Kérdések és válaszok

Az idén januárban vettem egy Tamaris bokacsizmát, 15.990.-Ft-ért. Felpróbáltam mindkét lábamra, és jónak is bizonyult. Másnap felvettem és elmentem benne dolgozni, de már mire beértem, alig vártam, hogy levegyem, mert a jobb lábam sarkánál valami erős nyomást éreztem. Hazafelé szinte már alig vártam, hogy lekerüljön rólam. Tekintve, mivel egyáltalán nem tudtam hordani, visszavittem az üzletbe és kértem az eladók segítségét, akik a csizmát átvették, és elküldték javításra. Egy hét múlva megint nálam a csizma, és közölték velem, hogy felszedték a bélést, és valamit betettek. Mondtam, hogy inkább kivenni kellett volna, merthogy valami nyomja a sarkam. Erre azt a választ kaptam, hogy ők megtették, amit tehettek, elküldték javítani, egy jegyzőkönyvet tudnak írni, és ők ezzel le is tudták. Szeretném ezek után megkérdezni, hogy ha van blokkom, és van jegyzőkönyvem, akkor valóban bevihetem-e én a csizmát, ahol Önök ezt megvizsgálják, és remélhetőleg nekem adnak igazat, hogy a csizma jobb felében valami tényleg van, amitől hordhatatlan. Ajánlották, hogy vehetek bele vastag betétet, és talán úgy nem nyom majd. Én már csak azt szeretném, hogyha az állításom beigazolódna, és akár kártalanítva kifizetnék a csizma árát. A másik kérdésem pedig arra vonatkozik, hogy amennyiben beviszem Önökhöz, akkor a bevizsgálásért mennyit kell fizetnem. Tulajdonképpen nem is értem, hogyha kiderül, hogy nem teljesen jó, akkor miért nekem kell bevinnem, és valóban úgy van az előírás, hogy én nekem kell utána járnom? Nem voltam még hasonló helyzetben, de azt gondolom, hogy ha valami nem viselhető, és az üzletben sem tudnak segíteni, akkor talán Önök tudnak majd.

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Az eladók nem konkrétan a Tudatos Vásárlók Egyesületére gondoltak, hanem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságra.

Azonban mielőtt felvenné a hatósággal a kapcsolatot, és kifizetne egy cipő bevizsgálásáért 6500 Ft-ot, az alábbiakat érdemes mérlegelnie: A pénzvisszafizetésre igen kevés esélye van, tekintve, hogy a fogyasztó először kijavítást, kicserélést kérhet, ha ezek egyike sem lehetséges, akkor adják a pénzét vissza. Tehát jelen helyzetben a bolt nem járt el helytelenül, mikor jegyzőkönyvet vett fel, és a cipőt elküldte javításra. Mivel a cipő vásárlásától nem telt el még fél év, elméletileg a boltnak kell igazolnia, hogy a cipő nem hibás. Azaz az első szakértői vizsgálatot elvileg nekik kell elintézni és kifizetni. Ha visszaviszi a boltba, akkor ragaszkodjon ahhoz, hogy lehetőleg a TÜV-SÜD Kermihez vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság laborjába küldjék a cipőt. Ha a szakértői vélemény eredménye is az, hogy a cipő nem hibás, akkor sajnos nem kötelesek cserélni. Sőt, ha a hiba igazolódik, de önként nem cserélnek, akkor sem lehet őket rövid úton kötelezni erre.

Ezért az alábbiakat javaslom: Vigye vissza a cipőt a boltba. Ragaszkodjon a szakértői vizsgálathoz a fent leírtak miatt, illetve a jegyzőkönyv felvételéhez. A szakértői eredmény tükrében, ha nem cserélnek, forduljon a békéltető testülethez, amely párbeszéddel, egyeztetéssel próbálja megoldani az ilyen helyzeteket.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében