Kérdések és válaszok

Feleségem a Be-Va-Chip Kft-től rendelt karácsonyi ajándékként fejhallgatót mikrofonnal és egy webkamerát. Futár hozta ki és miután távozott kibontottuk a csomagot, melyből a Logitech C510 HD (11 447 Ft) webkamera hiányzott. A céghez fordultam, s ott közölték, hogy ők a csomagolást videofelvétellel tudják bizonyítani, és szerintük biztos a futár volt a „tettes”. Ekkor a két cég egymás között küldözgetett, hogy a másiknál intézzem, mert ők mossák kezeiket. Kezdetben udvarias, majd egyre durvuló beszélgetések zajlottak. A GLS Csomagküldő szolgálatot felhívtam, akik közölték, hogy a csomag súlya 1 kg súlyú, ebből lehet következtetni. A futár már csak azért sem vehette ki, mert a webkamera driver-e, CD lemezei a csomagban voltak és enélkül a műszer használhatatlan.

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Felháborodása megérthető, hisz Ön minden termék árát kifizette. Sajnos, amikor a terméket Ön átveszi, akkor megvizsgálási kötelezettsége van. Ugyanis az átvételi elismervény aláírásával azt tanúsítja, hogy a termékeket hiánytalanul átvette. Így utóbb panasszal élni elég nehéz. Azt még érdemes megpróbálni, hogy valóban kérni a céget, hogy a felvételt bocsássák az Ön rendelkezésére (ha nem bocsátják önként rendelkezésre, az pusztán jelzés értékű, nem bizonyítja a hiány keletkezését). Ha valóban létezik ilyen felvétel, akkor a futár céget érdemes a problémával felkeresni, miszerint a csomagba még bekerült, sajnos azonban Önhöz már nem jutott el. Érdemi válaszok hiányában egyedül a peres lehetőség van igény érvényesítésére, de mint említettem a csomag kézhez vétele során Önnek is megvizsgálási kötelezettsége volt.

Tegnap egy igen igényes teaboltban vásároltam egy teáskészletet (kanna+csészék), és ma szerettem volna használni. Használat előtt elmostam, majd elkészítettem benne a teát. Már amikor az edényszárítóról levettem, éreztem, hogy ragad a csészék széle, ezért még egyszer elmostam őket és így próbáltam használni. Azonban továbbra is ragadt, immáron a számhoz. Keserű íze is volt. Jobban megvizsgáltam és a fekete festéket, ha megérintettem az ujjammal, akkor ott maradt az ujjlenyomatom. Az volna a kérdésem, hogy ilyen esetben mi a teendő. A termék nem dekorációként, dísztárgyként volt forgalmazva, hanem használati tárgyként, mégpedig élelmiszer tálalására alkalmas használati tárgyként. Hova tudok fordulni a panaszommal? Honnan tudhatom meg, milyen anyagot nyeltem le azzal a négy korty teával, és hogy esetleg veszélyes-e ez rám nézve?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

A termékek veszélyességét, veszélytelenségét a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tudja vizsgálni. Ha egy termék veszélyes, a Hatóság tudja elrendelni a piacról való kivonását is. Tehát érdemes a kérdéssel őket megkeresni. Adatbázisukban az alábbi linken találja az NFH Labor elérhetőségét.

Rendeltem egy oldalról egy világítós sapkát, ami még azon a napon elromlott pedig nem csináltam vele semmit! Mit tegyek?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Mivel neten rendelte a terméket az alábbi jogszabály vonatkozik a rendelésére: 17/1999. Kormányrendelet. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat.

Ennek a módja: Egy ajánlott levelet kell írni, melyben közli, hogy él a hivatkozott jogszabály szerinti elállási jogával. A levél feladásával egy időben a terméket postán visszaküldi nekik (vagy ha közel van a cég, személyesen is leadhatja, csak egy átvételi elismervényt vetessen velük át). Ezek után ők kötelesek a vételárat 30 napon belül visszafizetni Önnek.

Az idén januárban vettem egy Tamaris bokacsizmát, 15.990.-Ft-ért. Felpróbáltam mindkét lábamra, és jónak is bizonyult. Másnap felvettem és elmentem benne dolgozni, de már mire beértem, alig vártam, hogy levegyem, mert a jobb lábam sarkánál valami erős nyomást éreztem. Hazafelé szinte már alig vártam, hogy lekerüljön rólam. Tekintve, mivel egyáltalán nem tudtam hordani, visszavittem az üzletbe és kértem az eladók segítségét, akik a csizmát átvették, és elküldték javításra. Egy hét múlva megint nálam a csizma, és közölték velem, hogy felszedték a bélést, és valamit betettek. Mondtam, hogy inkább kivenni kellett volna, merthogy valami nyomja a sarkam. Erre azt a választ kaptam, hogy ők megtették, amit tehettek, elküldték javítani, egy jegyzőkönyvet tudnak írni, és ők ezzel le is tudták. Szeretném ezek után megkérdezni, hogy ha van blokkom, és van jegyzőkönyvem, akkor valóban bevihetem-e én a csizmát, ahol Önök ezt megvizsgálják, és remélhetőleg nekem adnak igazat, hogy a csizma jobb felében valami tényleg van, amitől hordhatatlan. Ajánlották, hogy vehetek bele vastag betétet, és talán úgy nem nyom majd. Én már csak azt szeretném, hogyha az állításom beigazolódna, és akár kártalanítva kifizetnék a csizma árát. A másik kérdésem pedig arra vonatkozik, hogy amennyiben beviszem Önökhöz, akkor a bevizsgálásért mennyit kell fizetnem. Tulajdonképpen nem is értem, hogyha kiderül, hogy nem teljesen jó, akkor miért nekem kell bevinnem, és valóban úgy van az előírás, hogy én nekem kell utána járnom? Nem voltam még hasonló helyzetben, de azt gondolom, hogy ha valami nem viselhető, és az üzletben sem tudnak segíteni, akkor talán Önök tudnak majd.

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Az eladók nem konkrétan a Tudatos Vásárlók Egyesületére gondoltak, hanem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságra.

Azonban mielőtt felvenné a hatósággal a kapcsolatot, és kifizetne egy cipő bevizsgálásáért 6500 Ft-ot, az alábbiakat érdemes mérlegelnie: A pénzvisszafizetésre igen kevés esélye van, tekintve, hogy a fogyasztó először kijavítást, kicserélést kérhet, ha ezek egyike sem lehetséges, akkor adják a pénzét vissza. Tehát jelen helyzetben a bolt nem járt el helytelenül, mikor jegyzőkönyvet vett fel, és a cipőt elküldte javításra. Mivel a cipő vásárlásától nem telt el még fél év, elméletileg a boltnak kell igazolnia, hogy a cipő nem hibás. Azaz az első szakértői vizsgálatot elvileg nekik kell elintézni és kifizetni. Ha visszaviszi a boltba, akkor ragaszkodjon ahhoz, hogy lehetőleg a TÜV-SÜD Kermihez vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság laborjába küldjék a cipőt. Ha a szakértői vélemény eredménye is az, hogy a cipő nem hibás, akkor sajnos nem kötelesek cserélni. Sőt, ha a hiba igazolódik, de önként nem cserélnek, akkor sem lehet őket rövid úton kötelezni erre.

Ezért az alábbiakat javaslom: Vigye vissza a cipőt a boltba. Ragaszkodjon a szakértői vizsgálathoz a fent leírtak miatt, illetve a jegyzőkönyv felvételéhez. A szakértői eredmény tükrében, ha nem cserélnek, forduljon a békéltető testülethez, amely párbeszéddel, egyeztetéssel próbálja megoldani az ilyen helyzeteket.

Az ügyben kérném a tanácsát, hogy vállalkozásom fejlesztése céljából egy konyhai gépet szerettem volna vásárolni. Mivel az ember az interneten tájékozódik a legkönnyebben, így én is ezt választottam. Meg is találtam egy céget, aki forgalmazza a számomra megfelelő gépet, meg is néztem a fényképét, teljesítmény adatait, árát, úgy tűnt, hogy számomra ideális! Megrendeltem a terméket, vissza is jött a visszaigazoló e-mail, hogy a rendelésemet elfogadták. Majd kb. egy óra múlva felhívott a cég egyik embere, hogy nagyon sajnálja, de az áru nem annyiba kerül, hanem egy sokkal magasabb árat mondott. Erre kérnék tanácsot, hogy ilyenkor mi a teendő? Köteles-e az árut a megrendelőn szereplő összegért odaadni, vagy sem?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV törvény 14.§ rendelkezései értelmében kétség esetén a fogyasztóra kedvezőbb árat kell figyelembe venni. Hacsak nem irreális az elírás, akkor etikailag sem kifogásolható az, ha a fogyasztó a kiírt áron akarja a terméket megvenni. Erre a vállalkozás köteles (nemcsak a fogyasztóvédelmi törvény értelmében, hanem a Ptk. értelmében is, hisz az ajánlat köti).

Azt javaslom, hogy ha nem tud a céggel megegyezni, akkor forduljon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (nfh@nfh.hu), akik ilyen ügyben, hatósági jogkörükben fel tudnak lépni. Ha magát a terméket is szeretné megszerezni, akkor a hatósági bejelentésen túl javaslom, hogy forduljon a békéltető testülethez, vagy vigye az ügyet polgári peres útra.

Vásároltam egy műbőr táskát. Három nap használat után a varrás mentén repedés kezdődött. Kb. 8 nap múlva volt időm visszavinni, az eladó elfogadta a panaszom, azzal vette át a táskát, hogy a nagykereskedőnek visszaküldik, majd telefonon értesítenek. Az átvételi elismervényen az eladó azt írta, a vevő kérése levásárlás. Azóta kaptam egy hasonló használatra való táskát, és a pénzt szeretném visszakapni. Van-e erre lehetőségem, és ha van, mire hivatkozhatom, ha elzárkóznak ettől?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

A fogyasztói jogoknak sorrendje van.

A fogyasztó elsősorban kijavítást, kicserélést választhat. Ha ezek egyike sem lehetséges, akkor követelheti vissza a vételárat.

A levásárlás jelen esetben a kicserélés alternatívája, mely ebben a formájában nem kifogásolható. A pénzvisszafizetést csak akkor kérheti, ha a kicserélés sem vezet eredményre: azaz, ha az új termékkel is gond van.

Vásároltam fiamnak egy márkás terem focicipőt. A cipő talpa 30 óra használat után szétrepedt, ez a vásárlástól számított 5 hónapon belül történt. Reklamációmat a kereskedő azzal utasította el, hogy nem rendeltetésszerűen lett használva. Tekintettel arra, hogy nincs kereskedelmi forgalomban vegyes borításra alkalmas cipő, képtelenség is rendeltetésszerűen használni, hisz az iskolaudvarok vegyes borításúak. Készült egy független szakvélemény a cipőről, amiben az áll, hogy az 5 hónapos életkornak megfelelő a kopás, és járási sajátosságra vezethető vissza a károsodás. Ezek után felkerestem a helyileg illetékes Békéltető Testületet, ahol a tárgyaláson szerettem volna a korábbi elhasznált cipők birtokában elmondani, hogy a többi cipő nem ilyen módon kopott, tehát a járási sajátosság nem helyt álló és, hogy a korábbi ugyanilyen márkájú cipők 200-350 óra viselést bírtak ki. A kereskedő nem jelent meg a békéltető testület előtt s így hoppon maradtam.

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Sajnálattal olvastam, hogy a forgalmazó nem jelent meg a testületi ülésen. Így sajnos a testület, kötelező erejű döntést nem tud hozni. Sajnos igénye rendezésére egyetlen lehetősége maradt: az ügyet polgári peres útra terelni. A fentieken túl azt azonban érdemes megfontolnia, hogy egy peres eljárás költségekkel jár, pl.: szakértői díj ismételt megfizetése.

2011.02.12.-én értékesítettem egy darab konyhai vágóeszközt tokkal (4700ft+postaköltség) internetes aukciós oldalon magánszemélyként. A terméket előre utalás, fizetési móddal vásárolta meg a vevő. 02.15.-én én az akuciós oldaltól kapott e-mail címre el is küldtem a számla számomat a vásárlónak, hogy az utalást meg tudja tenni. Ő még ugyanazon a napon válaszolt, megadta a szállítási címet. Azonban mivel az időm szűkös így én 02. 16.-án fel is adtam a terméket postán, az általa e-mailben megírt címre (a bankszámlámon megjelenő név és az általa e-mail-en megírt név nem egyezett, mert a vezetéknevéről lehagyta az első betűt a postázási cím megadásakor), még mielőtt a pénz megérkezett volna a számlámra. A vásárló 02. 18.-án kérte ajánlott levélként a terméket, melyet én már korábban postáztam sima levélként. A probléma az, hogy a terméket ő nem kapta meg, én meg nem tudom igazolni (sajnos már kidobtam a postai nyugtát), hogy feladtam. Ráadásul ezzel a termékkel egy időben négy postai küldeményt adtunk fel, és csak ez az egy problémás (a többi célba ért). Nekem tiszta a lelkiismeretem, hiszen jóhiszeműen jártam el, semmilyen csalási szándék nincs bennem, mégis rendőrségi feljelentéssel fenyeget. Ha visszautalom az összeget, az olyan, mintha elismerném azt, amit nem követtem el, továbbá a postai szabálytalanság miatt én viseljem a következményeket?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Ha magánszemélyként adta el a terméket az már egy jó dolog, hisz akkor az egy sima adásvétel, nem pedig távollevők között kötött szerződés.

Ha nem pontos adatokat adott meg a feladáshoz a vevő akkor azt gondolom, hogy ő is mulasztott. Az Ön oldaláról szerencsésebb lett volna ajánlottan feladni a terméket, de utóbb ezzel már nem lehet mit kezdeni. Javaslom, hogy levélben írja meg neki, hogy Ön feladta a terméket, milyen címet írt rá, és hogy ebben őt is mulasztás terheli. Amit még megtehet, hogy a postát megkérdezi, hogy mi az az idő, amíg egy elégtelen címzettes levél visszaérkezik a feladóhoz. A postának ugyanis kötelessége az elégtelen címzettes levelet visszajuttatni a feladóhoz. Tehát ha az úr nem kapta még meg, akkor érdemes türelemre is inteni, hátha előkerül még a termék. A posta kék száma: 06-40-464646.

Mivel ez egy magánjogi jogvita, a rendőrségnek nem túl sok köze van az ügyhöz. Tudtommal nincs olyan büntető tényállás, ami erre az esetre alkalmazható lenne. És az NFH sem fog eljárni, hisz Ön magánszemély (feltéve, hogy az aukciós oldalon nem, mint burkolt vállalkozás vett részt- sajnos ez nem ritka). Az egyetlen járható út a vevő számára a polgári peres út, de azt gondolom, hogy ilyen kis összegnél nem éri meg elindítani.

Vásároltam Pécsett egy márkaboltban 14.990 Ft értékben egy puma cipőt 4 hónappal ezelőtt. A cipő sarok része belül elszakadt, a textil elkopott, és amivel ki volt tömve "szivacs", hullik belőle. A ragasztott orr része elvált a cipőtől (elengedte a ragasztás). A cipő külső és belső felén lévő légáteresztést segítő nyílás, (ami nem bőrrel, hanem textillel lett bélelve, ezzel is segítve a cipő szellőzését) teljesen elszakadt és a bőr kirepedt a cipőn, több helyen is. Visszavittem a boltba ahol vásároltam és elküldték a KERMI fogyasztóvédelmi hatósághoz, majd rá 9 napra „állítólagosan” (nem volt rajta KERMI hivatalos pecsét) megérkezett a szakvélemény, mely szerint én, mint a fogyasztó nem a célnak megfelelően használtam a cipőt és elutasították a jegyzőkönyvbe foglalt panaszaim jogos indoklását. Én ezt a döntést nem fogadtam el és a boltvezető méltányosságból annyit ajánlott fel, hogy a cipő orrát megragasztja. Ezek után milyen joggal élhetek én, mint megkárosított fogyasztó, és mint személyi jogaimat sértett személy? A fogyasztóvédelmi felügyelőséghez nem fordulok saját költségemen, mivel erre nincs lehetőségem. A KERMI által kiadott szakvéleményt milyen formában kell a hivatalnak kiállítani?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

Jelenleg KERMI nem üzemel, illetve a KERMI jogutódja a Tüv-Süd Kermi, ami viszont nem hatóság, nem hivatal, hanem egy egyszerű szakértői szervezet (tehát jogvitában kötelező érvényű döntést nem jogosult hozni). Jelenleg ha egy lábbeli hibájával kapcsolatban kérdés merül fel, akkor vagy el lehet küldeni a Tüv-Südhöz vagy az NFH mechanikai laborjába (további szakértőket a www.tudatosvasarlo.hu oldalon az adatbázisok menüpont alatt találja meg). Azonban a jelenlegi szabályok sem Önt, sem a forgalmazót nem kötelezik arra, hogy a vizsgálat eredményét elfogadják. Tehát ha Ön nem ért egyet az eredménnyel, kereshet egy másik szakértőt, melynek azonban a díját Ön köteles fizetni.

Amit egy szakvéleménynek mindenképpen tartalmaznia kellene: kiállító neve, vizsgálatot végző (esetleges), vizsgálat leírása, végkövetkeztetés, dátum, pecsét, aláírás. Ha a bolt elzárkózik a cserétől, akkor a jogainak érvényesítésére egyetlen ingyenes fórum marad: a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek. Eljárásuk ingyenes, és mindösszesen a testület elnökének kell címeznie egy levelet, melyben a segítségét kéri a vita rendezéséhez.

Vásároltam a Vaterán egy használt DVD lejátszót egy kft-től. A garanciánál 1 hónapot jelöltek meg. A pénzt személyesen, vagy előre utalással kérték, ami a postaköltséget is tartalmazta. Elküldtem a pénzt a termékre és a csomagként való feladásra. Miután megérkezett a lejátszó, bekötés után 10-15 percig működött. A szünet gomb megnyomása után, mikor újra el akartam indítani a DVD-t, már nem csinált semmit. Másnap mindjárt reggel felhívtam a megadott számot és jeleztem a hibát telefonon. az úr megígérte, hogy visszahívnak, mert a hölgy, aki ezt intézi nincs otthon. Nem hívtak. Írtam a Vatera oldalán is egy üzenetet, amelyben jeleztem a hibát, és hívjanak vissza. Levélben kaptam tőlük választ, miszerint rendben, bár nem értik hogy lehet rossz, mikor ők egy kipróbált lejátszót küldtek (próbáltak említést tenni arról, hogy nem törékenyként lett feladva) - visszautalják a vételárat, ha elküldöm a terméket nekik és ők bevizsgálják, hogy tényleg rossz-e. Én nem szeretném a saját költségemen visszaküldeni a terméket. Már arra is gondoltam, hogy elviszem egy szervizbe hivatalosan megnézetni, hogy igazolni tudjam: tényleg nem működik, de akkor megint csak én bukom a pénzt, vagy esetleg jogi úton követelhetem vissza, amit anyagi és lelki okokból nem kívánok sem magamnak sem senkinek. Az aukciós oldalon számlaadást is megjelöltek, de számla nem volt a csomagban, csak a használati útmutató, kábelek és a távirányító. Mi lehet itt a megoldás? Mi az a szabály, módszer vagy eljárás, ami erre a helyzetre vonatkozik?

dr. Ottlakán Johanna, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

A Kft.-től való vásárlás kicsit jobb helyzetbe hozza Önt, mintha magánszemélytől vásárolt volna.

A megjelölt jótállás (garancia) téves. A Polgári Törvénykönyv vonatkozó rendelkezései szerint ugyanis használt termékek vásárlása esetén a szavatosság egy év, az első hat hónap pedig kedvezőbb, hisz a hibát nem Önnek kell igazolni, hanem nekik a hibátlanságot. Tehát a szűk, általuk megjelölt határidő ne aggassza. Ezt nyugodtan megírhatja nekik is, ugyanis azok a szerződési feltételek, melyek a jogszabállyal ellentétesek, tisztességtelenek.

A termék visszajuttatásával kapcsolatos költségek sajnos Önt terhelik.

Egy másik észrevétel: A termék árának átutalásától számított 15 napon belül kötelesek számlát kiállítani. Ha ez nem történik meg, akkor az mulasztás a cég részéről. Ezt egyrészt megírhatja a cégnek is, másrészt ha ennek ellenére sem kap számlát, jelezheti a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak.

A termék visszaküldésével egy időben levelet is lehet írni a cégnek, hogy mire tart igényt (javítás/csere).



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében