alap kinézet

Cikkek

System Messages

Válassz kategóriát!

Friss tartalom

Levált a cipőm sarka -visszavihetem a boltba?

Vásároltál egy terméket ami elromlott és a boltban azt mondták, hogy nem cserélik le, de nincsen baj, mert levásárolhatod az árát.

Sok ilyen és ehhez hasonló helyzet adódhat a vásárlásaink során, ezért jó ha tisztában vagyunk azzal, hogy mikor-mit kérhetünk és várhatunk el az eladótól, kereskedőtől.

Bármilyen terméket is vásárolunk, a vásárlónak vannak érvényesíthető jogai, például hibás teljesítés esetén is.

Javítás-csere-elállás, csak néhány olyan kulcsfogalom és hasznos dolog, amiről érdemes többet megtudni, hogy tudatos vásárlóként tudjunk élni a minket megillető jogokkal.


Hogy ez mit jelent, és mikor-mit lehet tenni, arról szól előadássorozatunk következő előadása április 27-én.

Jelentkezés és regisztráció az április 27-i eseményre itt.

 

Dátum: Április 27. ( péntek) 17.00-18.30
Helyszín: Urbanfood_1013 Budapest, Attila út 27.

 

Egy tipikus példa-kedvcsinálónak ( amikor a vásárolt elromlott fénykard helyett gumikacsával akarják kiszúrni a szemünket).

 

  Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00023 jelű pályázat támogatásával.

Teszt: rizs, puffasztott rizs

A rizs jelentősége a gluténmentes étkezés elterjedésével nő, hiszen a glutént tartalmazó búzaliszt és az ebből készült termékek legegyszerűbben a rizzsel válthatóak ki étkezéseink során. Viszont a rizs jelentős forrása lehet az olyan mérgező anyagoknak, mint az arzén, higany, kadmium vagy ólom, amelyek a szervezetbe kerülve egészségkárosító hatásúak. Nem ürülnek ki a szervezetből, hanem hosszú távon felhalmozódnak és többek között vese- és hormonrendszer károsító, ill. rákkeltő hatásúak lehetnek.

A legmagasabb értékkel (80%) a Müller Bio Gourmet basmati rizs és 79%-kal a Müller Alnatura basmati rizs végzett. A harmadik helyen (70%) megosztva 4 termék végzett: Tesco value B minőségű hosszúszemű rizs, a S-Budget B minőségű rizs, Tesco basmati A minőségű rizs és a Lidl sajátmárkás Golden Sun basmati rizse lett.

Azért értek el magas pontszámot, mert nagyon kicsi volt az arzén szennyezettségük, egyáltalán nem volt bennük higany és nem vagy csak csekély mértékben volt bennük kadmium és ólom. Két terméket Európában termesztettek, így kicsi a szállításból adódó környezetterhelésük is. Emellett az első két helyen végzett Müller termékek rendelkeznek független bio minősítéssel is, viszont hátrányuk, hogy nem az olcsó árkategóriába tartoznak: kilónkénti egységáruk 1200 Ft és 1600Ft között mozog.

Jó hír, hogy a harmadik helyen szereplő termékek mind az olcsó kategóriába tartoznak: kilónkénti egységáruk 230-500 Ft között van.

Utolsó helyen 59%-kal a Riso scotti "A" minőségű hosszúszemű rizs végzett. A viszonylag magas arzéntartalom miatt veszített sok pontot, viszont előnye, hogy a szállítása kevésbé környezetterhelő, mivel relatív közelről, Olaszországból érkezett.

 

A teljes teszt ingyenesen megtekinthető itt >>>

 

A puffasztott rizsek között a Ham-let került a lista élére 82%-kal és a DmBio puffasztott rizse 81%-kal, mindkettőnél alacsony volt az arzén és kadmium szennyezettség, a higany és az ólom egyáltalán nem volt kimutatható bennük. A Ham-let azzal szerzett még plusz pontot, hogy itthon gyártják, a Dm terméke pedig a bio minősítés miatt.

A lista végén egy bio termék, a Goodfood Bio puffasztott rizsszelet tengeri sóval termék végzett 58%-kal. Leginkább azért veszített pontot, mert az arzénszennyezettség megközelítette a 0,3 mg/kg határértéket. Szintén utolsó lett 58%-kal a Tesco Rice Cakes (Natur puffasztott rizsszelet), ebben is az átlagnál magasabb volt az arzén- és a kadmium szennyezettség, de mindkettő a határérték felénél volt.

Miért baj az arzén-szennyezettség? 

A vizsgált elemek közül az arzén minden termékben kimutatható volt, de két terméknél a Riso scotti "A" minőségű hosszúszemű rizsnél és a Goodfood Bio puffasztott rizsszelet tengeri sóval terméknél megközelítette a határértéket. A Tudatos Vásárlók Egyesülete kikérte a Nemzeti Élelmiszerbiztonsági Hivatal szakvéleményét a két termékkel kapcsolatban. A NÉBIH álláspontja szerint az EU Élelmiszerbiztonsági Hivatalának (EFSA) 2014. évi testtömegre vetített arzén beviteli értékeit figyelembe véve a két terméknél még magas rizsfogyasztás esetén sem tekinthető az expozíció kiemelkedőnek.

Bár elkerülhetetlen a szervetlen arzén élelmiszerekben való jelenléte, azonban rákkeltő hatása miatt igen káros. Az arzén főként szennyezett víz és talaj útján kerül az élelmiszerláncba, a szárazföldi élelmiszerekben domináns előfordulási formái a szervetlen arzénformák. 

A szervetlen arzén hosszú távú bevitele krónikus arzénmérgezéshez vezethet. A kitettség szintjétől függően előfordul, hogy az első hatások csak évek múlva jelentkeznek. Kialakulhat bőrkárosodás, perifériás neuropátia, emésztőrendszeri tünetek, diabétesz, vesehatások, szív- és érrendszeri megbetegedés, továbbá rák. A rák kialakulása általában 10 évnél is tovább tart. 

A rizs szervetlen arzén tartalma a főzés során használt nagy mennyiségű főzővízzel, valamint azt megelőző átöblítéssel csökkenthető.

 

Higany ólom, kadmium

A higanyt a tesztelt termékek többségében nem lehetett kimutatni, és erre a nehézfémre nincs is EU-s határérték a rizs esetén.

Az ólom is csak a minták negyedében volt nagyon kis mértékben kimutatható, a határérték tizedét sem érte el.

Bár a kadmium a legtöbb termékből kimutatható volt, ennek koncentrációja sem tekinthető a felmérés alapján lényeges kockázatnak.

 

Kép: pixabay.com

 


 

Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 


 

Itt a vége a turizás virágkorának?

A Fast fashion igazi arca
A „Made in Europe” nem garancia
Embertelen munkakörülmények az európai ruha- és cipőiparban – újabb bizonyítékok Szerbiából, Ukrajnából és Magyarországról.
Pokoli hőségben dolgoznak, minőségi élelmiszerre nincs pénzük
A TVE 2016-ban 3 nagy magyarországi felsőruházati gyár összesen 30 dolgozójával készített interjút.
Épp elájul, aki a pólódat varrta

Felborult a globális használtruha-kereskedelem, egyre kevesebb használtruhát adnak és vesznek világszerte. Ennek legfőbb oka, hogy a fast fashion boltláncok fillérekért árulják a vadonatúj, a divatot diktáló cuccokat. A fast fashion ráadásul ma már inkább super-fast: amióta világ a világ, soha ennyire rövid ideig nem hordta az ember a ruháját. Az eredmény pedig, hogy elképzelhetetlen mennyiségben termelődik a használtruha-hulladék. Egy 2017-es TED előadásban elhangzó adat szerint csak az USA-ban évente 13 millió tonna ruha kerül szemétlerakókba. Ez az összes levetett ruhájuk 85%-a, de még a maradék 15% is annyi, hogy az USA a világ legnagyobb használtruha-exportőre: 576 millió dollár értékben ad el használt ruhát évente.

 

 

Aztán az se tesz jót a használtruhák újrahasznosulásának, hogy az eddig a globális mennyiség 2/3-át felvásárló Afrika néhány országa (Ruanda, Kenya, Uganda, Tanzánia, Dél-Szudán és Burundi)  bejelentette, hogy saját ruhaipara védelmében 2019-től nem enged be használtruhát. Ez leginkább a világ két legnagyobb exportőrét, Nagy-Britanniát és az USA-t érinti kínosan.

E két ok miatt sorra dobják be a törülközőt az exportáló és importáló vállalkozások. A világ legnagyobb használtruha-feldolgozó üzemei Ázsiában vannak, a gond az, hogy ezek az országok is egyre kevésbé kérnek a nyugati használt ruhából.

 

Mi csak hozzuk és hozzuk... és küldjük Afrikába

Egy tipikus használtruha sorsa
1. Importálják Angliából.
2. Darabáron kínálják egy nagyobb turkálóban.
3. Akciózzák, outletjükbe küldik.
4. Kilóáras boltba adják tovább.
5. Esőáras boltokba adják tovább (itt naponta viszik le az árát).
6. Ami ezután is megmarad, az mehet Afrikába, ahol hordják, vagy szálakra bontják, és új ruhaneműt csinálnak belőle.

Eközben viszont úgy tűnik, Magyarország továbbra is tárt karokkal várja a levetett nyugat-európai göncöket: ENSZ–adatok szerint Magyarország benne van a top 10-ben, a felvevő oldalon: éves 73 millió dolláros importtal a 9. vagyunk a világon. Annyi a változás, hogy 2005-2015 évi 10-12 milliárd forintról 35-36 milliárdra nőtt az itthoni használtruha-forgalom, az elmúlt években ez a növekedés megállt (a HVG adatai). Jónéhány turkáló lehúzta a rolót, köztük az Angex vagy a Maggie's, de a legnagyobb hazai turkáló-lánc, a Háda is bezárta néhány boltját.

A Háda főleg Angliából, Skóciából és Észak-Írországból hoz be használt ruhát Magyarországra. Országosan 84 boltjukban 5000 tonna ruhát adnak el évente, ami nem fogy el, azt Afrikába küldik.

A három legnagyobb használtruha-lánc közé tartozó Cream szintén Angliából hozza be az árut. Ahogy a nevük is jelzi, a legjobb minőségű árut, a használt ruha krémjét importálják, éves szinten nagyjából 130 tonna kerül ki 7 boltjukba. A szisztéma az, hogy vetésforgóban pörgetik olcsóbban adják, majd ami megmarad, az átkerül a két outlet egyikébe. Nem marad a nyakukon semmi - állítják, köszönhetően részben annak, hogy erős a másodvonalas értékesítés, ami azt jelenti, hogy kis használtruhaboltok is tőlük vásárolnak – avat be a részletekbe Baán Krisztina, a cég munkatársa.

Ők nem éreznek krízist használtruha fronton, nem csökkent, nem is nőtt a behozott mennyiségük. Igaz, a boltnyitási lendület megállt: korábban sorban évente nyitottak új boltot, az utolsó viszont már 1,5 éve megnyílt, és előreláthatóan itt megállnak. Ha nehézségük adódik, az nem a megmaradt mennyiség elhelyezése, inkább a hazai munkerőhiány miatt van – mondják.

(Az első háromban van még a Humana, belőlük többszöri megkeresésre sem sikerült kiszedni információkat. A honlapjuk szerint 12 boltjuk van, ám a forgalomról nem közölnek adatokat.)

A legnagyobbakhoz jön még az a megszámlálhatatlan online kereskedő, akik kisebb tételben importálnak. 

 

Ami itthon lesz használt

Vöröskereszt-irodák
Korábban aggodalmat okozott, amikor a nagyáruházak parkolóiban található konténerekről, amelyeken sokáig a Magyar Vöröskereszt neve is szerepelt, elterjedt, hogy nem is a rászorulókhoz kerül a benne összegyűlt ruha. Kiderült, hogy a külföldi rendszerekhez hasonlóan a gyűjtő cég valóban nem ruhát, hanem pénzt ad a Vöröskeresztnek.

Ha saját konténerei nincsenek is, a Magyar Vöröskeresztnél lehetőségünk van ruhaadományozásra, például a hozzánk legközelebb eső irodájukban.

Az itthon összesen begyűjtött használtruha mennyiségről pontos adat nincsen, azt lehet tudni, hogy a háztartási szemétnek nagyjából 4-5%-át a ruhanemű teszi ki. Ez részben annak is köszönhető, hogy a legtöbb nagyobb áruház parkolójában találhatunk ruhagyűjtő konténereket, ahova a használtruha, cipő is bedobható. Ezeket a hazai legnagyobb és ilyen léptékben egyetlen használtruha-gyűjtő és feldolgozó, a Textrade Kft. üzemelteti: ők évente 6-7 ezer tonna használt ruhát gyűjtenek össze a konténereikben. A cég önerőből, állami támogatás nélkül fejlesztették ki és működteti a rendszert, pedig ha belegondolunk, ez az évi 6-7 ezer tonna nélkülük valószínűleg a szemétlerakókban kötne ki - mondta el nekünk a cég képviseletében D. Nagy Róbert.

Fél éve felröppent a hír, hogy sok helyről eltűntek a ruhagyűjtő konténerek, ezért erre külön rákérdeztünk. Kiderült, hogy a Textrade folyamatosan figyeli a begyűjtött ruha minőségét, ezért van, hogy helyenként eltűnnek, máshol megjelennek a konténerek, de olyan hely is volt, ahol a bérbeadó nem biztosította tovább a helyet, és a konténernek mennie kellett. Összességében a helyzet nem változott: darabszámra most is ugyanannyi konténerük van kint, mint korábban, ők nem zárták be a kapukat, nem gyűjtenek kevesebbet - mondják.

A céghez a ruha nagyobb része egyébként külföldről, elsősorban az Egyesült Királyságból és Svájcból érkezik, ezzel együtt éves szinten összesen több mint 40 ezer tonna használt ruhát kezelnek. Székesfehérvári üzemünkben 350 fő végzi a ruha feldolgozását. A begyűjtött ruha nagyjából felét adják tovább Kelet-Európába, Afrikába, Pakisztánba, Indiába és még sok helyre. Amit ruhaként nem tudnak továbbadni, abból géprongy, ipari anyag, aprított textil (tüzelőanyagnak vagy lóversenypályák talajának javítására) készül – mondja D. Nagy Róbert, hozzátéve: bár aktuális megoldandó feladatok mindig vannak, nekik mindent egybevetve nem nehezebb értékesíteni a használt ruhát most, mint korábban.

Úgy fest, hogy bár bezárt néhány turkáló, és a nagyobb láncok terjeszkedése megállt, még mindig érdemes használt ruhát behozni Magyarországra. Az is látszik, hogy rengeteget exportálunk nálunk szegényebb országokba. De mit kezdünk azzal, ami itthon marad? Arról, hogy a konténereken kívül hová tehetjük, hol adhatjuk le használt ruháinkat, és arról, hogyan állják a sarat az adományboltok, cikksorozatunk második részében olvashatsz.

 

Képek: Textrade Kft/pixabay.com



 

Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!



 

Catering műanyag hulladék nélkül

RexJar Food – Visszaváltható rendszerű ételtárolók

Profil: Ételrendelés egyéni, csoportos, irodai rendezvényekhez

Kínálat: Többféle menü választható személyre szabottan a gluténmentestől a vegánon át egészen a speciális diétákig, tekintettel az ételallergiákra.

Zöld gyakorlatok: Evőeszközeik és egyéb dobozaik nádcukorból készültek és lebomlóak. Az ételeket üvegben kapjuk, amelyeket a következő rendelés alkalmával elszállítanak. Kerékpáros futárt is alkalmaznak, és a jövőben szeretnék az egész ételszállítást átállítani erre. Kizárólag újrahasznosított alapanyagból készült papírszatyrokat használnak, szelektíven gyűjtik a hulladékot, hosszú távú terveik között szerepel, hogy a konyha megújuló energiával üzemeljen.

„Mindig is fontos volt számomra a környezetvédelem. Otthon komposztálok és szelektíven gyűjtöm a hulladékot, illetve napkollektorokat is használok. Remélem, tehetünk valamit a környezetünkért azzal, hogy nem 500 év alatt lebomló műanyagokat használunk. Jellemzően irodaházakba szállítunk. Eleinte féltem, hogy az embereknek nyűg lesz az üvegek kezelése, de bebizonyosodott, hogy az üvegcsere nagyon jól működik, a vártnál is nagyobb a siker, csak pozitív visszajelzés érkezett eddig.” (Kozma Viktor, RexJar Food)

 

Újszászi Györgyi – Bio és Fairtrade catering

Profil: Catering bio és Fairtrade alapanyagokból

Kínálat: Csak minősített magyar, bio, szezonális alapanyagot használnak. Télen nincs paradicsom, paprika, uborka, de van sok sárgarépa, csicsóka, zeller, cékla, savanyú káposzta, csíra. Teljes kiőrlésű, tönköly és rozs, lehetőleg magvas kenyérrel dolgoznak budapesti, vagy nagyon közeli pékségből (a szállítás okozta környezetterhelés csökkentése érdekében). A kávé, tea fair trade minősítésű és bio, a tej is hazai, bio. Lehetőleg legalább a fél kínálat vega.

Zöld gyakorlatok: A szervírozás során nem használnak eldobható tányérokat, evőeszközöket, poharakat, a szalvétát és a fa keverő pálcikát kivéve. Csak visszaváltható üveges Magyarországon gyártott szörpöt kínálnak, vagy bag-in-box (csapos, tömlős) rostos üdítőt, amelyhez van adagoló dobozuk, így újrarendeléskor csak az 5 literes zacskót rendelik. Csapvizet kíálnak, illetve szódavizet visszaváltható szódás üvegben vagy nagy ballonban.

Az alapanyagokat saját kosárban szállítják, törekednek a nulla hulladékra, komposztálnak. Ha nem oldható meg a csomagolásmentesség, a szelektíven gyűjthetőt részesítik előnyben. A teafilter papírborítását továbbadják kreatív upcyclingra. Nem tartanak fenn gépkocsit, szükség esetén taxival közlekednek, úgy összeszervezve például a beszerzést, hogy egyetlen fuvarral meglegyen minden alapanyag.

„A megrendelőink elsősorban civil szervezetek, környezetvédelemmel, tudatos fogyasztással foglalkozó szervezetek, akik fontosnak tartják a fenntarthatóság gyakorlati megvalósítását is. Az elmúlt években egyértelműen nő erre a kereslet. A helyszínen mindig készséggel elmagyarázzuk ezeket a betartott elveket. Emellett kiírjuk a termelők nevét, hogy ha ízlett a kínálat, mindenki be tudja szerezni azt, ami tetszett neki.” (Újszászi Györgyi, alapító)

 

Szatyorbolt catering

Profil: Helyi szezonális és organikus alapanyagokból készült ételek

Kínálat: A Szatyor catering szolgáltatása teljes egészében a Szatyor bolt és az egyesület zöld szellemiségét képviseli, valódi vásárlói igényből született 2014 körül. Minden a minőségi és megbízható alapanyagok körül forog, így szorosan kapcsolódik a főzéshez, gasztronómiához. Az alapanyagok nagy része a boltból származik, ami helyi, szezonális és organikus, a minőség-ellenőrzést az Egyesület végzi személyesen. A catering szolgáltatás azért is jó lehetőség számukra, mert a "fáradt", közeli lejáratos termékeket kreatívan tudják felhasználni, ezzel is csökkentve az élelmiszer-hulladék termelést.

Zöld gyakorlatok: Szellemiségük része a hulladéktermelés csökkentése, ezért szolgáltatásainkhoz csak kerámia és üveg eszközöket használnak – ez alapelv. Ezeknek logisztikája és tisztítása erőforrás igényesebb, mint eldobható társaiké, de cserébe nem keletkezik hulladék. A menüt általában a megkeresés alapján állítják össze, hiszen minden attól függ, mi érhető éppen el a szezonban, vagy miből van készletük, ezért nincs is állandó áru kínálatunk, de persze vannak örökzöld slágerek, mint például a tojáskrémes szendvics.

A tevékenység során termelődött hulladékot szelektíven gyűjtik a magyar előírásoknak megfelelően, illetve a növényi hulladékot komposztálják egy budapesti közösségi kertben, ahol saját parcellájuk van.

„Számunkra minden zöld tevékenység, amit folytatunk egyenértékűen fontos, a zöld catering azonban remek lehetőség arra, hogy szélesebb körben is népszerűsítsük egyesületünk küldetését. Ennek kapcsán olyan emberekhez is eljutunk, akikkel amúgy nehezen tudnánk kapcsolatba kerülni, mert még nem feltétlenül érzékenyek a téma iránt, ezért számunkra ez a tevékenység kiemelkedően fontos. Úgy látjuk, nagy igény van a zöld cateringre a piacon, egyre több vállalati megkeresés érkezik szemben a korábbi évek szűkebb, zöld partneri megkereséseihez képest. Ma már stabilan rendelkezünk állandó civil/zöld és céges partnerekkel is, mert a fenntarthatóság egyre inkább természetes témává válik.” (Szatyorbolt, Judit)

 


 

Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

Goals for Good - így érd el hatékonyan a céljaidat!

18-30 éves vagy, és diplomás állásban nagyvállalati gyakornokként dolgozol? 

Szeretnél részt venni egy izgalmas képzésen, amely segít, hogyan tűzd ki okosan céljaid, és hogyan érheted el azokat? Szívesen csatlakozol egy úttörő kutatási projekthez a célkitűzések és a társadalmi jólét kapcsolatáról? Akkor a Goals for Good programot neked találták ki!

Mi az a Goals for Good?

A Goals for Good egy izgalmas, az egyéni motivációt, a célok meghatározását, a jó(l)létet vizsgáló oktatási- és kutatási módszertanon alapuló program, amely segíti a fiatalokat annak meghatározásában, hogy

  • mit jelent számukra a siker,

  • hogyan tűzzenek ki célokat, és

  • hogyan érjék el azokat.

A program 3 csoportfoglalkozásból áll, kiegészítve egy 30 napos kihívással, amikor tesztelheted az új készségeidet.

A menetrend a következő:

1. hét - 1. modul: Fedezd fel, hogy mit jelent számodra a siker, és válassz olyan jövőre vonatkozó célokat, amelyek tényleg boldoggá tesznek.

2. hét - 2. modul: Tűzz ki elérhető és megvalósítható rövid távú célokat, majd tanuld meg, hogyan érheted el azokat.

3-5. hét - 30 napos kihívás: Tedd próbára az új készségeket egy 30 napos kihívással, segítenek ebben a csoporttársaid és a coach- od.

6. hét - 3. modul: Oszd meg velünk, mi ment jól és mik a tanulságok. Határozz meg hosszú távú célokat.

Megoszthatod eredményeidet társaiddal a Facebookon, ha ez motivál, cserébe társaidtól kaphatsz inspirációt.

A következő Goals for Good kurzus 2018. április 20-án indul.

 

Időpontok és helyszínek - a foglalkozások mindig 18:00-kor kezdődnek és 20:00-ig tartanak

 

5-ös kurzus -->

Modul1: 2018. április 20., péntek (helyszín: Görbe Bögre);

Modul2: 2018. április 27., péntek (helyszín: Marci Közösségi Tér),

Modul3: 2018. május 25., péntek (helyszín: Marci Közösségi Tér)

 

6-os kurzus -->

Modul1: 2018. április 25., szerda;

Modul2: 2018. május 2., szerda;

Modul3: 2018. május 30., szerda; minden alkalom a Görbe Bögrében lesz.

 

7-es kurzus -->

Modul1: 2018. május 10., csütörtök (helyszín: Marci Közösségi Tér);

Modul2: 2018. május 17., csütörtök (helyszín: Marci Közösségi Tér); 

Modul3: 2018. június 14., csütörtök (helyszín: egyeztetés alatt)

 
 
8-as kurzus -->

Modul1: 2018. május 3., csütörtök (helyszín: Urbanfood); 

Modul2: 2018. május 8., kedd (helyszín: Magnet);

Modul3: 2018. június 5., kedd (helyszín: Magnet)

 
 

 

Miről szól a kutatás?

A Goals for Good program kutatás része a nagy-britanniai Surrey Egyetemmel együttműködve zajlik. A kutatás két eltérő kurzus hatását vizsgálja, amelyek ugyanazt a módszertant követik, de kissé eltérő tartalmakkal. Mindkét kurzus a legújabb kutatásokon alapul, de az egyes csoportfoglalkozások eltérő megközelítést alkalmaznak az 1. modulban arra nézve, hogyan segítsenek meghatározni a jó célokat, a többi tartalom nagyjából ugyanaz.

A jelentkezéseddel beleegyezel, hogy bármelyik kurzusba kerülhetsz.

Regisztrálok a képzésre, katt ide!

Mit kell tennem, ha részt akarok venni az önképzésben - kutatásban?

  • Mint minden kutatási projekt esetében, egy beleegyező nyilatkozatot kell tenned.

  • A projekt időtartama alatt négy alkalommal kérünk majd arra, hogy tölts ki egy kérdőívet. (egyszer 2 hónappal a kurzus befejezése után).

  • A kurzuson való részvétel összesen 8 órányi elköteleződést kíván, valamint napi odafigyelést a 30 napos kihívás alatt!

  • Arra is megkérünk, hogy tapasztalataidról posztolj fotókat egy privát Facebook csoportban, és oszd meg csoporttársaiddal (nem kell szerepelned a fotókon, ha nem akarsz!).

  • A kurzus ingyenes, minden költséget mi állunk.

Készen állsz arra, hogy részt vegyél a kutatásban, és izgalmas célokat tűz ki? Regisztrálj, és hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot. A kurzusok 2018. február és 2018. június között zajlanak, a regisztráció után e-mailben küldjük meg a részleteket.

 

  

Cascina Santa Brera, avagy biogazdálkodás olasz módra

A CSAct! projekt keretében került megrendezésre a „Farmer to farmer” nemzetközi gazdatalálkozó január végén, amelynek a Cascina adott otthont Észak-Olaszországban. Minket elvarázsolt a hely, ismerjétek meg Ti is!

A nem mindennapi helyszín Milánó külvárosában terül el 34 hektáron, ahol kicsik és nagyok, laikusok és agroszakemberek egyaránt találnak érdekességeket. A Cascina Santa Brera valódi közösségi gazdaság, amely mindig szeretettel várja és hívja látogatóit. Bárki ingyenesen körbejárhatja a kertet, folyamatosan helyet biztosítanak önkéntesek és diákok számára a világ minden tájáról (a gazdaság tagja a WWOOF hálózatnak).

Vezetett túrákon is részt vehetnek az érdeklődők, gyermekek és családok számára oktatást szerveznek a környezeti és társadalmi felelősségvállalásról. A mezőgazdaság iránt érdeklődőknek pedig lehetőségük van a gazdaságban szervezett gyakorlati képzés keretében elsajátítani az elmúlt években kipróbált permakultúrás technikákat és alapelveket.

A terület tulajdonosa Irene di Carpegna, boldogan osztotta meg velünk az alapítás óta megszerzett tapasztalatait. Évekkel ezelőtt örökölte a földterületet és hosszas töprengés után jutott arra a döntésre, hogy nekilát a ma már igazi öko-komplexumként működő gazdaság létrehozásának.

Központban a permakultúra

A projektet a permakultúra etikai alapelvei inspirálták és inspirálják ma is minden fejlesztését:

  • vigyáz a földre (Earth-care),

  • vigyáz az emberekre (people-care),

  • a cél az erőforrások méltányos megosztása (fair-share).

 

A fentiek szellemében, a helyi adottságok figyelembe vételével alakult ki a gazdaság infrastruktúrája. Helyi adottság például a Lambro folyó, amely határolja a területet és különös ismertetője, hogy Európa legszennyezettebb vizei között tartják számon. Ehhez alkalmazkodva került kiültetésre több, mint 30 000 facsemete a kezdeti időszakban és a folyó melletti 6 hektáros területet azóta is pufferként kezelik.

További adottsága volt a területnek a régi parasztház és egyéb épületek, amelyeket zöld építőanyagokkal újítottak fel és ma már gazdasági és lakóépületként élnek tovább. A gazdaság kertjében sétálva látható, hogy fontos számukra a biológiai sokféleség maximalizálása. Évről évre több száz fajta termény kerül betakarításra a kertből. Változatos zöldségek, gyümölcsök és búza. Valamint sétánk során szembe találkozhatunk méhekkel, szamarakkal, Varzese szarvasmarhákkal, tojótyúkokkal, sertésekkel, csirkékkel és Charlie-val is, a lelkes házőrzővel.

Kapcsolat a gazdaság és a fogyasztók között

A gazdaságban megtermelt finomságokhoz különböző csatornákon juthatnak hozzá a fogyasztók. A leglelkesebbeknek lehetőséget biztosítanak arra, hogy maguk szüreteljék le a kertben a nap érlelte kincseket és az adott szezonra befizetett tagsági díj ellenében hetente összeállítsák a saját zöldségkosarukat.

Ezen kívül Milánó nagyobb termelői piacain is jelen vannak, illetve a gazdaságban található kisboltban is meg lehet vásárolni a terményeket és a feldolgozott finomságokat. A fentieken túl a gazdaság étteremében is a kertből gyűjtött alapanyagokat dolgozzák fel. Az esetleges hiánycikkeket közeli termelőktől szerzik be. Saját búzából készül az étterem melletti kemencében a kenyér és a pizza is.

Az étterem mellett kialakított közösségi tér pedig lehetőség kínál képzések, közösségi események, rendezvények lebonyolítására, amely mellé akár ellátást is biztosítanak. Ha pedig több napig szeretnénk élvezni az olasz vendégszeretetet, a felújított parasztház lakószobáiban szállást is kaphatunk.

 

Köszönjük a cikket Simoncsik Juditnak.

 

Fotók: Rachle Harries, Végh Árpád, Cascina Santa Brera, Ecobnb

 


 

Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 


 A projektet az Európai Bizottság támogatta. A CSAct! képzés tartalma nem szükségszerűen tükrözi az Európai Bizottság nézeteit.

Infoteszt: önkiszolgáló mosodák

Több országban is megszokott jelenség, hogy az otthoni mosást házon kívül, mosodában intézik. Az utóbbi években itthon is megszaporodtak az önkiszolgáló mosodák, amelyeket a családosok ugyanúgy használnak, mint a diákok vagy a nyugdíjasok. Most kiderül, hol, mire számíthat, aki használná ezt a szolgáltatást.

Mit teszteltünk?

Körképünkben négy (Bubbels, Mosoda Budapest, Washpoint, Mosómedve mosoda) budapesti önkiszolgáló mosodában jártunk, amelyek közül a Bubbles vidéki egységekkel is rendelkezik, a fővárosban pedig majdnem minden kerületben találhatunk belőle legalább egyet.

A tesztmosás során mostunk (30 fokon színes és 60 fokon fehér ruhákat és törölközőket), és szárítottunk. A végeredménnyel mindenhol elégedettek voltunk, de a gyorsaságban, rugalmasságban és a környezet tekintetében nagyok a különbségek.

A teszt részletes eredményét letöltheted itt >>>  

Bubbles mosoda

Mosás

Az árak 1000Ft/10kg ruha körül mozognak. A legolcsóbbnak a Mosoda Budapest bizonyult, ahol már 800 Ft-ért moshatunk 7-8kg ruhát (ez kb. két ember téli heti szennyese), igaz, kicsit leharcolt mosógépekkel, viszont az árba a mosószer és az öblítő is beletartozik. Maximálisan rugalmasak, ha valakinek ez nem megfelelő, bármilyen mosószert, öblítőt használhatunk, még szódabikarbónát és az ecetet is engedélyezik. 

Bubbels árai magasabbak (1300Ft), viszont cserébe náluk 11kg ruha is kimosható, a mosószer benne van az árban, és mivel több mosodájuk is van, könnyebben találunk egyet a lakásunk közelében. Összességében ugyanezzel az árral dolgozik a Mosómedve is, csak ott bontva van az ár: 1100 Ft egy mosás (a mosógépekbe itt 10kg ruha is befér), a mosószerért itt még plusz 200 forintot kell fizetnünk.  

Mosoda Budapest

Szárítás

Szárításra mindenhol van lehetőségünk: a Bubbes-ben kell a legtöbbet, 1300Ft-ot, a Mosómedve mosodában a legkevesebbet (800Ft) fizetnünk, itt mondjuk csak 7-8kg ruhát száríthatunk egy gépben, míg a Bubbels-ben akár 16 kilót is.

A legtöbb mosó-és szárítógép a Mosoda Budapestben található, de a többi helyen sem kellett várakoznunk.

A ruhákat mindegyik mosodában tisztára mosták, igaz nem is vittünk nagyon koszosakat, a frissességük azonban a Bubbels és Washpoint után volt a leginkább érezhető, talán azért, mert ezeken a helyeken fertőtlenítőt is adnak a mosáshoz (amit elvileg semlegesítenek is az öblítésnél). Száradás után minden textil és ruha friss és enyhén illatos lett. A cikk írója az otthoni mosáshoz nem használ öblítőt, ezért külön hálás volt, hogy a ruháknak nincs tapintatlanul erős illatuk.

Washpoint mosoda

Az alapgépekbe a Bubbels-ben tölthetünk a legtöbb ruhát (11kg), a legkevesebbet (7-8kg), a Mosoda Budapest gépei bírnak, a másik kettő egységesen 10kg-ot tud befogadni. Több pénzért a Bubbels-ben, a Mosómedvében is van lehetőségünk nagyobb mennyiséget mosni.

A gyereksarok nem, a WIFI alaptartozék

A mosás és szárítás leggyorsabban a Bubbelsben és a Washpointban készül el, 30 perc alatt kimoshatunk, és újabb 30 perc alatt megszáríthatunk akár 16 kiló ruhát is, már akinek van ennyi szennyese.

A leghosszabb időt a Budapesti Mosodában kell várni a mosásra/szárításra, nekünk 3 óra alatt készült el, igaz, otthagyhattuk és késő délután visszamehettünk érte. Ez leginkább a közelben lakóknak, dolgozóknak lehet praktikus, helyben megvárni túl nagy macera. A tájékoztatás szerint akár egy napra is otthagyható a ruha (többre is, de ekkor már feláras), ha nem tudunk érte menni, sőt bizonyos mennyiség felett házhoz is szállítják. Szóval mi otthagytuk, de kicsit csalódottak voltunk, mert a szárított pólók összegyűrve vártak minket egy kosárban, így otthon biztosan vasalni kell majd. Nem elvárható, hogy összehajtsák, de ha erről tájékoztattak volna, biztosan odamegyünk a szárítás végére.

A gyereksarok a Bubbles mosodákban alaptartozék, a Washpointban pedig egy egész gyerekbirodalom várja a kicsiket, a négy közül ez a mosoda volt a legbarátságosabb, majd a Bubbles.

Gyereksarok a Washpointban
 

Színes, modern bútorokba süppedve lehet kivárni a mosás, szárítás végét, ami csak kicsit több egy óránál. Van TV, és a szomszédban egy kis kávézó is üzemel, ahol a mosodából érkező vendégek 10 százalék kedvezményt kapnak. Ide csak az jut be, akinek működő mobilja van, a bejárat előtt ugyanis egy telefonszámot kell felhívni, a belépőkódot csak így tudhatjuk meg.

A hangulatot tekintve a Budapest Mosoda volt a legkevésbé barátságos. Az egyébként nagyon kedves és segítőkész menedzser elmondta, nem is cél, hogy az emberek ott helyben várják meg a mosást, elmehetnek ügyet intézni, kávézni, még akár dolgozni is. Ennél barátságosabb, de összességében nem túl hívogató a Mosómedve mosoda, és bár a személyzet nagyon kedves és figyelmes volt, nem itt várnánk meg a mosást, ha heti szinten használnánk.

Ingyen WIFI-t mindehol találtunk.

Segítő személyzet vs. önkiszolgáló

Az árakról mind a négy mosodában korrekt módon informálnak.

Két helyen (Mosoda Budapest, Mosómedve mosoda) van személyzet, ami könnyebbség volt számunkra, segítettek beindítani a gépet, és az árakon felül is megtudtunk néhány plusz információt is.

A Bubbels és a Washpoint nem tart fenn személyzetet, ezek tényleg önkiszolgáló mosodák a szó legszorosabb értelmében. Aggodalomra azonban semmi ok, mert a gépeket egyszerű használni, és minden gyakorlati tudnivalóról kapunk információt a kihelyezett feliratokon vagy a központi fizetőautomatán keresztül.

Ha mégsem boldogulunk, kérhetünk telefonos segítséget is, de erre valószínűleg ritkán kerül sor, mivel azt tapasztaltuk, hogy az aktív mosodába járók is szívesen segítenek az újoncoknak. A külföldiek közül sokan használják a mosodát, első pillantásra ez a Washpointra különösen igaz, mert ottjártunkkor csak külföldi diákokkal találkoztunk. A Mosoda Budapest munkatársa is megerősítette ezt: főleg a nyári időszakban, a mosodahasználók 70 százaléka külföldi.

Igaz, csak a weboldalukon, de egyedül a Mosoda Budapestnél találkoztunk a vízpazarlással, környezetterheléssel kapcsolatos információkkal.

 


 

Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 


 

Gondoltad volna, hogy nem csak póló készül a gyapotból?

A gyapottermesztők kilencven százaléka fejlődő országokban él, így a Fairtrade tevékenység erre a területre összpontosul. A legtöbb Fairtrade farmer Nyugat-Afrikában, azon belül Maliban, Szenegálban, Kamerunban és Burkina Fasoban gazdálkodik. Ugyanakkor Indiában termesztik a legtöbb Fairtrade minősítésű gyapotot.

 

Ahol a Fairtrade gyapot terem

  • Jelenleg 7 országban 22 termelőszövetkezet mintegy 54.700 kistermelője állít elő Fairtrade minősítésű gyapotmagot.

  • A Fairtrade gyapotot termesztő farmerek 65%-a organikus gazdálkodást folytat.

  • 2013-2014-ben a Fairtrade farmerek 19.300 tonna gyapotot értékesítettek, ezzel több mint 1 millió euró összegű Fairtrade prémium bevételhez jutottak.

  • A gazdálkodók a bevételeik 41%-át nevelési, egészségügyi és infrastrukturális fejlesztésekre fordították, további 34%-ot tréningekre és eszközökre költöttek.

Kinek jobb a Fairtrade gyapott?

A garantált minimum felvásárlói ár segíti a Fairtrade gyapottermesztőket abban, hogy fedezzék a termelés költségeit.

Az alap áron felül kifizetett prémium plusz bevételt biztosít számukra, amit közösségi döntéssel a gazdaság, a helyi közösség és a családok fejlesztésére fordítanak.

A Fairtrade szabványok védik a termelők egészségét és biztonságát, segítik a hatékony vízfelhasználást és tiltják a legveszélyesebb kemikáliák, valamint a genetikailag módosított gyapotmag használatát.

Vízpazarlás, környezetterhelés a termesztés során

Mindössze öt ország, Kína, India, USA, Pakisztán és Brazília termeszti az évi 26 millió tonna gyapot nagy részét. Az EU-val és Törökországgal együtt támogatások révén mesterségesen alacsonyan tartják a gyapot árát. Ez nagyon nagy nyomást jelent a nyugat-afrikai gazdálkodók számára, mivel az ottani kormányaik nem tudják hasonló módon támogatni a gazdaságaikat. A nyugat-afrikai farmereket mindemellett még magas export- és szállítási költségek sújtják, mivel a gyapot legnagyobb részét Ázsiába juttatják további feldolgozásra.

A gyapottermesztés számos környezeti problémával jár: a jelentős vízfelhasználás és a kemikáliák használata veszélyt jelent a helyi lakosságra. A kiszámíthatatlan időjárási viszonyok, mint a heves esőzések és a hosszan tartó aszályok, veszélyeztetik a termelők megélhetését. A nyugat-afrikai és az indiai Fairtrade gyapotültetvényeket esővízzel locsolják, csökkentve ezzel a régió vízlábnyomát.

 

Amit talán még nem tudtál a gyapotról

  • A gyapotmagok nagy méretűek. Ezért ha a tengerbe kerülnek, több ezer kilométert megtéve is képesek lesznek kihajtani, amint partot érnek.

  • A világon megtermesztett gyapot mindössze 1 %-a organikus minősítésű, 81%-a viszont génmódosított gyapot, ez utóbbi nem kaphat Fairtade minősítést.

  • A gyapotból nem csak textil készül, hanem tömőanyag a bútoriparban és az autógyártásban, ezen kívül takarmányozásra, olaj készítésre is használják.

 

Forrás: fairtrade.net

Kép: pixabay.com


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 



Mi lesz velem, ha E-számot eszem?

Mik ezek az élelmiszer-adalékanyagok? Például az édesítőszerek, édes ízt adnak, az emulgeátorok pedig segítik az összetevők elkeveredését.


Amit viszont már itt az elején érdemes kijelenteni, hogy ezekre az anyagokra feldolgozott élelmiszerek esetén van szükség, tehát


kevesebb adalékanyag = kevésbé feldolgozott élelmiszer

Az E-számmal ellátott adalékanyagok az EU által engedélyezettek, az élelmiszergyártók csak ezeket használhatják a termékekben. Ha egy gyártó valamilyen új adalék-anyagot szeretne használni, akkor egy elég komoly hatósági eljáráson kell keresztülvinnie, ahol többek között azt is vizsgálják, hogy (csak erős idegzetűeknek) mennyire stabil és hogyan viselkedik az adott anyag az élelmiszerekben és az emésztőrendszerben, ill. a szervezetben.

 

Az E-számokat folyamatosan értékelik és felülvizsgálják. Így esett ki az E-szám univerzumból E128 is, közismertebb nevén: Vörös 2G, amit felvágottak és egyéb húskészítmények pirosítására használtak, de mivel igen kedvelt színről van szó, nem csak az élelmiszeripar, hanem a ruhaipar is bevetette ruhaszövetek és festékek színezésére.

Mindezek ellenére, nem minden E-szám káros az egészségre, ahogy az sem igaz, hogy a bio élelmiszerek nem tartalmazhatnak ilyen adalékanyagokat.


Felmerül a kérdés, hogy most akkor hogyan válasszunk?

Nem kell kétségbe esni. A TVE a következőket tanácsolja:

* Ha lehet, válaszd a kevésbé feldolgozott élelmiszereket

* Ha lehet, válassz bio-t. 

* Ha feldolgozott élelmiszert vásárolsz, figyeld a címkét, az mindent elárul! Válaszd a lehető legkevesebb adalékanyagot tartalmazó termék. 

 

Figyeled a címkét? Akkor tudunk neked segíteni az E-szám rengetegben: Azért hoztunk létre a tudatosvasarlo.hu-n egy E-szám adatbázist, hogy megkönnyítsük a választásod, akár vásárlás közben. Az E-számok adatbázisa már applikációként is elérhető.

Kattints a lenti képre, töltsd le az applikációt és innentől csak egy gombnyomásra lesz tőled az info. 

 
 

Neked is készítettük! Ha használod és szereted, támogasd Te is a Tudatos Vásárló honlap megújítását, hogy továbbra is szállíthassuk neked a legfontosabb információkat.


Tudatos Vásárló megújításához 3.000.000 forintra van szükségünk, ezért minden egyes támogatás nagyon fontos a számunkra, bármekkora összeget is adj. Eddig adományozóinknak hála 217.400 Ft gyűlt össze.

A gyűjtésről további információt itt talász és a támogatási lehetőségeket is itt találod.

 

Így tudsz hozzájárulni Te is, hogy összegyűljön a 3.000.000 forint 2018. július 1-ig.
 

Segíts kisösszegű rendszeres havi adománnyal. Most! 

Rendszeres havi 1.000FT adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000FT adomány

   
 

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010 8490 0000 0000

 

Mi az, hogy bio, csökkentett energiatartalmú és "mentes"?

Egyre több helyen ( piacon, szupermarketben) találkozhatunk olyan termékekkel és élelmiszerekkel, amelyeken különböző címkéket találunk.

Mik ezek az emblémák, mit jelentenek és miért vannak rajta bizonyos termékeken?

A termékcímke lényege, hogy segítse a tudatos vásárlókat és fogyasztókat a vásárlási döntésekben. Ha nem szeretnénk olyan terméket vásárolni, ami negatív hatással van a környezetre, az egészségre, akkor a címkék segíthetnek, hogy rangsorolni tudjuk a termékeket és szolgáltatásokat. 

 

A címkéken kívül, ami még segít vásárláskor:

  • egészséggel kapcsolatos állítások

  • tápérték jelölés

 

De mennyire ismerjük ezeket vásárlóként? Tudjuk, hogy mit jelent valójában, ha egy termék csökkentett energia tartalmú, vagy hozzáadott cukrot nem tartalmaz, és mit jelent a „mentes”?

Ha a fenti kérdésekről szeretnél többet megtudni, akkor gyere el te is április 19-i előadásunkra.

 

Dátum: Április 19. 17.00-18.30

Helyszín: URBANFOOD 1013 Budapest, Attila út 27.

 

 

A regisztráció nem kötelező, de a létszám miatt megköszönjük, ha regisztrálsz!

Regisztrálj itt.

 

Ha lemaradtál az előző- Milyen a jó webshop-c. előadásról, akkor itt találsz olvasnivalót a témában:

http://tudatosvasarlo.hu/jo-webshop 
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/teszt-webshopok
http://tudatosvasarlo.hu/video/milyen-egy-jo-webshop 
 

 

  Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00023 jelű pályázat támogatásával.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében

Smink