzletekben automatákon keresztül történik. Nemegyszer érkezett a hatósághoz olyan panasz, miszerint az automata nem működik, vagy nem képes felismerni az üveget, ha már nincs rajta a címke, és ebben az esetben nem tudták visszaváltani az üveget, a vevőszolgálaton is elutasításba ütköztek.

A fenti problémák kapcsán a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége felhívja a fogyasztók figyelmét a betétdíjas termékek visszaváltására vonatkozó előírásokra:

  • A forgalmazó köteles az általa forgalmazottal azonos jellemzőkkel bíró, azonos rendeltetésű, egy terméktípusba tartozó betétdíjas termék betétdíját a visszaváltó személynek megfizetni.
  • Az üzlet nem korlátozhatja a visszaváltást a csak a nála vásárolt termékekre, vagyis köteles minden olyan üveget visszaváltani, amilyet ő is forgalmaz. Nem követelheti meg azt sem, hogy az üvegen megtalálható legyen a címke.  
  • Az üzlet nem kötelezheti a fogyasztót arra, hogy a visszajáró betétdíjat levásárolja, azt készpénzben vissza kell fizetni.      

 

 Mi a teendő, ha az automata nem veszi be az üveget?

Ha az üvegvisszaváltó-automata – valamilyen oknál fogva – nem működik, vagy nem ismeri fel az üveget, és így nem is tudja visszaváltani, a forgalmazónak biztosítania kell, hogy a fogyasztó a betétdíjas terméket vissza tudja váltani. Ennek módját az üzletben szabadon választhatják meg.

Ebben az esetben a fogyasztókat az automatánál tájékoztatni kell arról, hogy hol történik a visszaváltás, valamint a visszaváltás helyén is tájékoztatni kell fogyasztót a betétdíj mértékéről, és a visszafizetéshez szükséges követelményekről.

 

Forrás: NFH

Kép [cc] pixelhut

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek