
| Tudatos Vásárló
„Alázatra tanít”
Már megszokhattuk: az autóreklámok sok esetben a mások feletti
fölényeskedésre, nem ritkán a másokkal szembeni nyílt agresszióra
építenek. Példának okáért a Hyundai új SUV modellje is alázatra akar
tanítani, persze másokat. Húzzatok az útból!
A Levegő Munkacsoport (LMCS) az
Önszabályozó Reklámtestülethez fordult a Hyundai négy emelet magas óriásplakátja
ellen. A kifogásolt plakát a Budapest belvárosában, a Károly körút és a Dohány
utca sarkán van „kifügesztve”, jó helyen, naponta több tízezren láthatják. A
reklámok, hiszen ezért költenek el milliárdokat a megrendelők, komoly befolyást
tudnak gyakorolni a befogadókra. A kifogásolt plakátot egyesek viccesnek
találják, de a Levegő Munkacsoport szerint a társadalomnak súlyos károkat
okozó, szolgalelkű magatartást erősíti befolyásolható honfitársainkban.
A LMCS beadványa nyomán az Önszabályozó
Reklám Testület (ÖRT) és a Magyar Reklámszövetség közös Etikai Bizottsága is állást
foglalt, amely szerint a tárgyalt reklám megsérti a Magyar Reklámetikai
Kódex 5. Cikkely (7) bekezdését. A Bizottság állásfoglalása szerint “a reklám
szövege nem elfogadható, mert erőszakos, másokat alárendelő, uralkodó vezetési
stílusra utal, ilyet támogat.” A kifogászöveg ráadásul “párosul a közterületi megjelenítésnek
egy sajátos formájával, az óriásplakátnál is jelentősen nagyobb mérettel. A
kifogásolt üzenetet erősíti a fotó perspektívája, amely egy alárendelt nézőpontból
mutatja be a reklámozott terméket.” A Bizottság felszólította a reklámozót,
hogy reklámjának “Alázatra tanít.Másokat.” szövegét változtassa meg.
Forrás, kép: LMCS