Kérdések és válaszok

Kérdésem az, hogy mi a polccímke "jogállása", ugyanis, ha veszek egy terméket, azt más áron ütik be a pénztárba, az ügyfélszolgálatos nem óhajt jegyzőkönyvet felvenni a polccímke tartalmáról, én pedig nem fényképezhetem le-mert ezt írják ki - bár közcélú adat szerepel rajta. A fogyasztó csak úgy tudja bizonyítani igazát ez esetben, ha lefényképezi a polccímkét, de ezen jogát nem engedik érvényesülni. Ezért ez a kérdésem, hogy milyen jogállású a polccímke. Érdemi válaszát köszönöm!

A TudatosVásárló.hu szakértőjének  válasza

 

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. Törvény az árfeltüntetésre az alábbi rendelkezéseket tartalmazza:

14. § (1) A fogyasztót - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a külön jogszabályban meghatározottak szerint írásban tájékoztatni kell a fogyasztóknak megvételre kínált termék eladási áráról és egységáráról, illetve a szolgáltatás díjáról.

(3) Az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni.
(4) Az eladási árat és az egységárat, illetve - határon átnyúló szolgáltatásnyújtás kivételével - a szolgáltatás díját a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszközében kifejezve fel kell tüntetni.
(5) A termék eladási áraként és egységáraként, illetve a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.

(7) Több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására.

E rendelkezésekből is kitűnik (főleg az utolsó bekezdésből), hogy vita esetén a fogyasztóra kedvezőbb árat kell figyelembe venni. Azaz, ha a polcon az alacsonyabb ár szerepel, akkor elvileg azt kell figyelembe venni a számlázás során. Ha ez a kasszánál nem intézhető el, és a vevő a vevőszolgálatra fárad, akkor ott is rendezhető a kérdés.

A legjobb minden esetben az, ha a vevőszolgálati munkatárs/eladó a fogyasztóval közösen megy vissza megnézni adott feliratot, esetleg ezt jegyző könyvezik is, azonban sajnálatos módon nem minden áruház jár el ebben a formában.

Az Ön által felvázolt esetben nem vesznek fel jegyzőkönyvet az esetről, azonban ez nem akadálya annak, hogy a fogyasztó az esetet lejegyezze a Vásárlók Könyvébe. Azt ugyanis köteles minden kereskedelmi egység elérhetően tárolni (úgy hogy kérés nélkül is hozzájuthasson a fogyasztó). Ennek megtagadása esetén a problémát érdemes jelezni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, ez ugyanis súlyos jogsértésnek számít.

A Vásárlók Könyvébe tett bejegyzés másodpéldányával szintén érdemes a Hatósághoz fordulni. Abban az esetben állítása igazolására valóban jól jön néhány fénykép. A fényképezés megtiltása ebben az esetben nem helyes, hisz a fogyasztó nem az üzleti titkot kívánja ellopni, hanem a jogai érvényesítésén fáradozik. Az áruházból ugyan kitilthatják, ha esetleg a fényképezés tilalma a házirendben benne van, az már azonban más kérdés, hogy ez mennyire etikus (a jogérvényesítés ellehetetlenítése szempontjából). Ilyenkor érdemes lehet mást visszaküldeni, hogy fényképezze le az adott polcon lévő címkét, hogy egy esetleges hatósági eljárásban igazolni tudja a polc feliratának tartalmát.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében