fbpx

A zöldre festés arcai 3. Látványában környezetbarát, de nincs alátámasztva minősítéssel 

A zöldre festést még annak is nehéz felismernie, aki törekszik környezettudatos döntéseket hozni vásárláskor. Sorozatunkban végig vesszük, mi a greenwashing 5 klasszikus arca, amelyek 2026 szeptemberétől ráadásul egy uniós szabályozásnak köszönhetően nagyrészt tiltva lesznek. Ezúttal arról lesz szó, mikor nem oké, ha vásárlóként a megjelenésében túlzottan környezetbarátnak tűnő termékkel, reklámmal találkozol.

Korábban bemutattuk, hogyan néz ki, ha túlzóan általános állításokkal (környezetbarát, öko, natúr, zöld) csábít, mikor gond, ha a karbonsemlegesség, klímasemlegesség a hívószó. 

Most rögzítsük a tudatunkban a harmadik típust: ez az, amikor a termék vizuálisan, csomagolásával, képi üzeneteivel sugallja a fenntarthatóságot, ami viszont nincs alátámasztva valós teljesítménnyel.

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? 

Számos kutatás bizonyítja, hogy a vizuális elemek gyorsabban és hatékonyabban képesek kommunikálni a fogyasztókkal, mint a szöveges üzenetek. Az agyunk úgy van programozva, hogy a vizuális információt sokkal gyorsabban dolgozza fel, mint a szöveges tartalmat. Akár egy termékről, csomagolásról vagy hirdetésről van szó, a látvány elsődleges,  a gyártók pedig többféleképpen érhetik el, hogy a termékükről már ránézésre azt feltételezzük, hogy az környezetbarát.Greenwashing esetek beküldés

1. Zöld-zöld-zöld és boldog állatok

2021 decemberében arra kerestük a választ, hogy tojásvásárlásnál mennyire hatnak ránk a tojásos dobozokat borító fotók, grafikák, az egészségtől kicsattanó, szabadon futkározó tyúkok, Hollandiát idéző farmok, virágzó rétek látványa. A tojásos dobozokat elborítják az olyan csábító kifejezések, mint prémium, különleges, egészséges, tápanyagdús, vital, nívó stb. Ám kevés mögött áll ellenőrizhető, sztenderdeken alapuló és garanciát biztosító tanúsítvány. A másik vizuálisan egyértelirány a zöld és a sárga szín dominanciája. A zöld a vásárlóban a bio körülmények hatását kelti, a sárga pedig az egészséges tojásét. 

A szabadon kapirgáló tyúkok általában azt a látszatot keltik, mintha szabad tartású tyúkoktól származó tojás lenne.

Ahogy a tojástartó dobozán a mezőn boldogan csipegető baromfi képe is azt az érzést kelti bennünk, hogy jó dolga van azoknak a tyúkoknak, a tusfürdő, mosószer, WC-papír csomagolásán látott fák, levelek is azt sugallják, hogy környezetbarát termékkel van dolgunk. 

2. Zöld címke valós teljesítmény és háttér nélkül 

Címkéből ma már annyi van, mint égen a csillag, és nagyon változó, hogy melyik mögött milyen kritériumok, milyen elvárások és ellenőrzések vannak. A fogyasztóktól nem lehet elvárni, hogy ebben a címkerengetegben kiigazodjanak, ezért azt ajánljuk, hogy vásárláskor keresd a teljes életciklusra vonatkozó, harmadik fél által minősített védjegyeket – ilyen az EU Ecolabel vagy a magyar Környezetbarát Termék védjegy, az élelmiszerek esetén pedig az uniós és nemzeti bio minősítések. A hiteles címkéket itt gyűjtöttük össze.

3. Környezetbarátnak tűnő anyagból készült csomagolás 

Megtanultuk, hogy a műanyag rossz, és minden körülmények között kerülni kell, így könnyű örülni, ha helyette valamilyen környezetbarát csomagolásban van a termék. Érdemes azonban közelebbről is megnézni, hogy valóban abból az anyagból készült-e a csomagolás, amiből gondoljuk. Ugyanis akár az is kitelik a gyártóktól, hogy a műanyag csomagolást papírtasaknak, egy műanyag kupakot fakupaknak álcáznak. Ilyen a faerezet-mintás fogkrém vagy kulacs kupak. Az is előfordul, hogy a papírcsomagolás alatt műanyag vákumfólia van (ez személyes megfigyelésünk szerint vega élemiszereknél gyakori), de ilyen a szétválaszthatatlan papír-műanyag ötvözet csomagolás is, ami nem csak greenwashing, de az újrahasznosítás szempontjából is szomorú.

Miért probléma a zöldre festés? 

Azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket.  

Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat.  

Törvénytelen vagy csak nem etikus? 

Az Európai Parlament és Tanács 2024/825 számú irányelve 2026-tól szabályozza, miként kommunikálhatják a termékeik környezetbarát jellegét a gyártók, vásárlóként már jelenleg is tekinthetjük ezt a szabályozást irányadónak.  

A vizuális zöldre festés sajnos nem minden esetben lesz tiltott

1. A jogalkotó kiemeli a fenntarthatósági címkék fontosságát, hiszen ezek segítenek a fogyasztóknak megbizonyosodni arról, hogy ténylegesen környezetbarát termékkel van dolguk. Épp azért, hogy a címkék hiteles információval szolgáljanak, 2026 szeptemberétől törvényileg tilos lesz a nem valamilyen tanúsítási rendszeren alapuló, illetve nem hatóságok által létrehozott fenntarthatósági címkék feltüntetése. Fontos elvárás, hogy a rendszer követelményeinek való megfelelés ellenőrzését olyan harmadik félnek kell végeznie, akinek függetlensége biztosított mind a rendszer tulajdonosától, mind a kereskedőtől. Magyarul kizárják, hogy ugyanaz oszthassa ki a címkét, aki létrehozta azt.

2. A törvény ugyanakkor nem tiltja az alapvetően vagy kizárólag vizuális elemekkel való megtévesztő kommunikációt. 

Hogy néz ki a valóságban? Ha a termék vagy a reklám megjelenésében, vizualitásában sok a természetes elem, például egy folyékony mosószeres flakonon burjánzanak a növények, virágok, ha egy online reklámban sok a madárcsicsergés, az természetességet sugall. Nincs ebben semmi szabálysértő, a szimpla vizuális ingereket nem szabályozza a törvény. Mégis megtévesztőnek érezzük, mert lehet, hogy az adott terméknek akár kifejezetten rossz lehet a környezeti hatása. A Tudatos Vásárlók határozott véleménye ezzel kapcsolatban az, hogy a törvény itt nem elég szigorú, mert ettől az még ugyanúgy a fogyasztók megtévesztése, ami elítélendő. 

A törvényben van ugyan egy rész, amely szerint „az írásbeli formában vagy szóban, implicit állításokkal, például színekkel vagy képekkel kombinált állítás a környezetbarát jellegre vonatkozó általános állításnak minősülhet.” A túlzóan általános, alátámasztás nélküli állítás tehát tilos, és az is, ha valamilyen szöveges utalás a képpel együtt kombinálva vezet csak általánosításhoz. Ez így együtt azonban egyértelműen túl homályos meghatározás. 

3. Szintén nem lesz tilos az olyan, minősítő jelzésekre hasonlító jelölés, amely nem több, mint egy ábra, amelyről a gyártó nem is állítja, hogy bármilyen minősítés lenne mögötte. Ez attól még, hogy nem szabályszerűtlen, a Tudatos Vásárlók meglátása szerint megtévesztő.

34
Melyik zöldre festés bosszant a legjobban?

Köszönjük, hogy elárultad!

Hogyan vértezd fel magad a zöldre festés ellen? 

  1. ÖkocímkeHa túl zöld a termék ahhoz, hogy igaz legyen, akkor gyanakodj. A túl sok zöld szín használata, fák, levélkék, bolygó láttán szólaljon meg a vészcsengő, hogy itt zöldre festéssel állhatsz szemben. 
  2. Amiben megbízhatsz: ha a termék csomagolásán az EU Ecolabel virág címkéjét látod, akkor biztosan tudhatod, hogy a minősítés valós. AZ EU Ecolabel a legelterjedtebb ökocímke az Unióban, de más hiteles ökocímkékkel is találkozhatsz, ilyen a Nordic Ecolabel, a Blauer Engel vagy a magyar Környezetbarát termék jelölés. Ezekről itt olvashatsz bővebben.
  3. Ha van időd, érdemes alaposabban utánanézni, milyen valódi környezeti teljesítmény áll egy fenntarthatósági címke, zöldnek tűnő csomagolás vagy reklámüzenet mögött. Ha ténylegesen tesz a vállalat a fenntarthatóságért, arról a honlapján konkrét és pontos információt kell találnod. Az általánosságok és hangzatos jövőbeli ígéretek nem szolgálnak elegendő bizonyítékként. Akár a cég ügyfélszolgálatánál is érdeklődhetsz további felvilágosításért.
  4. Küldd el nekünk, ami gyanús! Ha a kedvenc termékedről szeretnéd megtudni, hihetsz-e a fenntarthatósági ígéreteinek, vagy olyan hirdetés, termék jön veled szembe, amely egyértelműen bosszantó zöldre festés, küldd el nekünk, és mi elmondjuk róla a véleményünket.

EU-zászló

Ez a tartalom az európai fogyasztói szervezeteket tömörítő BEUC által támogatott projekt keretében jött létre, így olyan tevékenység része, amely az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Programjának (2020-2025) működési támogatásában részesül.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás