Praktikus ötletek

Ha banánt veszel

A banán az egyik jellemző példa arra, hová vezetnek a nagy kereskedelmi hálózatok által diktált alacsony árak: súlyos társadalmi és környezetvédelmi problémákhoz. Mivel a banán az egyik legjövedelmezőbb termékcsoportba tartozik, a fogyasztói döntéseknek meghatározó szerepük lehet a jelenlegi helyzet megváltoztatásában.

  • Amikor banánt vásárolsz, nézd meg, honnan származik, és kérdezd meg az áruház illetékes vezetőjét, hogy milyen körülmények között termesztették! Ha ezekre a kérdésekre nem tud azonnal válaszolni, keresd fel újra a válaszért!
  • Tájékozódj weboldalak segítségével: www.bananalink.org.uk (angol és spanyol nyelven), www.banafair.de (német), www.tudatosvasarlo.hu (magyar)!
  • Ha szeretnél megismerkedni az ügy iránt érdeklődő emberekkel, vagy olyan kérdéseid vannak, amelyekre nem kapsz választ a megkérdezett cégektől, lépj kapcsolatba a Tudatos Vásárlók Egyesületével!
  • Győzd meg barátaidat és családodat arról, hogy a fogyasztói alternatívák, mint a méltányos kereskedelem termékei és a biotermékek, milyen fontosak!
  • Kérd meg az üzletláncot vagy boltot, ahol rendszeresen vásárolsz, hogy tartsanak készletet méltányos kereskedelemből származó vagy biotermékekből!
  • Fontold meg, hogy nem kellene-e fellépni az áruházláncok ellen, akik olyan szintre nyomják le a beszállítóiknak fizetett árakat, hogy ezzel ellehetetlenítik a tisztességes, környezettudatos, és társadalmilag felelős termelést! A www.tescopoly.org (angol nyelven) és a www.attac-netzwerk.de/mannheim/startseite/aktionen/lidl-kampagne (német nyelven) kampányt folytat a tisztességes banán- és tejárak érdekében.
  • Keress szövetségeseket, akkor is, ha nem értesz egyet teljes mértékben szövetségesed tevékenységével vagy mondandójával! Ha meg szeretnéd változtatni egy nagyvállalat hozzáállását, egyedül nem fog sikerülni.

 

Kapcsolódó cikkünk:

Banán - a szupermarketek tisszeségtelen terméke



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében