Újabb szigorítás, aminek minden vásárló örülhet
A 10 ezer forintnál olcsóbb műszaki cikkeket – mondjuk egyszerűbb kávéfőzőt, vízforralót -, valamint a ruhákat és cipőket vásárlók az eddiginél nagyobb biztonságban vannak idén januártól. 6 hólnapról 12-re nőtt hiba esetén az eladó vállalkozás bizonyítási terhe.
Most ünnepelte 1 éves szülinapját az új jótállási rendszer Magyarországon, amelynek keretében sávosan lettek meghatározva a kötelező időszakok egy sor termékkategóriára – így az új tartós fogyasztási cikkekre, például műszaki vagy elektronikai eszközökre – nézve. Ahogy a Tudatos Vásárlóknál már többször is beszámoltunk róla, 2021 januárjától
- a 250 ezer forintnál drágább ilyen termékeknél minimum 3 éves,
- a 100-249 ezer forintosaknál legalább 2 éves jótállást kell vállalnia az eladónak, üzletnek, boltnak.
- Az olcsóbbaknál 10-100 ezer forintig ugyanez 1 év.
Garancia, jótállás, szavatosság – új jótállási szabályok 2021-től
Új szabályok a legalacsonyabb árkategóriában, plusz ruhák és cipők
Az előbb említett jótállási rendszer tavalyi életbe lépése után 2022-ben is érkeztek új szabályok, amelyek ráadásul a legalacsonyabb árkategóriát, valamint a ruhákat és cipőket érintik – írta meg a kormany.hu.
Az újdonság az, hogy
ha a vásárló minőségi kifogással él, azaz úgy véli, nem jó a vásárolt termék, akkor az eladónak a korábban érvényben lévő 6 helyett 12 hónapig kell felelősséget vállalnia.
Ez a gyakorlatban a következőt jelenti: 1 évig kell vélelmezni, hogy a vásárló által felfedezett hiba már az eladáskor fennállt. Az eladónak 1 évig kell azt bizonyítania, ha ezzel nem ért egyet (és úgy véli, hogy a hiba a nem rendeltetésszerű használatból ered), és emiatt nem szeretné javítani vagy cserélni a terméket. Tehát a vásárlók lényegében “időt” kaptak az új szabályozás révén.
Milyen termékekre vonatkozik?
És jöjjön a legfontosabb, mely termékekre vonatkozik az új szabály: azokra, amelyek nem tartoznak a kötelező – a cikk elején említett sávos – jótállási rendszerbe. Vagyis például a sok reklamálás alapjául szolgáló cipőkre, ruhákra, továbbá a 10 ezer forintnál olcsóbb elektronikai, műszaki termékekre.
Hogyan segít a Tudatos Vásárlók Egyesülete?
Egyesületünk az utóbbi években számtalan háztartási gép és egyéb termék tesztjét publikálta, hogy vásárlóként ki-ki megtalálja a neki legmegfelelőbb és ezen belül a legolcsóbb terméket. A teszteket végző független szervezet, az ICRT-vel évek óta együttműködünk annak érdekében, hogy a vásárlók a lehető legjobb, legmegbízhatóbb gépet választhassák ki az otthonukba.
A tévéké itt, a kávéfőzőké itt, a szárítógépeké itt, a mosógépek tesztje itt, a hűtőgépeké itt, a mosógatógépeké itt érthető el.
Miért és mennyit kell fizetni a tesztekért?
Tesztjeink egy része ingyenesen elérhető, másokért fizetni kell – egy-egy teszt ára kevesebb mint 2 ezer forint. A tesztekért azért kell fizetni, mert elvégzésük komoly pénzbe kerül, és mert partnerünk, a vizsgálatokat végző nemzetközi, független szervezet, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása.
Miért érdemes tesztek alapján vásárolni?
✓ Tesztjeink segítségével a vásárlók kiválaszthatják a széles termékkínálatból a pénztárcájukhoz mérten legjobb, legmegbízhatóbb gépeket.
✓ Érdemes a gépek között a legalacsonyabb fogyasztású, energiatakarékos gépeket választani.
✓ Sokéves tapasztalatunk, hogy a különböző termékek között sokszor nem a legdrágábbak a legjobbak és az ár/érték arányt nézve mindenki ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet.
✓ A tesztekből az is kiderül, hogy melyik gépeket jobb elfelejteni.
✓ A tesztekért – az ICRT előírása miatt – fizetendő kevesebb mint 2 ezer forint egy-egy gép árának elenyésző része és nagyban megkönnyíti a kiválasztást.
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21-05-C jelű pályázata keretében készült.