| Tudatos Vásárló
Amikor a kert beköltözik az étterembe
Képzelj el egy olyan épületet, ahol nemcsak élelmiszerbolt és kávézó kap helyet, hanem egy kert is, amelynek funkciója, hogy az előbbi kettőt ellássa. Ez a The Farmery, ami egészen új értelmet adhat a helyi élelmiszer fogalmának.
A The Farmery ötlete két fiatal amerikai, Ben Green és Tyler Nethers fejéből pattant ki, mert szerették volna megismertetni a városlakókkal a fenntartható élelmiszertermelés világát, és a helyi élelmiszerek előnyeit.
Green és Nethers néven egy olyan komplexum tervezésébe kezdtek, aminek nagy részét egy olyan üvegház teszi ki, ahol speciális, függőleges paneleken termelhetik meg azokat a zöldségeket, gyümölcsöket és gombákat. Ezeket a vásárlók a helyi salátabárban elfogyaszthatják, az élelmiszerboltban megvehetik, vagy egyszerűen az üvegházban sétálva leszedhetnek maguknak.
A fogyasztók így nyomon követhetik a termelést, és olyan friss élelmiszerhez juthatnak hozzá, ami városi lakosok számára ritkán adatik meg. Nem beszélve arról az élményről, amit az üvegházban való bolyongás jelent a növényekkel benőtt panelek között.
Azzal, hogy a növénytermesztést a vásárlók közvetlen közelébe hozzák, a tervezők azt szeretnék elérni, hogy szélesebb tömegek ismerjék fel az élelmiszerek valódi értékét. Egy-egy séta az üvegházban nyilvánvalóvá teszi a különbséget a helyben, aprólékos munkával termelt, és a sok száz, netán ezer kilométerről importált zöldségek között.
Ráadásul a szállítási költségek, valamint a beszállítói árrés kiküszöbölésével alacsonyan tarthatóak az árak, ami lehetővé teszi, hogy ne csak egy szűk elit számára legyenek elérhetőek az itt kapható termékek.
A The Farmery nagyméretű komplexuma egyelőre csak tervrajzokon létezik, azonban a kisebb prototípusok már sikerrel üzemelnek. A függőleges paneleken történő termelés pedig olyannyira bevált, hogy ezeket már önállóan, falra szerelhető verzióban is árusítják az otthoni növénytermesztésre vágyó városlakóknak.
Forrás: Farmery.com