Praktikus ötletek

Praktikus ötletek » Fogyasztóvédelem » Megelőzés, tudnivalók, panasztétel

A külföldi mobiltelefon-használat veszélyei


  • Az országhatárhatár mentén figyeljünk oda a szándékolatlan roaming elkerülésére! Ebben segít a Nemzeti Hírközlési Hatóság által készített térkép, amelyen megnézhetjük hogy hol mekkora a veszélye annak, hogy telefonunk automatikusan külföldi hálózatra kapcsolódik.
  • Ne felejtsük el, hogy roaming-környezetben tartózkodva a hívás fogadásáért is fizetni kell, viszont az SMS esetében csak a küldés kerül pénzbe.
  • Az Európai Unión belül a tarifák szabályozottak: a hívásfogadás legfeljebb  66,9 Ft/perc, a hívásindítás 151,4 Ft/perc, az SMS küldés 38,9 Ft lehet.
  • A külföldi mobilinternet-használat még az EU-s országokban is nagyon drága: általában 150-400 Ft/100 kb, így egy normál méretű weboldal letöltése (1-1,5 MB) is akár 3-5 ezer forintba kerülhet, nem számolva a mozgóképes alkalmazások, kisebb videók megtekintésének árát.
  • Az Unión kívüli területeken nem szabályozottak az árak és jelentős lehet az árkülönbség a különböző szolgáltatók között. Ezért megéri a TANTUSZ oldal Roaming alkalmazását használva utánanézni, hogy hol melyik szolgáltatót érdemes választani, vagy érdeklődjünk ezzel kapcsolatban a szolgáltatónknál!

 

Kapcsolódó cikkeink:

Csillagászati roaming-tarifák az EU-n kívül

Szándékolatlan roaming 

Olcsóbb lesz a roaming hívás és az SMS az EU-ban

 

A mobilinternet veszélyei

  • Ha mobilinternet-előfizetés helyett a mobiltelefon-előfizetéshez tartozó alap adatcsomagokat használjuk böngészésre, akár százszoros vagy ezerszeres árat is fizethetünk.
  • A hűségünkért cserébe ajánlott ingyenes vagy kedvezményes árú mobilinternet csomagok nagyon vonzóak, de ha nem mondjuk le időben a szolgáltatást, alaposan megnövekedhet tőle a számlánk.
  • A külföldi mobilinternet-használat jóval drágább az itthoninál, ezért utazás előtt mindenképp tájékozódjunk a kedvezményes külföldi tarifákról a tantusz.nhh.hu portálon vagy a szolgáltatónknál!

 

 

Kapcsolódó cikkeink:

Esetenként nagyon drága lehet a mobilinternet 

Kerüljük el a sokkoló mobilinternet-számlát! 

Szándékolatlan roaming

A szándékolatlan roaming azért fordulhat elő, mert a mobiltelefonok által használt frekvenciák nem állnak meg az országhatároknál, „átlógnak" a szomszédos országokba. A felesleges költségek elkerülése érdekében érdemes körültekintőnek lenni.

Egyrészt valamennyi szolgáltató kötelezően SMS-ben tájékoztat a hálózatváltásról és célszerű figyelni a telefon kijelzőjén megjelenő szolgáltató nevét is. Ha ez nem a megszokott hazai szolgáltatónké, akkor már biztosan roaming-környezetben vagyunk.

A jelenség kivédésének a legegyszerűbb módja, ha mobiltelefonunkat időben kézi hálózatválasztásra állítjuk, hiszen így az nem tud átlépni más szolgáltató hálózatára.

A nem kívánt roaming olyan népszerű belföldi turisztikai célpontokon is jelentkezhet, mint Esztergom, Győr, Sopron, Szombathely, Őriszentpéter, Szeged, Gyula, Sárospatak.

 

Kapcsolódó cikkeink:

Európai Unió: csökkenő roaming díjak

Használ Ön még Tantuszt?

Mobiltelefonok és roaming díjak

 

Mire figyeljünk társasutazásnál?

Még a foglalás előtt tájékozódjunk, hogy a kiválasztott utazási iroda rendelkezik-e engedéllyel, vagyis vagyoni biztosítékkal bármely probléma esetén. Az utazási vállalkozókat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal tartja nyilván.

Az utazási szerződésnek tartalmaznia kell a részvételi díjon kívül felmerülő egyéb kötelező költségeket is, mint például üdülőhelyi díj, adó stb. Ha a külön felszámítható díjakról nem rendelkeztek, akkor úgy kell tekinteni, hogy azok benne vannak a részvételi díjban.

A szerződésben meghatározott díjak csak abban az esetben emelhetők, ha ennek lehetőségéről a szerződés kifejezetten rendelkezik. Ilyen esetben is csak akkor, ha a közlekedési költségek nemzetközi díjszabási vagy hatósági árának változásai, adó, illeték, valamint a deviza forintárfolyamának időközi módosulásai indokolják az emelést. Az indulást megelőző 20 napon belül azonban ebben az esetben sem lehetséges a díjemelés.

Ha nem tudunk részt venni az utazáson, helyettünk más is utazhat, vagyis jogosultak vagyunk arra, hogy részvételi jogunkat más személy részére engedményezzük.

A programfüzetnek tájékoztatnia kell többek között az útvonalról, a szálláshely komfortfokozatáról, a napi étkezések számáról, azokról a programokról, amelyeket az általános részvételi díj tartalmaz, az utazás elindításához szükséges minimális létszámról és az igénybe vehető biztosításokról.

Abban az esetben, ha az iroda nem hajlandó hazaszállítani utasait vagy visszafizetni a részvételi díj előlegét, akkor közvetlenül az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetőleg biztosítóhoz fordulhatunk igényünk érvényesítéséért.

Ha megérkezünk a helyszínre, és kiderül, hogy valami nem felel meg annak, amit a tájékoztatóban illetve a szerződésben ígértek, először is kifogásainkat jelezzük az utaskísérőnek, aki vagy orvosolja a helyszínen a problémánkat vagy jegyzőkönyvet vesz fel. Ha ez utóbbit nem teszi meg, panaszunkat dokumentáljuk: fotózzuk le, illetve írjuk le, és írassuk alá utastársainkkal!

 

Kapcsolódó cikkeink:

Békéltető testület

Kockázatos részletek

Pihenjünk zöld hotelben!

Utazás a bolygón

Mire figyeljünk repülőjegy vásárlásnál?

A repülőjegy-forgalmazó honlapok jelentős része a fogyasztók megtévesztésével próbál nagyobb bevételre szert tenni. A fogyasztónak az internetes repülőjegy vásárlása során a következő kérdésekre érdemes odafigyelnie:

  • A rossz gyakorlat szerint a repülőjegy forgalmazók egy része nem nevezi meg egyértelműen a kedvezményes útvonalakat, az akció időtartamát. A honlapon feltüntetett ár mellé a foglalás során különféle újabb költségek adódnak. A tisztességesen működő társaságok oldalain a vásárló a repülőjegy valós, végső árával találkozik.
  • Számos repülőjegyet forgalmazó honlap nem tájékoztatja a fogyasztót a kedvezményes jegyek számáról, az akciók érvényességéről.
  • A szerződési feltételek legyenek átláthatók, egyértelműek, a különböző nyelvű változatok tartalmilag ne térjenek el egymástól.
  • A honlapon legyen elérhető az üzemeltető társaság minden szükséges elérhetősége (cégnév, cím, telefonszám, email cím).

 

Kapcsolódó cikkeink:

Késik, törölt, túlfoglalt - A légiutasok jogairól 

Kérdezz! Válaszolunk! - Érdekelne, hogy egy internetes webáruházban való vásárlás esetén milyen jogok illetik meg a fogyasztót?

Megtévesztő árak az internetes repülőjegy vásárlások során

Nem árt az óvatosság, ha repülővel utazunk

A légiutasok jogai

Amennyiben járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják (például túlfoglalásra hivatkozva), kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk, emellett a légitársaságnak gondoskodnia kell az ellátásunkról.

Járattörlés esetén akkor nem jár kártalanítás, ha legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulási időpontot megelőzően tájékoztattak bennünket a törlésről, vagy az eredeti menetrendhez közeli időben átfoglalást ajánlanak fel, illetve ha a járat törlését rendkívüli körülmények okozzák.

Késés esetén

Amennyiben a légifuvarozó arra számít, hogy egy járat indulása a menetrend szerinti induláshoz képest késni fog, a várakozási idővel ésszerű arányban frissítőket, díjmentes telefonálási lehetőséget kell felajánlania, emellett szállást is biztosítania kell, ha egy vagy több éjszakai ott tartózkodás szükséges.

Késésnek számít:

  • 2 óra 1500 km-es vagy rövidebb útnál;
  • 3 óra az összes EU-n belüli, 1500 km-nél hosszabb út és az összes egyéb, 1500 és 3500 km közötti út esetén;
  • 4 óra a fentieken túl;
  • 5 órás késés esetén a jegy vételi árának 7 napon belüli visszatérítésére vagyunk jogosultak.

A légi utasok jogairól részletes információk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldalán található.

 

Kapcsolódó cikkeink:

Késik, törölt, túlfoglalt - A légiutasok jogairól 

Megtévesztő árak az internetes repülőjegy vásárlások során

Nem árt az óvatosság, ha repülővel utazunk

Mire figyeljünk óravásárláskor?

  • Alapvető szempont, hogy szaküzletben vásároljunk órát. Jogos a kérdés, hogy honnan ismerhető fel a szaküzlet. Az üzlet és az eladótér magáért beszél (tiszta, világos, az eladók udvariasak stb.). A kirakatban, illetve a vásárló által látható helyen elhelyezett órák pontos időt mutatnak, vagy megadott időn állnak (általában 10 óra 10 perc).
  • Amikor bemutatják az órát, annak a pontos időt kell mutatnia! Az órát megtekintésre a vevőnek átadják (ha visszaveszik, gondosan áttörölgetik, és ezt teszik csomagolás előtt is).
  • Ha az órát fotón mutatják, a mutatók úgy álljanak, hogy minden részlet és felirat látható legyen a számlapon! Ez érvényes a kirakatban elhelyezett órákra is.
  • A használati utasításon és a garanciajegyen szerepelnie kell az óra márkanevének, fantázianevének, tokszámának, szerkezetszámának és a szerkezet meghatározásának.
  • Új óra eladásakor a tokot nem nyitják ki. Ha a tulajdonos kíváncsi a szerkezetre, ezt külön képen (katalógusból) mutatják meg. A vevő kívánságára közlik a szerkezet pontos adatait. Nem elegendő, ha csak azt mondják kvarc (Quartz), svájci vagy mechanikus.
  • Az eladónak részletesen el kell magyaráznia, és a gyakorlatban is bemutatnia az óra működését. (Ez szerepeljen a használati utasításon is.) Írásban és szóban is célszerű elmagyarázni a használati körülményeket.
  • Rendkívül fontos, hogy felhívják a figyelmet a rendszeres karbantartásra.
  • Vásárlás után őrizzük meg a számlát és a jótállási jegyet!
  • Tudjuk meg a javító szervizek pontos helyét! Érdemes már a vásárlás után meggyőződni a szerviz létezéséről (személyesen felkeresni, telefonon felhívni, internetes oldalát megnézni).

 

Milyen tájékoztatás kérhető a közepes vagy kiváló minőségű óra vásárlásakor?

  • Mikor készítették a szerkezetet?
  • Mikor szerelték tokba a szerkezetet?
  • Mikor végezték el a „0" szervizt?
  • Elemmel működő óra esetében, mikor gyártották az órában lévő elemet?

 

Ez általában a kb. 25-30 ezer forint kiskereskedelmi érték feletti órákra érvényes. A jelenlegi szabályozás értelmében 10 ezer forint érték alatti műszaki cikkre (az óra is ide tartozik) nem kötelező garanciát adni. Ha a kereskedő mégis ad, igen nagy kockázatot vállal. Az ilyen értékű órákhoz a gyártó cég általában nem biztosít alkatrész-utánpótlást.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében