Kérdések és válaszok

Ruházati kereskedőként érdeklődni szeretnék affelől, hogy vajon egy másfél éve vásárolt, két télen át hordott síkabát visszahozatala esetén (feslik a varrás) kötelesek vagyunk-e a terméket a vevőnk számára megjavíttatni? Ha megjavíttattuk saját költségünkön, és a vevő nem fogadja el a javítást, kötelesek vagyunk-e kicserélni?

A TudatosVásárló.hu szakértőjének válasza:

A kifejtett esettel kapcsolatban az alábbi jogszabályi rendelkezésekről tudom tájékoztatni:


Ruházati termékekre a Polgári törvénykönyv rendelkezései az irányadóak. Eszerint az ilyen termékekre 2 éves szavatossági idő van, melyből az első hat hónap jótállás.
Szavatossági időben a fogyasztót az alábbi jogosultságok illetik meg, ha a termék gyártási eredetű hibában szenved:

1. Kijavítás, kicserélés
2. vételárcsökkentés, elállás

Mivel a kabát már elmúlt 6 hónapos, a kérdéses esetben a vázolt sorrend az irányadó. A kiemelendő jelen esetben az, hogy a bizonyítási teher nem Önökön, mint vállalkozáson van. Tehát, ha a fogyasztó visszaviszi a kabátot, és Önök nem hajlandóak kijavítani, akkor a fogyasztónak kell szakértővel bizonyítania, hogy a hiba gyártási eredetű, azaz megilleti őt valamely szavatossági jog.

Ugyanez áll a cserére is: ha nem vitatják a gyártási eredetű hibát, és kijavítják a kabátot, a fogyasztó nem mérlegelhet. Ha lehetséges a javítás, ennek ellenére nem akarja elfogadni azt, akkor neki kell bizonyítania, hogy a javítás jelentős kényelmetlenséget okoz neki.

Egy dologra hívnám fel a szíves figyelmét: ha a fogyasztó bemegy, és kéri, hogy javítsák vagy cseréljék a terméket, akkor ne mulasszák el a 49/2003 GKM rendelet szerinti jegyzőkönyvet felvenni (jegyzőkönyv minőségi kifogásról). A jegyzőkönyv az alábbi linken érhető el:
http://www.nfh.hu/data/cms8426/jegyzokonyv.pdf
A fogyasztói igényről ugyanis kötelező jegyzőkönyvet felvenni, ha ezt Önök nem teszik, és a fogyasztó a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordul, akkor a hatóság ezt a mulasztást vizsgálni fogja.
Magára a jegyzőkönyvre rá is lehet vezetni, hogy, pl.: a csere iránti igényt miért utasították el (használatból eredő kopás). Ezzel Önök teljes mértékben eleget tesznek a jogszabályi kötelezettségeiknek.

Remélem a válaszommal a segítségére voltam.

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében