fbpx
black friday akciók tesztek

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Akciók tengerében – hogyan érdemes választani a Black Friday-akciók között?

Lassan kezdődik az év végi vásárlási szezon, ezen belül az egyik legforgalmasabb nap, a Black Friday, ám a koronavírus-járvány mindenhol átírhatja a korábbi években megszokott forgatókönyveket. Összeszedtük, mit érdemes megfontolni, mielőtt belevetjük magunkat az akciók tengerébe.

A koronavírus-járvány idén számos mindennapi tevékenységet átírt, például azt, hogyan és mennyit vásárolnak az emberek legyen szó Magyarországról vagy a világ más országairól. A magyar piacon az idén a kiskereskedelmi forgalom bővülése eddig elmaradt az elmúlt években látott tempótól, a válságidőszakokban pedig egyébként is csökken a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet.

Jön a bevásárlások időszaka

Azért az valószínűsíthető, hogy az év utolsó heteiben az év előző időszakához képest nagyobb lesz a forgalom. Sokan egyébként ilyenkor vesznek drágább gépeket az otthonaikba. Ezt mutatja, hogy a karácsonyi ajándéknak is beillő híradástechnikai készülékek (például zenelejátszók) tartós elektromos háztartási gépek (mosógép, mosogatógép, hűtőgép), elektromos háztartási kisgép (például robotgép), valamint kép- és hanghordozók forgalma az elmúlt évek tapasztalatai szerint az év utolsó negyedében jóval magasabb, mint az év korábbi részében.

A hivatalos KSH-adatok szerint tavaly a magyar vásárlók 122 milliárd forintot költöttek ezekre október elejétől december végéig, vagyis napi átlagban 1,3 milliárd forintot. 2019 többi negyedévét ez a forgalom 58 százalékkal haladja meg. A pandémia miatt kérdés, hogy az idén mekkora lesz a vásárlási hajlandóság a karácsony előtti hetekben.

Különösen érdekes, hogyan alakul majd a szezonban kiemelt szerepet játszó Black Friday, azaz „Fekete Péntek”. Az Egyesült Államokból útjára indult „bevásárlási nap” hagyományosan az ünnepi vásárlási szezon kezdetét jelenti, egyébként a mindenkori hálaadás utáni péntekről van szó. Ezen a napon rengeteg akcióval várják a vásárlókat. Manapság azonban már nem csak erre a napra korlátozódik: Magyarországon sok üzletben a hivatalos időpont előtt is elérhetőek már a Black Friday-akciók.

Az idei Black Friday más lesz

A koronavírus-járvány idén jelentősen átírta az eredeti forgatókönyveket. A karácsonyi ünnepek szempontjából legfontosabb hat hétben például 22-25%-kal csökkenhet a forgalom idén a boltokban éves szinten az amerikai ShopperTrak, kiskereskedelmi elemzésekkel foglalkozó vállalat szerint. Ha így is lesz, a Black Friday még így is az idei ünnepi szezon egyik legforgalmasabb bevásárlónapja lesz az üzletekben – írja az amerikai gazdasági tévé, a CNBC online verziója.

A Black Friday-forgalom várható csökkenése mellett a teljes szezonban az ünnepi eladások, ha minimálisan is, de növekedhetnek az egyik legismertebb globális nemzetközi tanácsadó cég, a Deloitte szerint. Ez pedig az online vásárlásoknak köszönhető,

az internetes eladások idén éves szinten 30 százalékkal nőhetnek globálisan ebben az időszakban.

Felkészületlenül vágnak bele a vásárlásba

Akciók ide vagy oda, sokan még mindig felkészületlenül vágnak neki a bevásárlásnak: a McKinsey 2018-as tanulmánya szerint az Egyesült Államokban a vásárlók többsége, 44 százaléka nem készült különösebben arra, miket szeretne beszerezni az akciók alatt, ez az Egyesült Királyságban már 48 százalék, Kanadában 49 százalék, míg Németországban a vásárlók 58 százaléka nem készült.

A felkészülés pedig fontos lenne, főleg azért, mert – egy másik neves nemzetközi tanácsadó cég – a PwC 2019-es, a brit piacon végzett felmérése arra jutott, hogy a vásárlók egyre cinikusabbak a Black Friday-akciókkal szemben. 2019-ben a 2018-as elköltött összegnél kevesebbért vásárolók 20 százaléka úgy látta, hogy a leárazások nem valódiak. Ez a tanulmány szerint nem csoda, hiszen az egyre hosszabb időszakra elnyúló leárazások sokszor nem adnak szignifikánsan alacsonyabb árakat.

Okostelefont, háztartási gépet vesz a magyar

Bár a fenti tanulmányok nem a magyar piacra vonatkoznak, a trendek várhatóan itt is megjelennek. A legfontosabb minden vásárló számára, hogy körültekintően válasszon a Black Friday-napokon és a karácsonyi vásárlások során, legyen szó bármilyen termékről, gépről. Magyarországon egyébként körülbelül tíz éve érhetőek el a Black Friday-akciók és igen komoly összeget költenek a vevők az adott napokon.

Az Emag magyar webáruház adatai szerint

tavaly a magyarok 136 ezer terméket rendeltek a Black Friday-akció első hét órájában összesen 3,4 milliárd forint értékben.

A leggyorsabban fogyó termékek között volt laptop, mobiltelefon, mikróhullámsütő és akkus fúrócsavarozó is. Gazdára talált azonban több mint 20 ezer termék az otthon, barkács és állattartás kategóriából, 14 ezer szépségápolási cikk, több mint 9200 háztartási kisgép és több mint 8000 háztartási nagygép is.

Csábító árak kontra tudatos vásárlás

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint a vásárlóknak érdemes felkészülve várniuk az akciók sorozatát. Bár nagyon csábító tud lenni, ha alacsonyabb árakat lát valaki, de érdemes elgondolkodni, hogy olyan termékekre fordítsuk a pénzünket, amelyekre valóban szükségünk van és hosszú távon tudjuk majd használni.

Érdemes ilyenkor megnézni a lakásban lévő háztartási gépeket, és, ha valamelyik megérett a cserére, akkor tudatosan keresgélni az ajánlatok között. A Tudatos Vásárlók Egyesületénél évek óta publikálunk független, nemzetközi laboratóriumban végzett teszteket, amelyek megkönnyítik a különböző termékek közötti választást.

A tesztek különböző szempontok szerint rangsorolják többek között például a mosógépeket, hűtőket, grillsütőket, matracokat. Sokszor ugyanis az ár nem jelent feltétlenül garanciát a minőségre, és nem mindig a legdrágább termékek végeznek a legjobb helyeken a teszteken.

mosógép vásárlási tippek

A legdrágább nem feltétlenül a legjobb

A mosógépek tesztjét nézve (19 gyártó 53 gépét vizsgáltuk) például a legolcsóbb gép 82 ezer forintba kerül és 52 százalékos eredményt ért el. A legdrágább gép pedig 293 ezer forintba került, ez 65 százalékkal zárta a tesztet. A legjobban teljesítő gépek között vannak 150 ezer forintnál olcsóbbak is, a 68-69 százalékos eredmény elérő termékekért 116-140 ezer forintot kell fizetni.

A teszt-oldalunkon a mosógépeké mellett számtalan mindennapos termék tesztjét meg lehet nézni és ezek eredményei alapján kiválasztani a legjobbat.

Teszteltünk például

Vásárlás előtt érdemes megnézni a teszteket, és ahogy arról már szó volt, érdemes körültekintően bánni az akciókkal. Vásárlás előtt ellenőrizzük, hogy a kiválasztott gép melyik kereskedőnél mennyibe kerül, mert lehetnek eltérések, különösen a Black Friday-hez kötött akcióknál. Magyarországon egyébként idén a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Black Friday akciók tisztességtelen reklámozása miatt jelentős, 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára. A versenyhivatal célja az volt, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakok során tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa, a fogyasztók pedig valós kedvezmények közül választhassanak.

Tudatos Vásárló Tesztek

Miért kell fizetni a tesztekért?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete által publikált egy-egy teszt ára kevesebb mint 2 ezer forint.

A tesztekért azért kell fizetni, mert a Tudatos Vásárlók Egyesületének partnere, a vizsgálatokat végző nemzetközi, független szervezet, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása. Az ICRT és a Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta publikálja a szóban forgó teszteket, amelyek segítségével a vásárlók kiválaszthatják a széles termékkínálatból a pénztárcájukhoz mérten legjobb, legmegbízhatóbb gépeket.

Érdemes a gépek között a legalacsonyabb fogyasztású, energiatakarékos gépeket választani. A sokéves tapasztalat alapján a legtöbb teszt arra jutott, hogy a különböző termékek között sokszor nem a legdrágábbak a legjobbak és az ár/érték arányt nézve mindenki ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet. Tesztjeinkből az is kiderül, hogy melyik gépeket jobb elfelejteni. A TVE szerint a tesztekért – az ICRT előírása miatt – fizetendő kevesebb mint 2 ezer forint egy-egy gép árának elenyésző része és nagyban megkönnyíti a jó választást.


FV-19 pályázat logo

Innovációs és Technológiai Minisztérium – a fogyasztók érdekében. Ez a tartalom az ITM FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás