Kérdések és válaszok

Monoron lévő 2 éve épült társasházban sok hiba van. Például, már a beköltözés előtt is volt vízszivárgás, azóta már 2-szer ismét, ami nem csőtörés, hanem valószínűleg nem megfelelő csövek egymásba illesztése miatt keletkezik. A harmadik emeleten 3 lakás, a másodikon egy-egy lakás ázik be. A víz folyamatosan csepeg és áztatja a burkolat alatt a falakat is. Nagy nehezen kijavítják, de nem tudják rendesen, mert sem pénzük, sem szakértelmük nincs hozzá. Megoldás lenne az egész harmadik emeleti csövezést kicserélni, de az építtetőnek elfogyott a pénze és rossz csöveket tehettek be. Nem értek hozzá, valami olyat is mondtak, hogy kifújnák a belülről vízcsöveket tömítő anyaggal, de erre sincs pénzük, és nem tudni ez meddig lenne jó. Még úgy tudom, hogy 1 év van a garanciából. Másik probléma, hogy a garázsban minden esőzés után áll a víz. Ez a víz is szivárog felfelé, a földszintet már egyszer átmeszelték emiatt, mert lejött a falról a festék. A fűtéssel is bajok vannak, ez adja a meleg vizet is, gondoljuk kicsi a kazán, vagy nem jó, mert alig fűtenek, és sokszor nincs meleg víz. Már szétszedték egyszer a kazánt. A lakók első osztályú új lakásokat vettek meg velem együtt, de úgy néz ki a házba nem első osztályú anyagokat építettek be. A tulajdonosok mindig új cég néven építik a következő épületeket. Nem is akarnak garanciában megcsinálni semmit, azt mondják csináltassuk meg a ház biztosítására. A hibákat a ház már 2 év óta rendszeresen közli az építtetővel, de ők a kivitelezőkre mutogatnak.

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Elég rossznak tűnik a helyzet, ha a vállalkozás folyton a kivitelezőre mutogat, illetve a fogyasztóvédelemtől elzárkózik.

Azt jól tudja, hogy új építésű lakásokra 3 év jótállás vonatkozik. Ilyenkor az ügyintézés menete: a fogyasztó vagy nagyobb probléma esetén a társasház egésze jelzi a hibát az eladónak, aki felvesz egy jegyzőkönyvet róla, majd pedig kijavítja.

Ha nem akarja javítani, a fogyasztóvédelmi hatóságot akkor érdemes megkeresni, ha az adminisztratív szabályokat megszegi a cég (pl.: egy fogyasztói levélre nem válaszolnak 30 napon belül, nem veszik fel a 49/2003. GKM rendelet értelmében előírt jegyzőkönyvet). Ha maguktól nem akarnak javítani, vagy vonakodnak, vagy csak az időt húzzák, akkor sajnos nem marad majd más lehetőségük, mint egy peres eljárást kezdeményezni.

Azt tudom javasolni, hogy a lakóközösség egésze küldjön egy ügyvédi felszólító levelet a cégnek. Ha ettől sem ijednek meg, akkor viszont tényleg csak a per marad hibás teljesítés miatt.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében