
A zöldre festés arcai 4. A jövőre vonatkozó zöld állítások
2030-ra vállaljuk, hogy…, 2050-re klímasemlegesek leszünk, jövőbarát, future friendly, zöldüljünk együtt, zöld jövő, … – mindannyian aggódunk a jövőnkért, és ahogy a világ folyását nézzük, talán most aggasztóbb a kép, mint valaha. Szeretnénk a lehető legkevésbé terhelni a bolygónkat, pusztítani a természeti kincseket, ezért olyan termékeket keresünk és választunk, amelyek környezetbarátak. Vagy azt ígérik. Sorozatunkban végig vesszük, mi a greenwashing 5 klasszikus módja. Itt most azt mutatjuk meg, miért, mikor nem oké, ha egy termék a jövőre vonatkozó ígérete miatt mutatja magát fenttartható választásnak.
Korábban bemutattuk, hogyan néz ki, ha túlzóan általános állításokkal (környezetbarát, öko, natúr, zöld) csábít, mikor gond, ha a karbonsemlegesség, klímasemlegesség a hívószó és miért baj, ha vizuálisan környezetbarátnak, zöldnek tűnik, de mindez nincs alátámasztva hiteles minősítéssel.
De zöldre festésnek tekintsük-e azt, amikor egy cég, gyártó vagy szolgáltató azzal árul egy terméket vagy szolgáltatást, hogy a jövőre nézve tesz ígéreteket, vállalásokat?
Mi a probléma a zöld ígéretekkel?
- Az ilyen ígéretekkel a cégek előre akarják learatni azokat a babérokat, üzleti előnyöket, amelyeket a zöld image miatti megnövekedett fogyasztói érdeklődés, kereslet jelent. Mindeközben a termékük, szolgáltatásuk ettől a jelen pillanatban még korántsem különbözik a többitől.
- Egy jövőre vonatkozó állítás mindenképpen érzelmi terhet és további feladatot ró a fogyasztóra: el kell döntenünk hiszünk-e neki.
- Utána kell néznünk pl. egy honlapon vagy ügyfélszolgálaton, hogy van-e mögötte tényleges erőfeszítés, mit tesz a cég azért, hogy elérje ígért célját.
- Az, hogy a jövőben valóban sikerül-e teljesítenie azt, amivel a jelenben hirdeti magát, csak utólag lehet ellenőrizni.
- A legtöbb esetben évekkel, évtizedekkel később már senki nem ellenőrzi, hogy rászolgáltak-e a bizalomra.
Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
A jövőre tett ígéretek kevésbé a termékeken jelennek meg, inkább vállalati honlapokon, weboldalakon, esetleg hirdetőoszlopokon, közösségi média hirdetésekben, bolti plakátokon találkozunk velük. Akár itt, akár ott, ahogy az idő telik, és a megvalósításuk kérdésessé válik, könnyű egyszerűen csak meg nem történtté tenni őket. Ez történt például a H&M ruhaóriás 2013-mas ígéreteivel. A cég levette azt a honlapjáról a dokumentumot, amelyben 2018-ra megfelelő bérezést ígért a beszállítói láncban dolgozó munkásoknak, és utólag felpuhította a célokat.
Nem eltűntette, csak átírta – ez történt az Unileverrel. A cég a világ egyik legnagyobb élelmiszer- és tisztítószergyártója, olyan márkáké, mint a Domestos, a Cif vagy a Knorr, a Lipton és a Rama. Az Unilever 2020-ban még azt ígérte, hogy 2030-ra más anyaggal helyettesíti az egyes tisztítószereiben található petrolkémiai hatóanyagokat, mivel a fosszilis anyagok használata a tisztítószereikben a cég karbonlábnyomának 46 százalékáért felelős. A cserétől karbonlábnyomuk 20 százalékos csökkenését várták. A lépés része volt a cég Clean Future kezdeményezésének, amely szerint nettó zéró kibocsátást vállaltak a termékeikre vonatkozóan 2039-re.
2024-re azonban változtak a célok: az elmozdulás a bankoktól az olajvállalatokig terjedő vállalatok részvényesei által gyakorolt nyomást mutatja, hogy csökkentsék a költségeket, és inkább a tőzsdei teljesítményre, mint a zöld projektekre összpontosítsanak.
Az Unilever, a világ egyik legnagyobb műanyagcsomagolás-felhasználója, korábban azt ígérte, hogy 2025-ig a felére csökkenti a szűz műanyag felhasználását. Ehelyett most 2026-ig egyharmados csökkentést fog megcélozni – írta meg tavaly a Guardian. A kevésbé ambiciózus cél évente mintegy 100 000 tonnával több friss műanyagnak felel meg.
A vállalat emellett 2024-ben lemondott arról a vállalásáról, hogy 2030-ig a megélhetéshez elégséges bért fizessen a közvetlen beszállítóinak, ehelyett 2026-ig méltányos fizetést javasol az árukra és szolgáltatásokra fordított éves kiadásainak felét kitevő beszállítóknak.
Meg is valósul meg nem is
A Nespresso 2020-ban 2022-re ígérte a karbonsemlegességet termékszinten, amit elvileg el is ért, és elvileg ezt igazolta is. (A vállalati karbonsemlegesség még nekik is hátravan.) Az igazolásukat a Carbo Trust nevű tanácsadó cég állította ki, és a csökkentést részben carbon offsetting programokból fedezték. Ez a megoldás 2026-tól egyértelműen tilos lesz az új jogszabályok szerint, és sok szakértő, tovább a Tudatos Vásárlók véleménye szerint sem jelent valódi széndioxid-csökkentést. A karbon-ellentételezés téves út, valójában zöldre festés.
A cikk írásakor fellelhető információik szerint céljuk, hogy legkorábban 2035-re elérjék az üvegházhatású gázok nettó zéró kibocsátását.
Miért probléma a zöldre festés?
Azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket.
Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat.
Mi fog változni pontosan?
Az Európai Parlament és Tanács 2024/825 számú irányelve 2026-tól szabályozza, miként kommunikálhatják a termékeik környezetbarát jellegét a gyártók. Ezt ezt a szabályozást vásárlóként már most is tekinthetjük irányadónak.
Jövőbeli környezeti eredmények, vállalások kommunikációjára a jelenleginél jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak majd:
– A cégeknek ilyenkor egyértelmű, objektív, nyilvánosan elérhető és ellenőrizhető célokat kell kitűzniük.
– Reális mérföldkövekkel részletes végrehajtási tervet kell készíteniük, amely bemutatja e kötelezettségvállalások és célok elérésének módját, technológiai fejlesztéseket, illetve erre a célra rendelt forrásokat.
– Ezeket az állításokat egy külső szakértőnek ellenőriznie kell, az előrehaladást nyomonkövetnie, a megállapításait pedig a fogyasztók számára nyilvánosságra hozni.
Hogyan vértezd fel magad a zöldre festés ellen?
- Ha túl zöld a termék ahhoz, hogy igaz legyen, akkor gyanakodj. A túl sok fenntarthatósági „logó”, százalékos ígéretek, a zöld szín használata, fák, levélkék, bolygó láttán szólaljon meg a vészcsengő, hogy itt zöldre festéssel állhatsz szemben.
Ha nem akarsz latolgatni, sem utánajárni, hihetsz-e az ígéreteknek, inkább válaszd azt, amiben biztos vagy a vásárlás pillanatában. Válaszd azokat a termékeket, amelyek környezeti hatását már igazolta a egy harmadik, független fél. Amiben megbízhatsz: ha a termék csomagolásán az EU Ecolabel virág címkéjét látod, akkor biztosan tudhatod, hogy a minősítés valós. AZ EU Ecolabel a legelterjedtebb ökocímke az Unióban, de más hiteles ökocímkékkel is találkozhatsz, ilyen a Nordic Ecolabel, a Blauer Engel vagy a magyar Környezetbarát termék jelölés. Ezekről itt olvashatsz bővebben.
- Ha van időd, érdemes alaposabban utánanézni, milyen valódi környezeti teljesítmény áll egy fenntarthatósági címke, zöldnek tűnő csomagolás, ígéret vagy reklámüzenet mögött. Ha ténylegesen tesz a vállalat a fenntarthatóságért, arról a honlapján konkrét és pontos információt kell találnod. Az általánosságok és hangzatos jövőbeli ígéretek nem szolgálnak elegendő bizonyítékként. Akár a cég ügyfélszolgálatánál is érdeklődhetsz további felvilágosításért.
- Küldd el nekünk, ami gyanús! Ha a kedvenc termékedről szeretnéd megtudni, hihetsz-e a fenntarthatósági ígéreteinek, vagy olyan hirdetés, termék jön veled szembe, amely egyértelműen bosszantó zöldre festés, küldd el nekünk, és mi elmondjuk róla a véleményünket.
Ez a tartalom az európai fogyasztói szervezeteket tömörítő BEUC által támogatott projekt keretében jött létre, így olyan tevékenység része, amely az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Programjának (2020-2025) működési támogatásában részesül.