Az akciói miatt bírságolták meg a Penny Marketet
| Tudatos Vásárló
A GVH 100 millió forintos bírságot szabott ki a Penny Marketre, mivel tavaly több akciós termékért a boltban többet kellett fizetni a meghirdetettnél. Nem ez az első ilyen hatósági döntés az élelmiszerlánccal szemben.
A GVH 2008 októberében indított vizsgálatot a Penny Market
ellen, és megállapította,
hogy a fogyasztóknak a boltban sok esetben többet kellett fizetniük a meghirdetett
akciós áraknál.
A versenyhatóság – tekintettel a jogszabályi környezet
változására – két időszakra bontva értékelte a vállalkozás magatartását. 2008.
szeptember 1-jén lépett ugyanis hatályba a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat
tilalmáról szóló törvény, addig a hasonló ügyekben a versenytörvény előírásai
voltak irányadóak. A Penny Market akciótartási gyakorlata mindkét időszakban
alapvető problémákkal működött.
kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozás 1996 júniusában nyitotta meg első
üzletét Magyarországon. Ma 165 tagból álló üzlethálózattal rendelkezik.
A GVH
megállapította, hogy a fogyasztóknak több esetben többet kellett
fizetniük az akciós újságban, a plakátokon vagy a nyomtatott sajtóban
meghirdetett akciós áraknál. Egyes üzletek adott esetben önkényesen kezdhették,
illetve fejezhették be a meghirdetett akciós árak alkalmazását. A Penny Market az
üzlethálózatban érvényesülő egységes marketingtevékenység mellett nem tudta
biztosítani az egységes (a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatással összhangban
lévő) áralkalmazást. A GVH szerint nem egyedi hibáról volt szó, hanem egy olyan
rendszerhibáról, amelyik bármikor, bármelyik üzletben, bármelyik akciós termék
árával kapcsolatban előjöhetett.
A GVH ezért megállapította, hogy Penny Market 2008.
augusztus 3. és 2008. október 3. között tartott akciói során fogyasztók
megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, illetve tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt a kiskereskedelmi vállalkozás 100
millió forint bírságot kapott. A GVH enyhítő körülményt nem talált.
Súlyosbító körülményként vette figyelembe a hatóság, hogy a
Penny Market igen jelentős, a fogyasztóknak közvetlen kárt okozó jogsértést
követett el. A piac jelentős szereplőjének tartott társaság ráadásul különös
visszaesőnek minősül, hiszen hasonló ügyben a GVH már elmarasztalta. A Penny
Market mindezek ellenére a megtévesztő reklámokat széles körben alkalmazta,
több akción át, több héten keresztül, a megtévesztés pedig nagyszámú (146)
terméket érintett.
Forrás: GVH