Praktikus ötletek

Praktikus ötletek » Étel-ital » E-számok

Az egészséges táplálkozás alapelvei

1. Egyél igazi ételt! Próbálj meg az őseid fejével gondolkodni: keresd azokat az ételeket, amelyeket még ükszüleid is ismertek, és kerüld el azokat a modern élelmiszereket, amelyeket ők már nem ismernének fel.

2. Ne dőlj be! Előfordulhat, hogy azok az élelmiszerek, amelyeket az egészséges táplálkozás elengedhetetlen részének tulajdonítanak, mégsem annyira értékesek, mint gondolnád (például a margarin ).

3. Kerüld a mesterséges anyagokat! Ha az élemiszer összetevői között olyat találsz, amit nem ismersz, inkább ne vedd meg! Bár nem biztos, hogy ezek ártalmasak, a túlzott feldolgozásra utalnak.

4. Kerüld el a szupermarketeket! Ha a helyi termelőtől vásárolsz, olyan teljes értékű zöldségekhez és gyümölcsökhöz juthatsz, amelyek frissebbek és lakóhelyed környezetéből jutnak el hozzád.

5. Válaszd a minőséget! A jó minőségű élelmiszerekből elegendő kevesebbet fogyasztani, hogy a szervezetünket megfelelő mennyiségű tápanyaggal lássuk el. Az egyik leghosszabb életű népcsoport tagjai, az okinavák, csak addig esznek, amíg azt nem érzik, hogy 80%-ban már jól laktak.

6. Részesítsd előnyben a növényi táplálékot! A növények értékes tápanyagokat tartalmaznak, és fogyasztásukkal a szervezetbe bevitt kalória mennyisége is csökkenthető (magas kalóriatartalmú magjaik kivételével). A húst nem feltétlenül kell elkerülnöd, de gondolj rá úgy, mint az étkezések ízesítőjére!

7. Ne csak a tudományt, hanem a kultúrát is kövesd! A nemzeti konyhák tradicionális ételei egészségesebbek, mint átlagos mai társaik. Nemcsak az a fontos, hogy a különböző kultúrák követői mit esznek, hanem az is, hogy ezt hogyan teszik (a francia konyha például nem főleg az ételei, hanem az étkezési szokásai miatt egészséges: kis adagok, közös étkezések és a nassolás elkerülése).

8. Főzz, ha teheted, a saját kertedből! Az évszázadok alatt kialakult konyhakultúra természetes bölcselete kiutat jelenthet a gyorskonyha csapdájából. A magadnak termesztett növényekkel már azelőtt gondoskodhatsz az egészségedről, hogy leülnél az asztalhoz enni.

9. Legyél igazi mindenevő: ne csak új ételeket próbálj ki, hanem színesítsd új fajokkal is az étrendedet! Így hatékonyan bizosíthatod szervezeted táplálékszükségletét, és jó hatással lehetsz a környezetedre is. Ha változatosan étkezel, támogathatod a természetes gazdálkodási módokat, csökkentve az egyoldalú nagyüzemi termesztés hátrányait.

A projekt a Svájci–Magyar Együttműködési Program (www.svajcihozzajarulas.hu) támogatásával valósul meg.

    

 

Kapcsolódó anyagunk:

Kampány az egészséges táplálkozásért

 

Csökkentsük az adalékanyagok, növényvédőszerek bevitelét

Becslések szerint a káros anyagok 70%-a táplálékkal jut a szervezetünkbe. A növények termesztése során jelentős mennyiségben használnak különféle mérgeket (szebb nevükön növényvédő szereket). Ezek nagyobbrészt elbomlanak, mire a termék a fogyasztók asztalára kerül.

A hivatalos vizsgálatok szerint a zöldségek és gyümölcsök közel 40%-a tartalmaz ilyen anyagokat. Bár a vizsgált minták csak 1-2%-nál volt a mérgek mennyisége az egészségügyi határérték felett, mégis óvatosan kell bánni velük, mert a rákkeltő, az immunrendszert és a szaporodási képességet károsító anyagok már egészen alacsony mennyiségben is kifejthetik káros hatásukat.

Az E-számmal jelölt adalékok egy részével kapcsolatban felmerült, hogy károsítják az egészségünket. Legnagyobb kockázatot a mesterséges édesítőszerek (E-950-952, 954), a tartósítók (E-210-219, 249-252) és az ízfokozók (E-621) jelentenek. (Ld. E-szám adatbázis >>>) 

A főzés során is például teflonbevonatból magas hőmérsékleten olyan anyagok (PFOA) szabadulnak fel, amelyek felhalmozódnak a szervezetben, és akár rákkeltőek lehetnek. A PVC tálakból, poharakból, különösen hő hatására egészségkárosító anyagok kerülhetnek ki.

 

Megoldás:

  • Vásárláskor részesítsük előnyben a kevésbé feldolgozott, friss élelmiszereket!
  • Kerüljük a legerősebben permetezett zöldségeket, ilyenek például a kora tavaszi üvegházban termelt primőrök.
  • Ha van rá lehetőségünk, vásároljunk bioterméket, hisz ezekben nem engedélyezett a kockázatos élelmiszeradalékok felhasználása.
  • Saját kiskertünkben ne használjunk vegyszert!
  • Minél kevesebb adalékanyagot, e-számos összetevőt tartalmaz egy élelmiszer, annál valószínűbb, hogy egészséges.
  • Kerüljük a PVC konyhai eszközök használatát, ilyet mikrohullámú sütőbe ne tegyünk!
  • Igyekezzünk minél kevesebbet használni a teflonbevonatú edényeket!

 

Kapcsolódó cikkeink:

A biztonságos szintnél jobban terhelik a szervezetünket növényvédőszerek

A hazai növényvédőszer-maradék vizsgálatokról

Állati eredetű élelmiszer-adalékanyagok

Gyakori kérdések az élelmiszer-adalékanyagokról

Határérték felett

Láthatatlan növényvédő szerek

Mi az élelmiszer-adalékanyag?

Miből együnk biót? - A gyümölcsök és zöldségek szennyezettségéről

Újra határérték felett szennyezett élelmiszereket találtak

Teflon: a tapadásmentesség előnyei és hátrányai



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében