Kérdések és válaszok

Légitársaság törölte a járatomat! Megteheti?

dr. Haraszti Anikó, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:  

Amikor egy légitársaság törli egy járatát, Önt megilleti:

  • a jegy árának visszatérítése vagy - választása szerint - átfoglalás a legkorábbi időpontra (egy önnek megfelelő későbbi időpontra is kérhet átfoglalást, de ilyenkor az ülőhelyek rendelkezésre állását is figyelembe kell venni),
  • ellátás: várakozási idővel arányosan étkezés, frissítő, szállodai elhelyezés, szállítása a szálloda és a repülőtér között, díjmentesen 2 telefonhívás, faxüzenet vagy email küldése;
  • kártalanítás, kivéve, ha a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatták járat törléséről.

Kártalanítás összege (minden törölt repülőút esetén külön-külön):

  • unión belüli utazás esetén 1500 km-ig 250 EUR, ezen felül 400 EUR ;
  • unión kívüli utazás esetén 600 EUR
  • ha a légitársaság biztosított átfoglalást, ez a kártalanítás összege 50%-kal kevesebb, ha az átfoglalással 1500 km alatt az eredetileg tervezetthez képest max. 2 órás, unión belül 1500 km felett és unión kívül 1500-3000 km max. 3 órás, ennél nagyobb távolság esetén max. 4 órás késéssel érkezne;

Ha az átfoglalás során magasabb osztályon helyezik el, mint ahová a jegyet váltotta, a légitársaság nem kérhet különbözetet. Amennyiben alacsonyabb osztályon helyezik el, 1500 km-nél rövidebb út esetén a vételár 30%-át, Unión belül és Unión kívül 1500-3000 km esetén az ár 50%-t, ennél hosszabb út esetén a jegyár 75%-át visszakérheti.

A jogszabályban kikötött "kártalanítás" nem zárja ki egyéb "kártérítési" igényét az utazás elmaradásával kapcsolatban (egyéb felmerült költségek, elmaradt utazás vagyoni és nem vagyoni kárai).

Előírás az is, hogy a járattörlés közlésekor a légitársaságnak az utasok részére információt kell nyújtani a lehetséges alternatív közlekedési módokról, valamint egy írásbeli tájékoztatót kell átadni, amely tartalmazza a kártalanítás és a segítségnyújtás szabályait, azt, hogy hogyan vehetik fel a kapcsolatot azzal a szervvel, amely az ide vágó jogi rendelkezések végrehajtásáért felelős, azaz Magyarországon a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel illetve a illetékes területi felügyelőségekkel.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében