fbpx
zöldre festés greenwashing bolygó

A zöldre festés arcai 4. A jövőre vonatkozó zöld állítások

2030-ra vállaljuk, hogy…, 2050-re klímasemlegesek leszünk, jövőbarát, future friendly, zöldüljünk együtt, zöld jövő, … – mindannyian aggódunk a jövőnkért, és ahogy a világ folyását nézzük, talán most aggasztóbb a kép, mint valaha. Szeretnénk a lehető legkevésbé terhelni a bolygónkat, pusztítani a természeti kincseket, ezért olyan termékeket keresünk és választunk, amelyek környezetbarátak. Vagy azt ígérik. Sorozatunkban végig vesszük, mi a greenwashing 5 klasszikus módja. Itt most azt mutatjuk meg, miért, mikor nem oké, ha egy termék a jövőre vonatkozó ígérete miatt mutatja magát fenttartható választásnak.

Korábban bemutattuk, hogyan néz ki, ha túlzóan általános állításokkal (környezetbarát, öko, natúr, zöld) csábít, mikor gond, ha a karbonsemlegesség, klímasemlegesség a hívószó és miért baj, ha vizuálisan környezetbarátnak, zöldnek tűnik, de mindez nincs alátámasztva hiteles minősítéssel.

De zöldre festésnek tekintsük-e azt, amikor egy cég, gyártó vagy szolgáltató azzal árul egy terméket vagy szolgáltatást, hogy a jövőre nézve tesz ígéreteket, vállalásokat?

Mi a probléma a zöld ígéretekkel?

  1. Az ilyen ígéretekkel a cégek előre akarják learatni azokat a babérokat, üzleti előnyöket, amelyeket a zöld image miatti megnövekedett fogyasztói érdeklődés, kereslet jelent. Mindeközben a termékük, szolgáltatásuk ettől a jelen pillanatban még korántsem különbözik a többitől.
  2. Egy jövőre vonatkozó állítás mindenképpen érzelmi terhet és további feladatot ró a fogyasztóra: el kell döntenünk hiszünk-e neki.
  3. Utána kell néznünk pl. egy honlapon vagy ügyfélszolgálaton, hogy van-e mögötte tényleges erőfeszítés, mit tesz a cég azért, hogy elérje ígért célját.
  4. Az, hogy a jövőben valóban sikerül-e teljesítenie azt, amivel a jelenben hirdeti magát, csak utólag lehet ellenőrizni.
  5. A legtöbb esetben évekkel, évtizedekkel később már senki nem ellenőrzi, hogy rászolgáltak-e a bizalomra.

Greenwashing esetek beküldés

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

A jövőre tett ígéretek kevésbé a termékeken jelennek meg, inkább vállalati honlapokon, weboldalakon, esetleg hirdetőoszlopokon, közösségi média hirdetésekben, bolti plakátokon találkozunk velük. Akár itt, akár ott, ahogy az idő telik, és a megvalósításuk kérdésessé válik, könnyű egyszerűen csak meg nem történtté tenni őket. Ez történt például a H&M ruhaóriás 2013-mas ígéreteivel. A cég levette azt a honlapjáról a dokumentumot, amelyben 2018-ra megfelelő bérezést ígért a beszállítói láncban dolgozó munkásoknak, és utólag felpuhította a célokat.

Nem eltűntette, csak átírta – ez történt az Unileverrel. A cég a világ egyik legnagyobb élelmiszer- és tisztítószergyártója, olyan márkáké, mint a Domestos, a Cif vagy a Knorr, a Lipton és a Rama. Az Unilever 2020-ban még azt ígérte, hogy 2030-ra más anyaggal helyettesíti az egyes tisztítószereiben található petrolkémiai hatóanyagokat, mivel a fosszilis anyagok használata a tisztítószereikben a cég karbonlábnyomának 46 százalékáért felelős. A cserétől karbonlábnyomuk 20 százalékos csökkenését várták. A lépés része volt a cég Clean Future kezdeményezésének, amely szerint nettó zéró kibocsátást vállaltak a termékeikre vonatkozóan 2039-re.

2024-re azonban változtak a célok: az elmozdulás a bankoktól az olajvállalatokig terjedő vállalatok részvényesei által gyakorolt nyomást mutatja, hogy csökkentsék a költségeket, és inkább a tőzsdei teljesítményre, mint a zöld projektekre összpontosítsanak.

Az Unilever, a világ egyik legnagyobb műanyagcsomagolás-felhasználója, korábban azt ígérte, hogy 2025-ig a felére csökkenti a szűz műanyag felhasználását. Ehelyett most 2026-ig egyharmados csökkentést fog megcélozni – írta meg tavaly a Guardian. A kevésbé ambiciózus cél évente mintegy 100 000 tonnával több friss műanyagnak felel meg.

A vállalat emellett 2024-ben lemondott arról a vállalásáról, hogy 2030-ig a megélhetéshez elégséges bért fizessen a közvetlen beszállítóinak, ehelyett 2026-ig méltányos fizetést javasol az árukra és szolgáltatásokra fordított éves kiadásainak felét kitevő beszállítóknak.

Meg is valósul meg nem is

A Nespresso 2020-ban 2022-re ígérte a karbonsemlegességet termékszinten, amit elvileg el is ért, és elvileg ezt igazolta is. (A vállalati karbonsemlegesség még nekik is hátravan.) Az igazolásukat a Carbo Trust nevű tanácsadó cég állította ki, és a csökkentést részben carbon offsetting programokból fedezték. Ez a megoldás 2026-tól egyértelműen tilos lesz az új jogszabályok szerint, és sok szakértő, tovább a Tudatos Vásárlók véleménye szerint sem jelent valódi széndioxid-csökkentést. A karbon-ellentételezés téves út, valójában zöldre festés.

A cikk írásakor fellelhető információik szerint céljuk, hogy legkorábban 2035-re elérjék az üvegházhatású gázok nettó zéró kibocsátását.

Miért probléma a zöldre festés?

Azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket.

Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat.

Mi fog változni pontosan?

Az Európai Parlament és Tanács 2024/825 számú irányelve 2026-tól szabályozza, miként kommunikálhatják a termékeik környezetbarát jellegét a gyártók. Ezt ezt a szabályozást vásárlóként már most is tekinthetjük irányadónak.  

Jövőbeli környezeti eredmények, vállalások kommunikációjára a jelenleginél jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak majd:

– A cégeknek ilyenkor egyértelmű, objektív, nyilvánosan elérhető és ellenőrizhető célokat kell kitűzniük.

Reális mérföldkövekkel részletes végrehajtási tervet kell készíteniük, amely bemutatja e kötelezettségvállalások és célok elérésének módját, technológiai fejlesztéseket, illetve erre a célra rendelt forrásokat.

– Ezeket az állításokat egy külső szakértőnek ellenőriznie kell, az előrehaladást nyomonkövetnie, a megállapításait pedig a fogyasztók számára nyilvánosságra hozni.

51
Melyik zöldre festés bosszant a legjobban?

Köszönjük, hogy elárultad!

Hogyan vértezd fel magad a zöldre festés ellen? 

  • Ha túl zöld a termék ahhoz, hogy igaz legyen, akkor gyanakodj. A túl sok fenntarthatósági „logó”, százalékos ígéretek, a zöld szín használata, fák, levélkék, bolygó láttán szólaljon meg a vészcsengő, hogy itt zöldre festéssel állhatsz szemben. 
  • ÖkocímkeHa nem akarsz latolgatni, sem utánajárni, hihetsz-e az ígéreteknek, inkább válaszd azt, amiben biztos vagy a vásárlás pillanatában. Válaszd azokat a termékeket, amelyek környezeti hatását már igazolta a egy harmadik, független fél. Amiben megbízhatsz: ha a termék csomagolásán az EU Ecolabel virág címkéjét látod, akkor biztosan tudhatod, hogy a minősítés valós. AZ EU Ecolabel a legelterjedtebb ökocímke az Unióban, de más hiteles ökocímkékkel is találkozhatsz, ilyen a Nordic Ecolabel, a Blauer Engel vagy a magyar Környezetbarát termék jelölés. Ezekről itt olvashatsz bővebben.
  • Ha van időd, érdemes alaposabban utánanézni, milyen valódi környezeti teljesítmény áll egy fenntarthatósági címke, zöldnek tűnő csomagolás, ígéret vagy reklámüzenet mögött. Ha ténylegesen tesz a vállalat a fenntarthatóságért, arról a honlapján konkrét és pontos információt kell találnod. Az általánosságok és hangzatos jövőbeli ígéretek nem szolgálnak elegendő bizonyítékként. Akár a cég ügyfélszolgálatánál is érdeklődhetsz további felvilágosításért.
  • Küldd el nekünk, ami gyanús! Ha a kedvenc termékedről szeretnéd megtudni, hihetsz-e a fenntarthatósági ígéreteinek, vagy olyan hirdetés, termék jön veled szembe, amely egyértelműen bosszantó zöldre festés, küldd el nekünk, és mi elmondjuk róla a véleményünket.

EU-zászló

Ez a tartalom az európai fogyasztói szervezeteket tömörítő BEUC által támogatott projekt keretében jött létre, így olyan tevékenység része, amely az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Programjának (2020-2025) működési támogatásában részesül.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás