Kérdések és válaszok

Az alábbi levelet küldtem el a KIKA áruháznak, amelyben kifejtem panaszomat, kíváncsi vagyok az Önök véleményére. Jogos-e a reklamációm és ha igen, milyen lehetőségeim vannak arra, hogy visszakapjam a szerintem jogtalanul levont 5000 Ft-os összeget. Ha esetleg a panaszlevélből nem derülne ki egyértelműen, itt külön leírom, hogy ha a KIKA eladója nem úgy tájékoztatott volna, hogy az adott terméket csak megrendelésre lehet beszerezni, eszembe sem jutott volna így tenni: Tisztelt Ügyfélszolgálat! A tegnapi napon - 2009-08-09-én - felkerestem budapesti áruházukat, ahol főnöki bőrfotelt szándékoztam vásárolni. Hosszas próbálgatás után a VIGO fantázianevű terméket választottam. Érdeklődésemre eladójuk közölte, a termék jelenleg nincsen raktáron. Mikor azután érdeklődtem, mikor érkezik belőle, azt az információt adta, hogy ebből a termékből nem várnak szállítmányt, csak egyedi megrendelésre 4-6 nap múlva tudják szállítani. Tehát nem azt mondta, hogy érdeklődjem a jövő héten, mert most nincsen pontos információja, hanem kijelentette, hogy csak és kizárólag rendelésre tudnak beszerezni. Mivel a terméket meg kívántam vásárolni és eladójuk információja alapján nem maradt más lehetőségem, leadtam a megrendelést, és megfizettem a 30% előleget. A mai napon - 2009-08-10 - ezzel szemben meglepetésemre megtaláltam a friss katalógusukban az előző napon megrendelt terméket, ráadásul mától egy jelentősen kedvezőbb áron, telefonos érdeklődésemre pedig közölték, hogy bőséges készletük van belőle. Gondoltam nincs baj, bemegyek az áruházba és megveszem a fotelt, a befizetett előleget pedig majd beszámítják és mindenki megelégedésére zárul az üzlet. Én megkapom a terméket, Önök gazdagabbak lesznek egy elégedett vásárlóval. És ekkor ért a hidegzuhany. Bár a terméket továbbra is meg kívántam venni, ahhoz, hogy a vásárlás akciós áron teljesülhessen ügyfélszolgálatuk tájékoztatása alapján ezt kizárólag az eredeti, téves információn alapuló megrendelés törlésével - ezzel együtt 5000 Ft sztornózási díjat levonva!!- és új szerződés megkötésével tehettem meg. Így a fotel 28 000 forintomba került. Ami se nem akciós, se nem akció előtti ár. Mivel Önök részéről az eladás akkor válik teljesítetté, ha megérkezik a termék, átadásra előkészítették és erről engem értesítettek, így sérelmesnek találom fenti eljárásukat. - Sztornózási díj abban az esetben kerül felszámolásra, ha a vevő eláll a vásárlástól, jelen szituációban azonban nem így történt, mivel vásárlási szándékom továbbra is fennállt. - Téves volt áruházuk (alkalmazottjuk) tájékoztatása arról, hogy a fotel kizárólag egyedileg rendelhető, hiszen fél nappal később már egy egész, azonnal elvihető – akciós - készletük volt raktáron. Erről egyébként sms-ben tájékoztatást nem kaptunk. - Az elhozott termék végül nekünk 5000 forinttal többe került, mint azoknak, akik szintén most vásároltak fotelt.

dr. Haraszti Anikó, a TudatosVásárló.hu fogyasztóvédelmi szakértőjének válasza:

A levelében leírtak alapján jogosnak tartom a reklamációját.
Egyetlen kiegészítést tennék:
A megrendelés lemondása, elállás esetén is csak akkor lehet sztornózási díjat felszámolni, ha erről a díjról (azaz az elállás következményeiről) Ön a megrendeléskor tájékoztatást kapott, vagy ennek tudomásul vételéről írásban nyilatkozott (gyakran a megrendelőlapon szerepel a kitétel).
Sztornózási díjkikötésének oka az, hogy az eladó a meghiúsult üzletel kapcsolatban már felmerült költségei megtérüljenek. Az Ön esetében erről szó sincs, így a díj felszámolása nem jóhiszemű kereskedelmi gyakorlatra vall.

Amennyiben a cég 30 napon belül nem reagál levelére, avagy nem az Önnek megfelelő választ kapja, békéltető testülethez fordulhat.
A Testület működéséről itt: http://www.nfh.hu/portal/hasznos/jogi_kalauz/bekelteto.html, elérhetőségekről itt olvashat: http://www.nfh.hu/portal/informaciok/elerheto/bekelteto.

Ha megengedi őszinteségemet:
Bár a leírtak alapján jogosnak tartom a reklamációját, az 5000 Ft visszajár Önnek, viszont ekkora összeg esetén sem békéltető testület, sem bíróság elé vinni az ügyet nem érdemes.
A cég tisztességes és jogkövető magatartásán múlik, visszakapja-e az összeget.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében