Kérdések és válaszok

Van olyan hírdetés , hogy bárlistásoknak, nyugdíjasoknak hitelfolyósítás.Andrássy út 10.sz.alatt. Kérdésem: hogy mennyire legális ez a cég? /H.E.P. kft./lehet-e bízni abban hogy szerződés után valóban folyósítják-e a kért összeget? Vagy esetleg átverés?(-de akkkor hogy engedhetik meg a működtetésüket?-)

A levele nyomán az a benyomásom volt, ami az ilyen hirdetések esetén mindig: itt igazából nem hitelről van szó, hanem fogyasztói csoportról, melyet hitelként hirdetnek. Sajnos fogyasztóvédelmi szempontból a kettő egyáltalán nem egyforma megítélés alá esik.
A hitelező cégek esetén ugyanis a hitelintézetnek PSZÁF engedéllyel kell rendelkeznie (tehát egy állami szervezet előzetesen megvizsgálja, hogy megfelel-e a hitelezésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak). A cégek engedélyévek (vagy engedélyük meg nem létével) kapcsolatban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél lehet érdeklődni az alábbi elérhetőségeken:

06-40-203-776
ugyfelszolgalat@pszaf.hu
vagy akár az alábbi webes felületen közvetlenül:
http://www.pszaf.hu/fogyasztoknak/panaszokrol/ugyfelszolg

Amennyiben van a vállalkozásnak engedélye, úgy a hitelezési folyamat rendben van, előzetesen a jogszabályoknak megfelelt, illetve ha utóbb a pénzintézet nem tartja be a jogszabályokat nyugodtan fordulhatunk a PSZÁF-hez, mint fogyasztóvédelmi hatósághoz.Ha az derül ki, hogy nincs engedélye, akkor szintén a hatóság tud eljárni jogosulatlan pénzügyi tevékenység miatt.

Ha azonban nem hitelezési tevékenységről van szó, hanem fogyasztói csoportról, akkor a PSZÁF már nem tud eljárni. A fogyasztói csoport lényege, hogy több ember összeáll, és havonta fizetnek meghatározott összeget, és a futamidő alatt valamikor hozzájutnak a termékhez, amire létrehozták a csoportot. A buktatója az, hogy előzetesen (pl.: egy reklámban) nem tájékoztatják a fogyasztót arról, hogy ez valójában egy fogyasztói csoport, és a termékhez jutás nagyban függhet a szerencsétől is, pl.: sok szerződés esetén a terméket havonta sorsolással osztják ki, tehát ha befizeti a fogyasztó az összeget, lehet, hogy nem azonnal kapja meg a mosógépet, csak a lejárati idő végén. Persze, ha a fogyasztó ennek tudatában van, és így szerződik, akkor a szerződés jogszerű.

A fogyasztói csoportokkal kapcsolatban a PSZÁF-nek nincs hatásköre. Tevékenységük csak akkor kifogásolható, ha például a reklám megtévesztő. Azaz az Ön által vázolt esetben érdemes lehet a hirdetés szövegét bevinni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (1052 Budapest, Városház u. 7. fsz. 19.) és írásban panaszt tenni a vállalkozásra a megtévesztő reklám, kereskedelmi gyakorlat miatt. A reklám ugyanis inkább a hitel jelleget sugallja.

Ha a böngészőbe beírja az adott cég nevét, Ön is gyorsan észreveszi, hogy ez a vállalkozás minden bizonnyal fogyasztói csoportot szervez, valójában tehát nem hitelezési tevékenységről van szó (sajnos készültek már újságcikkek velük kapcsolatban a fogyasztói panaszok nyomán).
http://www.mno.hu/portal/686175
http://alfoldielet.wordpress.com/2010/01/05/hep-ugyfelek-befizettek-de-nem-jutottak-hozza-a-penzukhoz/
Javasolnám, hogy ilyenképp panaszát a hirdetés szövegével együtt juttassa el az NFH Közép-Magyarországi Regionális Igazgatóságának panaszirodájába.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében