fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Akadozik a határon átnyúló online vásárlás

Európában a külföldről érkező online megrendelések több mint felét visszautasítják – legalábbis az Európai Bizottság határokon átnyúló e-kereskedelemről szóló jelentése szerint.




A Bizottság megbízásából széles körű próbavásárlási tesztet
végeztek, amely során a vásárlók EU-szerte egy 100 népszerű termékből álló
lista elemeit – fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat stb. – próbálták
megvásárolni külföldi szolgáltatóktól. Összesen több mint 11 000
próbarendelésre került sor. A kutatás azt állapította meg, hogy a fogyasztók a
határokon átnyúló tranzakciók 60%-át nem tudták befejezni, mert a kereskedő nem
vállalta az áru kiszállítását a vásárló lakóhelye szerinti országba, vagy nem
kínált fel a határokon keresztül is használható, megfelelő fizetési módot. 

A fogyasztók legkevésbé Lettországból, Belgiumból,
Romániából és Bulgáriából tudtak külföldön vásárolni (az EU 27 tagállamát
tartalmazó teljes listát lásd itt).

A külföldi internetes vásárlás sikerére azonban kettő
kivételével az összes országban 50%-nál kisebb volt az esély. Pedig a polgárok
számára egyértelmű lenne a haszon: a tagállamok több mint felében a termékek
legalább 50%-át 10%-kal olcsóbban lehetett megtalálni egy külföldi weboldalon
(szállítási költséggel együtt). A keresett termékek 50%-át pedig nem lehetett
belföldi weboldalon megtalálni; ezek kizárólag valamelyik másik tagállamban
voltak elérhetőek.

 

Az e-kereskedelmi piac

Az európai e-kereskedelem értékét 2006-ban 106 milliárd
euróra becsülték. A leggyorsabban növekvő kiskereskedelmi csatorna az internet:
2008-ban az EU kiskereskedőinek 51%-a értékesített online módon.

Az e-kereskedelem akadályainak következtében azonban egyre
szélesedik a belföldi és a határokon átívelő e-kereskedelem közötti szakadék . Miközben
2006 és 2008 között az interneten vásárló európai fogyasztók aránya 27%-ról
33%-ra nőtt, addig az interneten külföldről vásárlóké stagnált (6%, illetve 7%
volt). A kereskedőknek pedig csupán 21%-a értékesít a határokon túlra.

Holott a lehetőség adott. Az EU-ban a fogyasztók harmada
megfontolná az online vásárlást egy másik EU-országból, ha a termék olcsóbb
vagy jobb lenne, egyharmaduk pedig akár idegen nyelven is hajlandó lenne
vásárolni. A kereskedők 59%-a készen áll arra, hogy több nyelven is
kereskedjen.

 

Az e-kereskedelem akadályai

A Bizottság közleménye a határokon átívelő online
kereskedelem akadályainak kiküszöbölését célzó stratégiára tesz javaslatot. A
prioritást élvező intézkedési területek között szerepelnek a következők:

Egyszerű, egységes jogrendszer létrehozása az EU fogyasztói
számára. A fogyasztók jogairól szóló irányelvtervezet a jelenlegi zavaros
jogszabálykavalkádot egyetlen, egyszerű jogszabályrendszerrel kívánja
felváltani, amely az EU-ban mindenütt azonos védelmet kínálna a fogyasztóknak,
eközben pedig csökkentené a kiskereskedők megfelelési költségeit, illetve
világos jogi környezetet biztosítana számukra.

A határokon átnyúló végrehajtás javítása. Továbbra is
szükség van a fogyasztói jogszabályok betartatására irányuló összehangolt
európai akciókra (mint például az „internetes söprögetésekre”, sweep), hogy
vissza lehessen szorítani az illegális gyakorlatot, és erősíteni lehessen a
határokon átívelő vásárlásba vetett fogyasztói bizalmat.

A határokon átnyúló kiskereskedelmi szabályok egyszerűsítése
, pl. az áfa, az újrahasznosítási díjak és a szerzői jogdíjak vonatkozásában. Jelenleg
a kiskereskedőknek számos adóhatósággal kell kapcsolatban állniuk, az
elektronikus hulladék újrafelhasználásával kapcsolatban különféle nemzeti
szabályoknak kell megfelelniük, szerzői jogdíjat pedig ugyanazon termékre akár
több országban is fizetniük kell. A Bizottság javaslatai az első két problémára
irányulnak, azonban a jogdíjakra is rövidesen gyakorlati megoldást kell
találni.

 

Forrás: Európai
Bizottság

Kép [cc] upyd

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás