
| Nádor Judit
2009 legrosszabb vállalatai
A Fogyasztóvédelmi Világszervezet 2009-ben öt zöldre mosott cégnek ítélte oda a „Rossz vállalat” díjat. A kitüntetettek között van az Audi, a BP, az easyJet és a Microsoft – mindegyik félrevezető zöld reklám miatt.
A Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International)
által idén is kiosztott Rossz
vállalat díj rámutat néhány világcég felelőtlen viselkedésére. A díjak idén
mind a zöldremosáshoz kapcsolódtak.
Emellett a cél az volt, hogy a figyelem középpontjába állítsák a koppenhágai
klímakonferenciát.
Az Audi
a televízióban és az interneten folytatott nagyszabású reklámkampányáért került
a dobogóra. A reklám ugyanis azt állítja, hogy mivel az Audi A3 TDI modell
„tiszta dízellel” üzemel, ugyanolyan környezetbarát, mint a kerékpározás vagy a
buszozás.
A BP
kétszínű politikájáért kapta a díjat. A cég a nyilvánosság előtt az alternatív
energia mellett kardoskodik, miközben csendben kivonja magát a megújuló
energiaforrásokkal kapcsolatos főbb projektekből. Eközben nagymértékű
befektetésekkel támogatja a fosszilis üzemanyagokat.
Az easyJet
azért került a listára, mert azt állítja, hogy easyJettel repülni kevésbé környezetkárosító,
mint hibrid autóval utazni. Az ominózus állítás egy szemléltető grafikon
formájában jelent meg a vállalat honlapján. Miután a BBC rávilágított az
állítás hamis voltára, az easyJet szóvivője megígérte, hogy korrigálják a
hirdetést, de ez azóta sem történt meg.
Felelőtlen fogyasztásösztönzése miatt került a díjazottak
közé a Microsoft.
Széleskörű kampányában reklámozza a Windows legújabb, „zöld” verzióját, miközben
a fogyasztókat új számítógépek vásárlására ösztönzi. Ez végső soron növeli a
vásárlók karbonlábnyomát.
Különdíjban részesült a CO2
is green (a szén-dioxid környezetbarát) nevű új szervezet, amelynek
hátterében az Egyesült Államok fosszilis tüzelőanyag iparának több
kulcsszereplője áll. A szervezet reklámfilmjében azt állítja, hogy a megemelkedett
szén-dioxid koncentráció kedvez a környezetnek.
Miért zöldremosás?
környezetbarát) és a whitewash (meszelés) összevonásával alakult ki. A
kifejezést arra használják, amikor a vállalatok a valósággal ellentétben megpróbálják
saját termékeiket és cégpolitikájukat környezetbarátnak feltüntetni.
Maradéktalanul támogatjuk a vállalatok valódi törekvéseit, amelyek
a karbonigényes tevékenységek fenntartható alternatíváit próbálják megtalálni.
Viszont a legnagyobb üvegházgáz-kibocsátók közül sokan úgy gondolják, hogy
eltitkolhatják piszkos ügyeiket azzal, ha jelentéktelen „zöld” tetteiket
harsányan hirdetik cifra PR-ral és reklámkampányokkal.
Ez nemcsak félrevezeti a
fogyasztókat, hanem gyakran felesleges pénzkiadásra is buzdítja őket. A zöldremosás
aláássa a vásárlók cégekbe vetett bizalmát, és meghiúsítja a valódi lépéseket a
zöldebb életmód felé. Egy ilyen helyzetben mindenki csak veszíthet – írja a
Consumers International a napokban megjelent közleményében.