| Tudatos Vásárló
4 trükk, hogy elejét vedd a gyermek bolti hisztijének
Gyerekkel, gyerekekkel vásárolni nehéz, nem véletlenül: rájuk, feléjük is marketingtrükkök tömkelege zúdul, nem csak a felnőttekre. Most néhányat kiemeltünk, hogy könnyebben el tudjuk kerülni a hisztit.
Mit tehetünk? Mindenekelőtt törődjünk bele: világunk fogyasztásorientált. Segítsük őket, hogy tudatosan tudjanak dönteni, hiszen aki ismeri jogait, és harsány, exhibicionista panaszkodás helyett már fiatalon is nyugodt és határozott hangnemben, felkészült kommunikációval reklamál a boltban – ha kell.
Milyen rendszerességgel visszük vásárolni?
Mert az is fontos, hogy a jó példát lássa, így néha nem árt magunkkal vinni a gyerekeket is. Az sem mindegy, hogy a sarki kisboltba küldjük-e, ahol jól ismerjük az eladót és tudjuk, hogy nem fog mindenféle felesleges holmit sózni a gyerekre vagy a nagyobb szupermarketbe, ahol kicsit más helyzet vár rá: nagyobb termékválaszték, hosszabb sor, több impulzus.
Az is fontos, hogyan kommunikálunk otthon a vásárlásról – nyűgnek, az élethez tartozó szükséges teendőnek vagy a hétvégi programok csúcsának láttatjuk-e előtte a vásárlást?
Ha úgy döntünk magunkkal visszük, íme néhány lehetőség, amik megkönnyíthetik a vásárlás menetét. Korábbi anyagunkban a bolti trükkökre hívtuk fel a figyelmet, ezeket is jó szem előtt tartani.
A kicsik és a reklámok
Éhesen ne!
Alap, a fejünkben is van, aztán mégis nagyon könnyű úgy elindulni, hogy mindenki éhes. Messze túlmutat azon a dolog, hogy esetleg megeszik a gyermek egy kiflit vagy megiszik egy üdítőt és a pénztárnál már csak a csomagolást mutatva magyarázkodunk, az a helyzet, hogy éhesen sokkal könnyebb mindenfélét összevásárolni, ráadásul az éhes gyerek pedig egyáltalán nem tudja türtőztetni magát s előfordulhat, hogy inkább beadjunk a derekunk, csak ne kelljen a boltban vitázni. Sokan épp ezért tartanak az autóban, a táskában némi nehezen romló harapnivalót, hogy elejét tudják venni az ilyen típusú helyzeteknek.
A bűvös bevásárlólista
A lista a felnőtteknek is nagy segítség, hiszen ha gyerekkel megyünk vásárolni, szétszóródik a figyelmünk. Érdemes az elején átgondolni, mit mondunk következetesen, miért ragaszkodunk a listához (erre van keret; ha csak ezeket vesszük meg, belefér egy közös szórakozás stb.), nagy eséllyel idővel működni fog a dolog. A listán szereplő dolgok keresése lehet kincsvadászat, pipálhatnak a gyerekek vagy ha már akkorák, hogy szabadon is mászkálhatnak a boltban, lehet a gyorsítás része az, hogy elmennek egy-egy dologért, amiért esetleg egy pici jutalmat is kapnak (nem feltétlenül a boltban). Meglepően segítőkészek tudnak lenni, ha hagyjuk őket, bár ennek az ellenkezője sem ritka, lényeg, hogy találjunk motivációt a segítésre.
Adjunk feladatot!
A keresés szintén jó feladat lehet, bár kétségkívül kell rá készülni: a rendszeresen vásárolt termékekről készítsünk kártyát, ami alapján a gyerekek meg tudják találni a boltban a kiválasztott dolgokat, még testhezállóbb, ha a kedvenc élelmiszereik szerepelnek a képeken. A feladat szépsége, hogy egész kicsi gyerekek is részt tudnak benne venni és a sikerélmény sem marad el, ha megtalálják azt bujkáló konzervet, rejtőzkődő gyümölcslevet. A figyelemelterelés jó kis módszere lehet ez úgy, hogy közben tényleg segítenek is a kicsik.
A választás varázsereje
Sokszor olvashatunk gyermeknevelési tanácsadás ügyében a zárt választási lehetőségekről, ezzel magunkat is sok nehézségtől megkímélhetjük és a gyermekek is úgy érzik, dönthettek valamiről. Például: ha sikerül mindent kipipálni a bevásárlólistáról és fegyelmezetten segít vagy legalábbis nincs hiszti, akkor az előre megbeszélt 2 dolog közül választhat, melyiket szeretné. Ezzel kivédhetjük, hogy valami olyasmiért ácsingózzon, amit úgysem veszünk meg, viszont tényleg megvan a választás lehetősége, a zárt lehetőségeken belül.
Grafika: Szalay György
Ez nem fair!
Nem a gyerekek megszólítása az egyetlen probléma a szupermarketek tevékenységével kapcsolatban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a szupermarketek fenntarthatósági hatásaival, a tisztességtelen forgalmazói magatartással, és a Méltányos gyümölcsöt! kampány keretében a szupermarketek méltányos gyümölcskínálatának alakulásával. Olvass többet a tisztességtelen forgalmazó magatartásról itt:
Hallgasd meg, mit üzennek a banánmunkások!
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.