| Tudatos Vásárló
56 milliós bírság az Auchannak jogsértő reklámért
A Gazdasági Versenyhivatal 56 millió forintra bírságolta az Auchan Magyarország Kft.-t , mivel több, összehasonlításokat tartalmazó reklámja megtévesztő volt. és nem tárgyilagosan tüntette fel az árkülönbséget.
A GVH megállapította, hogy az Auchan
· megsértette az ellenőrizhetőség, illetve a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2012 júniusától 2014 júniusáig az egyes Auchan áruházakban kihelyezett különböző, saját és versenytársi blokkokat, illetve az árelőnyöket megjelenítő ár-összehasonlító reklámtábláival. Az összehasonlított két termékkosár ugyanis egyebek között
- eltérő darabszámú terméket tartalmazott,
- az összehasonlított termékek nem voltak igazolhatóan azonosak,
- a kosárban az egyik termék akciós, míg a másik alapáras volt;
· nem dolgozta ki sem az ár-összehasonlításra vonatkozó stratégiáját, sem az ellenőrzési vagy igazolási mechanizmusokat az áruházakban kihelyezett
ár-összehasonlító reklámok közzétételekor. Nem tartotta be a saját maga által a későbbiekben felállított rendszert sem a kihelyezett tábláival, így sérült a szakmai gondosság követelménye;
· megsértette a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2013 novemberétől 2014 júliusáig közzétett ár-, illetve árszínvonal-összehasonlítást tartalmazó televíziós és rádiós reklámjaiban is, mert a fogyasztók nem kaptak objektív képet az árkülönbségről („a termékkosár a felmért Tescokban X%-kal, az Intersparokban Y%-kal került többe, mint az Auchanban” üzenetekkel) az összehasonlítást megalapozó felmérések aggályos módszertana miatt.
A GVH a bírság kiszabásakor az összehasonlító bevásárlókosár megjelenítése, valamint a tévé- és rádióreklámok költségeire alapozott.
Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
· a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott,
· az intenzív és kiterjedt kommunikáció széles fogyasztói kört ért el.
Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy
· az Auchan feltárta a hiányosságok egy részét nyilatkozataiban, egyes nyilatkozatai hátrányára szóltak,
· az Auchan igyekezett javítani a hibákon a vizsgált időszakban kialakított belső rendszerével,
· a reklámok alkalmasak lehettek árverseny generálására az érintett piacon, a reklámokkal szemben támasztott kifogások ellenére.
Forrás: GVH
Kép: impresamia
Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!