fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Aki szegény, nézzen TV-t!

Jó hír: európai élmezőnyben vagyunk. Rossz hír: a 4-17 évesek tévénézési idejéről van szó. Az elmúlt 15 év alatt stabilan napi 3 óránál többet töltenek gyerkőceink a képernyő előtt. A helyzet annál rosszabb minél szegényebb és iskolázatlanabb a szülő. Megdöbbentő adatok egy friss felmérésből. 

Megdöbbentő adatok a 4-17 évesek TV nézési szokásairól az NMHH legújabb felméréséből.

–          2004 a rekord éve: naponta több mint 3,5 órát ültek a képernyő előtt

–          2014-ben „csak” naponta 3 és negyed órát

–          A hétvégén több mint napi négy órát tévéznek.

–          Hétköznap délután már három órától megnő a gyermekek száma a képernyők előtt.

–          Hétvégén már reggel hatkor bekapcsolják a tévét.

–          Hétvégén délelőtt 10 óráig a célcsoport 25%-a tévézik.

 

Egy átlag amerikai 2-11 év közötti gyermek heti közel 22 órát nézi a televíziós kínálatot, további közel 2,5 órát tölt korábbi tartalmak visszanézésével. Tini társaik már csak heti 18 órában követik a programokat, illetve visszanézve is csak egy és háromnegyed órában kíváncsiak a műsorokra.

A magyar tinédzserek 2014 utolsó negyedévében heti 20 órát, míg fiatalabb kortársaik 26 és fél órát töltöttek a képernyők előtt. Az időeltolásos tévénézés hazánkban még gyerekcipőben jár, messze elmarad az amerikai értéktől. A 4-17 évesek átlagosan napi három percet fordítottak adások késleltetett nézésére.

 

Másfél órás sereghajtók

Európai összehasonlításban a magyar gyermekek átlag feletti tévéfogyasztónak számítanak, az öt országot felölelő Kids TV Report 2014 második félévére vonatkozó adatközlése szerint, a spanyol, francia, német, olasz és osztrák gyermekek csupán két órát tévéznek naponta.

A legkevésbé a volt NSZK területén élő kiskorúak kíváncsiak a televíziós műsorokra, naponta 83 percben. Az ország keleti felén élő kortársaik átlagosan napi 107 percet tévéznek.

A tőlünk nyugatabbra élő nemzetekhez hasonlóan az angol gyermekek is egy órával elmaradnak a magyar átlagtól.

Képernyő csak másképp

Az elmúlt tíz évben a „többképernyős” háztartásokban élő gyermekek átlagosan közel 20 perccel többet tévéztek, mint az egy készülékkel rendelkező családokban nevelkedő kortársaik. A számítógép és az internet rohamos terjedése viszont inkább mérsékli a tévékészülékek előtt töltött időt.

A fogyasztásra a legnagyobb hatással az otthoni internethasználat volt, azok a gyermekek, akik hordozható eszközön vagy asztali PC-n neteznek, közel egy órával kevesebbet tévéznek azon kortársaiknál, akik nem tudják otthon használni a világhálót.

Ugyancsak ezt a különbséget figyelhetjük meg az otthoni számítógéphasználat (PC/notebook/tablet) tekintetében is.

A korosztályon belül azonban átlag felett tévéztek azok, akiknek nincs saját mobiltelefonjuk és olyan eszközük (DVD, videó, videójáték, házimozi stb.), mely lehetővé tenné számukra, hogy ne csak a televíziós csatornák kínálatát kövessék.

 

Az anyagi helyzet még a szülők iskolai végzettségénél is erősebben hat

Átlag feletti időt töltöttek a képernyő előtt az alapfokú végzettséggel rendelkező, fizikai munkát végző felnőttekkel egy életközösségben lakó gyermekek. Akiknek családjában felsőfokú végzettségű, értelmiségi csoporthoz tartozó, szellemi munkát végző felnőtt él, közel egy órával kevesebbet tévéztek.

A gyermekek képernyőfogyasztására tett legerősebb negatív irányú hatást a család anyagi helyzete gyakorolta. Az alacsony státuszú, maximum közepes vásárlóerővel bíró felnőttekkel élő gyermekek az átlaghoz képest legalább fél órával többet tévéztek, mint a jobb körülmények között élő társaik.

Átlag alatt néztek tévét azok a kiskorúak, akik családjában rendelkezésre áll autó, nyaraló, telek, vagy akár az elmúlt két évben jártak külföldön. A kulturális javak fogyasztása is hatással van a képernyő előtt töltött időre, akik tavaly moziban, színházban, múzeumban vagy klasszikus koncerten jártak, vagy könyvet vettek, akár fél órával is kevesebbet tölthettek a készülékek előtt.

Tarolnak a valóság-show-k és sorozatok

A felnőttekhez hasonlóan a gyermekek is a két vezető kereskedelmi adót preferálták, egészen 2006-ig kitüntetett szerepük volt a gyermekközönség körében. A televíziós piac szélesedésével és a kisebb tematikus csatornák megjelenésével figyelmüket egyre jobban megosztották az új adók közt.

Míg 2001-ben a tévénéző gyermekek kétharmada az RTL Klub és TV2 műsorait élvezte, addig 2014-re már csak a korosztály alig negyede választotta e két adót. A tematikus rajzfilm- és szórakoztató csatornák az elmúlt években egyre nagyobb szerephez jutottak, olyannyira, hogy a 4- 17 éves célcsoporton belül 2014-re a Nickelodeon megszerezte a második helyet, megelőzve ezzel a TV2-t.

A kiskorúak negyedik legkedveltebb csatornája a Disney Channel volt, illetve az m2 – profilváltásának köszönhetően – egyre stabilabb helyet harcolt ki magának a gyermekközönség körében, így tavaly már a Minimax nézettségével vetekedhetett.

A gyermekek nézettségi toplistáján évek óta olyan valóság show-k, sorozatok szerepelnek, melyek nem kifejezetten az ő korosztályuk számára készültek, mégis jelentős népszerűségnek örvendenek. 2014-ben sem alakult ez másképp: a 4-17 éves korosztály legnézettebb műsorai közé került az Éjjelnappal Budapest, az X-Faktor és a Barátok közt is.

A tiniknél népszerű műsorok között több reality show-val is találkozhatunk:  Éjjelnappal Budapest mellett a Celeb vagyok, ments ki innen! és az Édes élet is szép helyezést ért el.

Forrás: NMHH

Kép: bywjnnyk-dreamstime

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás