Kérdések és válaszok

Az ügyben kérném a tanácsát, hogy vállalkozásom fejlesztése céljából egy konyhai gépet szerettem volna vásárolni. Mivel az ember az interneten tájékozódik a legkönnyebben, így én is ezt választottam. Meg is találtam egy céget, aki forgalmazza a számomra megfelelő gépet, meg is néztem a fényképét, teljesítmény adatait, árát, úgy tűnt, hogy számomra ideális! Megrendeltem a terméket, vissza is jött a visszaigazoló e-mail, hogy a rendelésemet elfogadták. Majd kb. egy óra múlva felhívott a cég egyik embere, hogy nagyon sajnálja, de az áru nem annyiba kerül, hanem egy sokkal magasabb árat mondott. Erre kérnék tanácsot, hogy ilyenkor mi a teendő? Köteles-e az árut a megrendelőn szereplő összegért odaadni, vagy sem?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV törvény 14.§ rendelkezései értelmében kétség esetén a fogyasztóra kedvezőbb árat kell figyelembe venni. Hacsak nem irreális az elírás, akkor etikailag sem kifogásolható az, ha a fogyasztó a kiírt áron akarja a terméket megvenni. Erre a vállalkozás köteles (nemcsak a fogyasztóvédelmi törvény értelmében, hanem a Ptk. értelmében is, hisz az ajánlat köti).

Azt javaslom, hogy ha nem tud a céggel megegyezni, akkor forduljon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (nfh@nfh.hu), akik ilyen ügyben, hatósági jogkörükben fel tudnak lépni. Ha magát a terméket is szeretné megszerezni, akkor a hatósági bejelentésen túl javaslom, hogy forduljon a békéltető testülethez, vagy vigye az ügyet polgári peres útra.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében