Praktikus ötletek

Mit ne egyenek a kismamák?

 

 

 

Amikor egy nő gyermeket vár, legyengül az immunrendszere, így kevésbé ellenálló a szervezete az ételekben található káros mikroorganizmusokkal szemben. Emellett a magzat immunrendszere nem elég fejlett, hogy elpusztítsa a veszélyes baktériumokat. Ráadásul bizonyos mérgező vegyületek, mint például a higany, megtalálhatóak az ételekben és károsíthatják a baba idegrendszerét.

  • A lágy sajtok, mint pédául a brie, camembert, a rokfort és a fetasajt gyakran nem pasztörizált tejből készülnek, így könnyen tartalmazhatnak E. coli vagy lisztéria baktériumokat. Helyettük fogyasszunk inkább kemény sajtokat, például ementálit vagy cheddar sajtot!
  • Kerüljük a nyers sütemény tésztákat, sütés előtt semmiképp ne kóstoljuk meg őket, mert szalmonella baktériumok juthatnak a szervezetünkbe!
  • Bizonyos halak, mint például a cápa, a kardhal és a királymakréla húsát magas higanytartalmuk miatt nem tanácsos kismamáknak fogyasztani; a nyers halat (sushit) pedig a baktériumok és a paraziták miatt kerüljék.
  • Egy héten összesen legfeljebb 35 dkg olyan halat fogyasszunk, amely nem tartalmaz számottevő higanyt, például lazacot, harcsát, tőkehalat vagy garnélát. A tonhal és halkonzerv fogyasztása ennek maximum a fele legyen.
  • Csak pasztörizált tejet és gyümölcsleveket igyunk!  Az E. coli baktérium miatt a frissen facsart leveket is kerüljük!
  • Nem tanácsos előre elkészített, hústartalmú salátákat fogyasztani, mivel lisztéria baktériumot tartalmazhat. Helyette inkább friss alapanyagokból magunk készítsük a salátát!
  • Az osztriga és a többi ehető kagyló nyersen Vibrio baktériumot tartalmazhat, úgyhogy ezeket csak jól megfőzve fogyasszuk!
  • A marha- bárány- és borjúhúst legalább 65 °C-on, a sertéshúst, a szárnyasokat és a darált húsokat pedig legalább 70°C-on készítsük el, hogy megszabaduljunk a bennük található baktériumoktól, mint például az E. colitól! Az ellenőrzéshez használjunk ételhőmérőt!
  • A kismamák kerüljék nyers tojást tartalmazó ételeket, például a házi készítésű fagylaltot és más édességeket, tojáslikőrt, turmixokat!

 

Kapcsolódó cikkek:

Anyatej vagy bébiétel? A baba és a mama egészséges táplálkozásáról

Anyatej vagy bébiétel? A baba és a mama egészséges táplálkozásáról - 2. rész

Anyatej vagy bébiétel? A baba és a mama egészésges táplálkozásáról - 3. rész

Anyatej vagy bébiétel? A baba és a mama egészséges táplálkozásáról - 4. rész

Anyatej vagy bébiétel? A baba és a mama egészséges táplálkozásáról - 5. rész

Bébiétel-biznisz: nehéz falatok

Mit főzzünk a babának? Hat alapvető konyhai eszköz

 

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében