alap kinézet

Cikkek

System Messages

A webáruház visszatartási joga

Ha fogyasztóként úgy döntünk, hogy élünk a 14 napos indokolás nélküli elállási jogunkkal, akkor kötelesek vagyunk egyértelmű elállási nyilatkozatot tenni, és a megvásárolt terméket visszaküldeni a webáruház részére. A webáruház az elállási nyilatkozat megérkezését követő 14 napon belül köteles a vételárat és a kiszállítási díjat a részünkre visszatéríteni.

 

 

A kormányrendelet a webáruházak részére biztosítja a visszatartási jogot. Ez azt jelenti, hogy a webáruház mindaddig nem köteles visszafizetni a vételárat és a kiszállítási díjat, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni

A Fogyasztó Barát tanácsa: a terméket - az elállási nyilatkozathoz hasonlóan - mindig igazolható formában küldjük vissza (pl. postai feladóvevénnyel), és a visszaküldés tényét mindig igazoljuk is az eladó felé. Ezt követően már nem hivatkozhat arra, hogy a vételárat és a kiszállítás díját nem utalja vissza nekünk!

 

Legközelebb arról lesz szó, hogy ki fizeti a révészt, ha nem a legkevésbé költséges kiszállítási módot választottuk, majd utóbb elálltunk a vásárlástól.

 

A vonatkozó jogszabály a 45/2014. kormányrendelet 23. §; (4) bekezdés

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

Teszteld magad! Milyen jogaid vannak internetes vásárláskor?

A Fogyasztó Barát tanácsait a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutattuk be. 

 

 

A képre kattintva elindíthatod a tesztet

Netezünk, de nem védekezünk

Az Európai Bizottság 2013-ban és 2014-ben kutatást végzett, amely az Internet felhasználók félelmeit, tájékozottságát, internet-használati szokásait és a cyber bűnözéssel kapcsolatos tapasztalatait vizsgálta.

A kutatásból kiderül, hogy nagyon változatos az internethasználat mértéke az Uniós állampolgárok körében. Míg 63% mindennap használja az Internetet, addig 24%-a még soha sem használta, vagy nem elérhető számára.  Hazánkban az emberek fele netezik mindennap, 38% pedig még sohasem használta az Internetet, vagy nem elérhető számára.

 

Mire használjuk a világhálót?

2013-hoz képest bizonyos netes szolgáltatások használata megnőtt. Ezek közül leginkább

  • az online közösségi hálók használata (60%),
  • az internetes vásárlások aránya (57%) és
  • az online bankolás (54%) területén látható nagy változás.

Magyarországon a közösségi háló használatában nagyon hasonlóak az arányok, 62% használja erre az internetet. A másik két területen viszont jóval az EU-s átlag alatt maradunk. Csak 32%-ban használjuk vásárlásra, online bankhasználatra pedig csak 29%-ban. Leginkább mi is, csak úgy, mint az összes megkérdezett országban e-mailezésre használjuk a netet (82%).

 

Mitől félünk?

A megkérdezettek leginkább a következőktől tartanak:

  • 89% fél személyes információt megosztani;
  • 85%-uk szerint nő annak az esélye, hogy cyber bűnözés áldozatává váljon valaki;
  • 73% fél, hogy adatait nem kezelik megfelelő biztonsággal az oldalak;
  • 67% pedig attól tart, hogy ezeket az információkat a hatóságok nem tudják megfelelően biztonságban kezelni.

Az Uniós átlaghoz képest mi, magyarok kevésbé félünk, mindössze 72%-unk fél információt megadni online, míg az összes vizsgált országnál ez átlagosan 89%. Sokszor felmerül a kérdés, hogy az adatainkat, mennyire kezelik biztonságosan a honlapok. Hazánkban a megkérdezettek 60% tart ettől, míg a többi országban ez az érték 73%.

Az online bankolás és vásárlás során két nagy félelmünk van. Az egyik, hogy valaki rossz célokra használja föl az adatainkat. A másik pedig, hogy mennyire biztonságos az online fizetési mód. Az EU átlagában az emberek majdnem fele, 43%-a említette a fenti félelmeket.

 

Mit tehetünk?

Van néhány lépés, amit tehetünk azért, hogy nagyobb biztonságban legyünk.

Néhány ingyenes vírusirtó program:
Avira 
Avast 
Qihoo360

 

  • Telepíts vírusirtó programot a számítógépedre.
  • Ne nyiss meg ismeretlen feladótól érkező levelet.
  • Ne használd ugyanazt a jelszót.
  • Csak a saját számítógépedet használd, ha személyes adatot kell megosztanod.  

 

Mit teszünk valójában?

A kutatás hazánkra vonatkozó eredményei sajnos e tekintetben gyengébbek, mint az EU28 átlaga. A megkérdezettek 57%-nak volt vírusirtó program telepítve a számítógépére, bár nagyjából a harmada nem nyit meg ismeretlen helyről érkező levelet és ugyanennyi használja kizárólag a saját számítógépét. A megkérdezettek 20%-a használ különböző jelszavakat különböző oldalakon.

2013-hoz képest sokat változott a hozzáállásunk az internethasználathoz.  A többi országban a megkérdezettek 61%-nak van vírusirtó program telepítve a számítógépére, 49% pedig nem nyit meg olyan e-mailt, ami ismeretlen címről érkezik. 38%-uk kevésbé ad meg személyes adatokat a különféle honlapokon, 5-ből 3 használó pedig megváltoztatta legalább egy jelszavát az elmúlt egy évben.

A kutatás a jelszavak cseréjére külön kitér. Az EU28 országokban átlagosan a megkérdezettek 61%-a cserélte le a jelszavát az elmúlt egy évben, míg hazánkban kevesebb, mint az emberek fele, 46% tett így. Ráadásul az online vásárlási oldalakon a magyar embereknek csak 3%-a cserélte le jelszavát, ami a legalacsonyabb az Uniós országok között.

 

Forrás: http://ec.europa.eu/

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Az eladó visszatérítési kötelezettségének módja

 

A webáruház elállás esetén a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon köteles visszatéríteni. Ha utaltunk, utalással kapjuk vissza a pénzünket. Ha készpénzben fizettünk, nekünk is így jár vissza, 14 napon belül.

Persze kifejezett beleegyezésünk alapján a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.

 

A vételár az általunk alkalmazott fizetési móddal egyező módon jár vissza elállás esetén.

 

A Fogyasztó Barát legközelebb elmondja, hogy mit jelent a visszatartás joga.

 

A vonatkozó jogszabály a 45/2014. kormányrendelet 23. §;

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Gyerekek használták volna a visszavont termékek harmadát

Az Európai Bizottság adatai szerint 2014-ben közel 2500 veszélyesnek ítélt terméket – köztük játékokat, ruházati cikkeket és gépjárműveket – vontak ki a piaci forgalomból, illetve akadályozták meg az Unióba való behozatalukat a RAPEX rendszeren keresztül. A Bizottság és a tagállamok 12 éve működnek együtt annak érdekében, hogy az európai piacon hozzáférhető termékek biztonságosak legyenek. 2003 és 2014 között 17-szeresére nőtt a bejelentett hibás terméke száma.

 

 

Az élboly: magyar, spanyol és német hatóságok

2014-ben összesen 2435 értesítést vettek nyilvántartásba, ebből 291-et Magyarországon (12%). Ezzel Magyarország a legszorgalmasabb bejelentő a tagállamok között, megelőzve a fej-fej mellett teljesítő, ám sokkal nagyobb piacnak számító Németországot és Spanyolországot. A 2755 nyomonkövetési intézkedésből pedig 122 volt magyar.

 

Hogyan működik a fogyasztóvédelmi háló?
Ha egy tagállam veszélyes terméket észlel, értesítést küld a riasztási rendszerben. Az összes többi ország megvizsgálja, hogy az érintett termék jelen van-e belföldi piacán. Amennyiben igen, jelzi, hogy milyen nyomonkövetési intézkedést hajtott végre (az értékesítés tilalma/leállítása, kereskedelmi forgalomból való kivonás, visszahívás vagy a behozatal vámhatóságok általi elutasítása).



 

Gyerektermékek és divatáruk a legproblémásabbak

2014-ben elsősorban a játékok (28%), valamint a ruházati cikkek, a textíliák és a divatáru (23%) esetében volt szükség intézkedésekre. A problémás termékek 3%-a gyerekgondozási és a gyerekellátásban használatos termék volt, így összességében a rossz termékek közel harmadát gyerekek használták volna.

A két legproblémásabb termékkel (játék és ruházati cikkek) járó kockázat leggyakrabban a vegyi jellegű kockázat, illetve a sérülés- és fulladásveszély volt.

A 2014-ben bejelentett legjellemzőbb vegyi jellegű kockázatok olyan termékekhez kapcsolódtak, mint például cipők és bőrtermékek (a bőrszenzibilizáló hatású króm(VI)), játékok és gyermekápolási cikkek (a potenciálisan termékenységi problémákhoz vezető műanyag-lágyítószerek), valamint divatékszerek (káros nehézfémek).

 

Mi baja lehet a fogyasztóknak?

A legtöbbször a termék sérülésveszélyessége (26%) miatt adtak ki riasztást, ezt követően kiugró a kémiai kockázat (25%) miatt veszélyesnek minősített termékek száma. A fulladás- (12%) és az áramütés-veszély (11%) is gyakori probléma volt.

 

Az a nagy kiugrás a grafikonban a problémás kínai áruk száma

 

Kínai, márkátlan és azonosíthatatlan termékek

A riasztási rendszerben a származási országok között továbbra is Kína áll az élen. 2014-ben  – csakúgy, mint 2013-ban – a veszélyes termékekről szóló összes bejelentés 64%-a Kínából származó termékekhez kapcsolódott. A termékek egy része nem azonosítható származási hely szerint, 13%-uk nem azonosítható a márkanév alapján, 3%-nál még azonosító szám vagy típus sincs.

 

 

 

Az Európai Bizottság jelentése alapján

Fotó: Danielbarquero, Dreamstime

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

 

Egymilliárdos gigabírságot kapott az Auchan, mert jogtalanul sarcolta a beszállítóit

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Auchan Magyarország Kft. (Auchan) megsértette a kereskedelmi törvényt, mert utólagos árkedvezmény-támogatás címén, egyoldalúan díjat számított fel beszállítóinak, hogy termékeik bekerülhessenek az Auchan árukészletébe. Mivel a vállalkozást visszaélt jelentős piaci erejével, 1.061.300.000 forint bírságot kapott a Versenyhivataltól.

 

 

Nem élelmiszer termékekről van szó

A GVH vizsgálata feltárta, hogy az Auchan 2006. június 1. és 2014. december 31. között a nem élelmiszer jellegű termékek beszállítóinak mintegy háromnegyedétől egyedi, százalékos mértékű, forgalomtól független, az átvett teljes nettó áruértékre vetített utólagos árkedvezmény-támogatási díjat kért azért, hogy az érintett vállalkozás bekerülhessen vagy bennmaradhasson az Auchan árukészletében.

 

Olyanért kértek pénzt, amiért nem adtak cserébe semmit

A GVH azonban nem azonosított olyan szolgáltatást, amelynek ellentételezésére szolgálhatott volna az utólagos árkedvezmény-támogatás, annak semmiféle teljesítményösztönző funkciója nem volt, tehát az gyakorlatilag – elnevezésétől eltérően – díjként működött.

 

A Tudatos Vásárlók Egyesülete idevágó kutatásai
A beszállítók sarcolásával az élelmiszerláncban, illetve ennek társadalmi és környezeti hatásaival a Tudatos Vásárlók Egyesülete is foglalkozik több éve. 2013-as kutatásunk megállapította, hogy a nagy láncok üzletszabályzatai, melyet törvényi kötelezettségük létrehozni, a megvalósulásuk jelenlegi minőségében nagyon korlátozott mértékben alkalmasak arra, hogy megelőzzék a tisztességtelen forgalmazói magatartást az élelmiszerkereskedelem területén. További kiadványaink a témában itt találhatók.

 
Nem szabad pénzt kérni az áruházba kerülésért

A kereskedelmi törvény tiltja, hogy egy kereskedő egyoldalúan díjat számítson fel a beszállítóinak, hogy azok a kereskedői beszállító listára, illetve termékeik a kereskedői árukészletbe kerüljenek, továbbá nem szabhat ki díjat más, a beszállító által nem igényelt szolgáltatásért sem.

 

Súlyosbító körülmény: tudták, hogy tilosban járnak

A GVH jelentős súlyosító körülményként értékelte, hogy az Auchan változatlanul folytatta jogsértő magatartását az után is, hogy a GVH nyilvánosságra hozta 2012. júniusi, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel szemben, a Vj/47/2010. számú ügyben hasonló okok miatt hozott határozatát.

 

Enyhítő körülmény: nem a kicsiket sanyargatták

Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a beszállítók egy része (átlagosan 44%) nem kiszolgáltatott piaci szereplőnek tekinthető kis- és középvállalkozás volt.

 

 

Fotó: Nicolas Buffler, Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Szennyezett kávé bukott a NÉBIH tesztjén

39 őrölt pörkölt kávét vizsgált terméktesztjén a NÉBIH, köztük két-két Magyarországon és Ausztriában egyaránt kapható kávéféleség összehasonlító vizsgálatára is sor került. A negyedkilós kiszerelésű, őrölt, pörkölt termékeknél minőségi és biztonsági paramétereket mértek, a jelölési előírások betartását ellenőrizték, valamint kedveltségi vizsgálatot végeztek a szakemberek.

 

Minőség, növényvédőszer-maradék rendben

Valamennyi termék megfelelt az előírásoknak a minőségre vonatkozó paraméterek (vízben oldódó szárazanyag-tartalom, víztartalom, koffeintartalom) esetében. Szintén nem volt gond a növényvédőszer-maradékok területén. A termékeknél 399 különböző hatóanyag és azok bomlástermékeinek vizsgálatára került sor és egyetlen kávéféleség sem tartalmazott kimutatható mennyiségben növényvédőszer-maradékot.

 

Két termék jelölésén lehet javítani

A szakemberek ellenőrizték a jelölési követelmények betartását is. Két esetben találkoztak kisebb jelölési hibával, ami miatt a felelős élelmiszervállalkozásokat figyelmeztetették. A Caffe Pellini Top arabica 100 % kiváló minőségű őrölt kávé jelölése ne volt megfelelő. A magyar nyelvű jelölésen megadott dátumformátum (nap/hónap/év) nem azonos a gyártó által ténylegesen használt hónap/év formátummal. A Mokate Classic tostato all 'Italiana őrölt pörkölt kávé  címkéjén a nettó tömeg jelölés karakternagysága nem érte el a 4 mm-t. 

 

Nagyon gyanús anyagot találtak egy kávéban

Az Ochratoxin-A kis mennyiségben többféle élelmiszerben is előfordulhat, jelenléte nem küszöbölhető ki teljesen, az Unióban szigorú előírás vonatkozik a megengedett határértékekre. Ezen jogszabályoknak egy kivétellel minden termék megfelelt: a D.KAISER Krone őrölt, pörkölt kávéban a maximálisan megengedett kilónkénti 5,0 mikrogramm Ochratoxin-A tartalom több mint kétszeresét mutatták ki a laborvizsgálatok. A hatóság azonnali hatállyal elrendelte a forgalomból történő kivonást és a fogyasztókhoz eljutott termékek visszahívását, a gyártóval szemben pedig élelmiszer ellenőrzési bírságot szab ki.

 

Ez EU tudományos szakbizottsága szerint az Ochratoxin-A igazoltan rákkeltő egerekben és patkányokban, az emberi rákkeltő hatás alátámasztásához további vizsgálatok kellenek. Az elővigyázatosság elve miatt jelenleg az embereknek maximálisan megengedhető heti bevitelt 120 nanogramm testsúlykilogramminkénti értékben rögzítetik a jögszabályok.

 

Melyik kávé a legfinomabb?

A kedveltségi rangsor felállításánál szempont volt az illat, ízérzet, testesség végül pedig a kávéról egy összbenyomás értékelése. A bírálaton a hatóság szakemberei, kávészakértők, többek között Tóth Sándor többszörös barista bajnok és Szongoth János kávészakértő, valamint „átlagfogyasztók” vettek részt. A tesztelők a kávékat az úgynevezett brazil (cupping) módszerrel kóstolták és hasonlították össze. A kedveltségi rangsor ez lett:

 

1. Tchibo Exclusive őrölt pörkölt kávé, 2 396 Ft/kg

2. Bellarom Gold őrölt pörkölt kávé 3 596 Ft/kg

3. Pellini Tradizionale, őrölt kávé 4 998 Ft/kg

4. Cafe Pellini Top (arabica 100 %), 11 996 Ft/kg 

5. Spar Regio Gold, 2276 Ft/kg

6. S Budget Caffee Classico, 1556 Ft/kg

7. Grano de Café, 1556 Ft/kg

8. Douwe Egberts Omnia Classic, 3196 Ft/kg

9. Jacobs Merido Mocca, 2160 Ft/kg

10. Lavazza Crema e Gusto, 5540 Ft/kg

 

A szennyezett kávé nem is volt finom

A kedveltségi vizsgálattal párhuzamosan zajlottak a laborvizsgálatok, így még a határérték felett Ochratoxin-A-t tartalmazó kávé is szerepelt a kóstoláson. A tesztelők e kávénál idegen ízt éreztek. A vizsgálat kimutatta, hogy a termék glutént és – a mikroszkópos vizsgálat alapján – idegen növényi eredetű keményítőszemcséket tartalmaz. A toxin szennyezettség és a glutén tartalom mellett a termék alacsony koffeintartalma is gyanússá vált a hatóság számára. A gyártónál a NÉBIH Kiemelt Ügyek Igazgatósága helyszíni ellenőrzést végzett és nyomonkövetési problémákat tárt fel. Az ellenőrök az üzemben 8,2 tonna terméket koboztak el, további 12 tonna esetében forgalmi korlátozást rendeltek el, az üzem működését pedig felfüggesztették.

 

Forrás és további adatok a NÉBIH blogján.

 

Fotó: Susanne Nilsson, Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

Igazi rezsicsökkentés, amivel a környezet is nyer

A 2015. január 1-jén életbe lépett szabályok olyan berendezésekre vonatkoznak, mint például a villanysütő, a kávéfőző vagy a számítástechnikai eszközök. Ráadásul ezentúl az online kereskedelemben is részletes leírást kell elérhetővé tenni arról, hogy az adott elektronikai termék mennyire energiatakarékos.

 

Íme az újdonságok!

 

Energiahatékonysági címke a sütő-főző berendezéseknek is: Az új gázsütőket és szagelszívókat mostantól kötelező energiahatékonysági címkékkel ellátni. Egy energiatakarékos sütő (amelyik az A+ osztályba tartozik) teljes élettartama alatt átlagosan 55 000 forintot spórol meg gazdájának egy D osztályba tartozó készülékkel szemben.

 

 

Automatikus „standby” funkció a kávéfőzőknél: Az új kávéfőzőknek rendelkezniük kell olyan funkcióval, amely egy bizonyos idő után automatikusan energiatakarékos üzemmódba állítja a készüléket. Ezzel a megoldással egy-egy kávéfőző 14 000 forintnyi energiát takarít meg használata során.

 

 

Automatikus „standby” funkció a számítástechnikai eszközöknél: A kávéfőzőkhöz hasonlóan a nyomtatóknak, modemeknek, dekódereknek is automatikusan „standby” módba kell állítaniuk magukat, amikor éppen semmilyen fontos feladatot nem hajtanak végre. Bár ez a hatékony működésüket nem befolyásolja, mégis a számítások szerint évente 12 000 forintot spórolhat egy háztartás ezzel a funkcióval.

 

 

 

Részletes energiahatékonysági címkék az online kereskedelemben: A kereskedőknek mostantól kötelező részletes energiahatékonysági leírással ellátniuk az online árult termékeket is. Eddig csak azt kellett feltüntetni, hogy az adott készülék melyik osztályba tartozik (A, B, C stb.), az új szabályok szerint azonban a részletes besorolást is közzé kell tenni (pl. A+, A++ stb.), hogy a fogyasztók árnyaltabb képet kapjanak a termékekről.

 

 

Mindent összevetve, a 2015 elejétől élő újítások a becslések szerint átlagosan 14 000 forint megtakarítást jelentenek egy-egy háztartásnak. Amennyiben valaki az összes berendezést energiatakarékosra cseréli otthonában, úgy 2020-ig akár 145 000 forintot is spórolhat a villanyszámlán.

Az új szabályozás várhatóan hatással lesz a klímaváltozást kiváltó szén-dioxid-kibocsátásra is. Évente 15 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a légkörbe, ami egyenlő például Bukarest egész évi kibocsátásával. A számítások szerint az újításoknak köszönhetően kb. 166 millió tonnával kevesebb olaj fogy majd, ami Olaszország teljes éves fogyasztásával egyenlő.

Az energia-megtakarítás lehetővé teszi, hogy az EU mintegy évi 65 millió hordóval csökkentse olajimportját – ez pedig több, mint Ausztria éves nyersolaj-behozatala.

 

 

Forrás: Európai Unió

Fotók: Mark Menzies, sudphoto, Daniel Foster, Flickr

 

 

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

 

 

A webáruház visszatérítési kötelezettsége

 

 

2014 nyaráig netes vásárláskor a fogyasztóknak nyolc munkanap állt rendelkezésre az indoklás nélküli elállásra, és a webáruházaknak 30 napjuk volt arra, hogy visszafizessék a vételárat. Az új kormányrendelet értelmében a fogyasztóként már 14 naptári napunk van az elállási nyilatkozat megtételére. A webáruházaknak szintén 14 naptári napjuk van a nyilatkozat megérkezését követően arra, hogy a vételárat visszautalják.

 

Ennek ellenére sok webáruház még mindig 30 napos vételár visszafizetési időtartamot tüntet fel a honlapján. A Fogyasztó Barát szerint azonban tudatos vásárlóként (is) ragaszkodni kell a 14 napos pénzvisszafizetéshez a kormányrendelet alapján.

 

A vételár mellett a kiszállítás költsége is visszajár elállás esetén, de a fogyasztó viseli a visszaküldés költségét!

 

Jogszerű elállás esetén nem csak a vételár, hanem a fogyasztó által megfizetett kiszállítási díj is teljes egészében visszajár, a termék visszaküldésének költségét viszont a vevő viseli elállás esetén!

 

Legközelebb azt nézzük meg, hogy milyen módon köteles a webáruház a vételárat és a kiszállítási díjat visszatéríteni.

 

A vonatkozó jogszabály a 45/2014. kormányrendelet 23. §; 24. § (2) bekezdés

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Fontos buktató az internetes vásárlásnál: az elállási nyilatkozat visszaigazolása

 

 

Ha éltünk az elállási jogunkkal, és megtettük határidőben az elállási nyilatkozatot, akkor a webáruház köteles tartós adathordozón, például e-mailben vagy levélben, ezt a tényt visszaigazolni. A Fogyasztó Barát azt tanácsolja, hogy ha nem jelez vissza a webáruház, akkor mindenképpen érdeklődjünk (lehetőleg e-mailben is) arról, hogy megkapta-e az ügyfélszolgálat a levelünket, és tegyük ezt mindaddig, míg írásos választ nem kapunk tőlük!

 

A következő részben azt nézzük meg, hogy a fogyasztó elállása esetén mennyi időn belül és mely költséget köteles a webáruház visszatéríteni.    

 

A vonatkozó jogszabály a 45/2014. kormányrendelet 23. §

 

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Nincs biotermék a patkányos élelmiszerbiztonsági sztoriban

A biotermék elnevezés egyébként sem a NÉBIH eredeti sajtóközleményében, sem a www.tudatosvasarlo.hu-n megjelent anyagban nem szerepelt.

 

A Biokontroll Hungária közleményben kereste meg a www.tudatovásárló.hu-t, melyet alább, a kiemelésektől eltekintve, változtatás nélkül közlünk:

 

 

„Az ökológiai gazdálkodásért valóban aggódó, az öko termékeket kedvelő fogyasztók közül sokan fordultak kérdéseikkel a Magyar Biokultúra Szövetséghez és a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft.-hez, hogy a mai napon kirobbant újabb élelmiszer botrány – mocskos környezetben, koszos eszközökkel, mumifikálódott rágcsálók jelenlétében előállított „élelmiszer” – valóban bioterméket érintett, mert számos „hírközlő” szerv ezt így tálalta.

 

A mocskos helyszínt a hatóság a hírek szerint a Dejó Kft.-nél tárta fel, amely társaság nem szerepel a Magyarországon nyilvántartott ökológiai üzemek között, így a hatályos EU és hazai jogszabályok értelmében nem is lehetett biotermék, amit ott állítottak elő. Erről meg lehet győződni az ellenőrző szervezetek honlapján kötelezően működtetett nyilvános adatbázis felkeresésével (a Biokontroll esetében a www.biokontroll.hu honlapon a következő lépésekben: Ellenőrzés, tanúsítás> Tanúsítványkereső).

 

Egyébként a „jelenségnek” nincs is bio vetülete, hiszen a mocskos, gusztustalan üzemeléssel nem a bio előírásokat szegték meg, hanem az általános élelmiszerbiztonsági, higiéniás szabályokat; ilyen áldatlan állapotok egyetlen élelmiszer üzemben sem fordulhatnának elő, nagyon jó, hogy a NÉBIH feltárta az ügyet, és az üzemben előállított termékeket visszahívatta!

 

Az elemi és jogos felháborodás nagyságát emelte az a téves hír, hogy mindez  „bio” termékekkel történt meg, amely tény pontosan jelzi azt, hogy fogyasztóknak az a meggyőződése, hogy a bio élelem jobb, mint a többi. És ez valóban így is van!

 

Budapest, 2015. március 11.

 

Czeller Gábor                                                        Dr. Roszík Péter

Magyar Biokultúra Szövetség elnöke                    Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezetője”

 

 

 

Fotó: Cascadian Farm, Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

Retkes üzemben gyártották az egészséges termékeket

100 tonna ismeretlen eredetű, jelöletlen, szennyezett terméket foglaltak le a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Kiemelt Ügyek Igazgatóságának munkatársai egy tolnai üzemben.

 

A NÉBIH szakemberei március elején egy diópótló terméket, növényi préselvényeket és liszteket előállító üzemben tartottak ellenőrzést, ahol súlyos technológiai, higiéniai és nyomonkövetési hiányosságokat állapítottak meg.

 

A koszos, takarítatlan, repedezett falú és padozatú egységben megdöbbentő körülmények között készültek a manapság oly kedvelt lisztek és egyéb készítmények, mint például a sárgabarack magliszt, lenmagliszt, mákliszt, szőlőmag liszt, búzacsíra, kókuszreszelék. A termékeket szennyezett, takarítatlan gépeken készítették és koszos edényekbe töltötték.

 

Az élelmiszer előállítására használt helyiségben az emberre is veszélyes, széttaposott rágcsáló méreg, valamint mumifikálódott patkánytetem fogadta az ellenőröket. Az előírt dokumentációkat egyáltalán nem vezették, továbbá a gyártást sem dokumentálták. Sem az alapanyagok, sem a késztermékek nem voltak nyomonkövethetőek.

 

Az eljárás során az üzem működését azonnali hatállyal felfüggesztették a hatóság szakemberei, valamint elrendelték 100 tonna termék forgalmi korlátozását. A teljes tétel értéke a száz millió forintot is elérheti.

 

Az ellenőrzésen készült videó- és fényképfelvételek megtekinthetők és letölthetők a hivatal honlapjáról.

 

A hivataltól kikértük az érintett cég és termékek nevét: a Dejó Kft-ről van szó.

 

 

A Tudatos Vásárló megkereste a NÉBIH-et, és megkérdezte mit tanácsolnak a fogyasztóknak. 
Íme a válaszok: 

Mit tegyenek a fogyasztók, ha van ilyen termék a háztartátuskban? Dobják ki? Vigyék vissza az üzletbe?
A hatóság mind a gyártót, mind a bérgyártatót kötelezte az összes termék visszahívására. A vásárlóknak javasoljuk, hogy a termékeket vigyék vissza a vásárlás helyére. 

A borzasztó körülmények ellenére miért nem vonják ki a termékeket a piacról?
A hatóság mind a gyártót, mind a bérgyártatót kötelezte az összes termék visszahívására.

Mit jelent a termék forgalmi korlátozása? 
A forgalmi korlátozás azt jelenti, hogy a termékeket az adott ügyben érintett cég/előállító köteles hiánytalanul a zárolás helyszínén megőrizni a hatóság további intézkedéséig. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Cascadian Farm, Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

Így kell elállási nyilatkozatot tenni internetes vásárlásnál

 

Csábító megoldás, hogy az elállási szándékunkat egy gyors telefonhívással jelezzük a webáruház felé. Kinek van ideje levelezgetni, nem igaz?

 

Jogszerű, ha telefonon jelezzük az elállási szándékunkat, ugyanis a kormányrendelet csak annyit ír elő, hogy a fogyasztó köteles az elállási szándékát „egyértelmű nyilatkozat útján” gyakorolni. Márpedig a „köszönöm, mégsem kérem, visszaküldöm” a telefonon keresztül is elég egyértelmű nyilatkozat.

 

Akkor miért nem javasolja a szóbeli elállást a Fogyasztó Barát?

 

Mert a fogyasztó köteles bizonyítani, hogy az elállási nyilatkozatot egyáltalán megtette, és azt is, hogy ezt a kormányrendelet szerint előírt módon (egyértelműen) és időben (14 napon belül) tette meg.

Ha az eladó vitatja, hogy éltünk volna vagy időben éltünk volna az elállási jogunkkal, akkor az írásos nyilatkozattal ezt könnyen bizonyíthatjuk.

 

A Fogyasztó Barát tanácsa: az elállási nyilatkozatot mindig írásban (e-mail, postai levélküldemény), vagy akár a legtöbb fogyasztóbarát webáruház honlapjáról letölthető elállási nyilatkozat minta útján tegyük meg.

 

A kormányrendelt melléklete ezt a nyilatkozat mintát javasolja használni:

 

Címzett:

 

Alulírott/ak kijelentem/kijelentjük, hogy gyakorlom/gyakoroljuk elállási/felmondási jogomat/jogunkat az alábbi termék/ek adásvételére vagy az alábbi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés tekintetében:

 

Szerződéskötés időpontja /átvétel időpontja:

 

A fogyasztó(k) neve:

 

A fogyasztó(k) címe:

 

A fogyasztó(k) aláírása: (kizárólag papíron tett nyilatkozat esetén)

 

Kelt

 

 

A Fogyasztó Barát legközelebb azt mondja el, hogy milyen formában köteles az eladó az elállási nyilatkozatot visszaigazolni.

 

 

A vonatkozó jogszabály a 45/2014. kormányrendelet 22. §; 2. sz. melléklet

 

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Intézkedik a profi tudatos vásárló

Az Európai Unióban a légitársaságok kötelesek kártérítést fizetni a nem szerződésszerű teljesítés miatt. Ilyen lehet a járat késése, törlése, vagy a beszállás megtagadása túlfoglalás (overbooking) miatt. A csomagokban okozott kár után is jár kártérítés.

 

A kártérítés mellett egyéb kötelezettségek is vannak: például a törölt járat helyett a légitársaságoknak gondoskodniuk kell egy másik járatról, késés esetén ellátásban (étel, ital, kommunikáció, szállás) kell részesíteni az érintett utasokat.

 

Ezek mellett a légitársaságoknak tájékoztatási kötelezettségük is van, sőt bizonyos esetekben fel kell ajánlaniuk a repülőjegy árának visszatérítését is – azonban ha ezt választjuk, minden egyébként járó jogunkról lemondunk.

 

Sajnos nehéz pontos, részletes információt szerezni az egyes részletszabályokról, ezért érdemes magát a jogszabályt tanulmányozni. A 261/2004 /EK rendelet magyarul elérhető itt.

 

További hasznos kisfilmek a témában az EU youtube csatornáján (angolul)

 

Miért mennyit fizetnek?

A késések esetén fizetendő kártérítés mértéke függ az útvonal hosszától és az elszenvedett késéstől:

 

a) legalább két órás késés 1500 km-nél rövidebb utak esetén a kártérítés mértéke 250 euró utasonként

b) legalább három órás késés 1500 km-nél hosszabb út az Európai Közösségen belül, vagy 1500 és 3000 km közti távolság a Közösségen kívül – 400 euró utasonként

c) legalább négy órás késés minden egyéb távon – 600 euró utasonként

 

Milyen utakra vonatkoznak a szabályok?

Kérdés, hogy pontosan milyen utakra vonatkozik egyáltalán a rendelet. Minden olyan járatra, amit az Európai Unióban székelő légitársaság nyújt, továbbá az összes légitársaság EU-ból induló, vagy EU-ba érkező járatára is, ideértve a menetrenden kívül közlekedő, de bárki számára igénybe vehető járatokat is. A kivételek közt van például a helikopterrel történő szállítás, illetve az európai államok tengerentúli területeire is speciális szabályok érvényesek.

 

Az átszállás helye fontos

A csatlakozó járatok kérdéséről sajnos elfelejtkeztek az európai törvényhozók, pedig igazán jelentős késéseket így lehet okozni. Szerencsére egy német bíróság egy konkrét ügyben kimondta, hogy a csatlakozó járatokra is alkalmazni kell a rendeletet, mégpedig olymódon, hogy a végcél állomásra éréskor elszenvedett késést és a teljes út hosszát kell figyelembe venni. Ilyenkor azonban az is lényegessé válik, hogy hol kell átszállni.

 

Hogyan tudjuk jogainkat érvényesíteni?

A törlés, beszállásmegtagadás vagy késés esetén közvetlenül a légitársaságot kell megkeressük, mindegyikük honlapján kell legyen egy (többnyire jól eldugott) lehetőség a kártérítési igényünk bejelentésére. Ezek vagy formanyomtatványok, vagy szabad szöveges panasz/követelésbejelentés részek, sőt, többnyire fel is tudunk tölteni dokumentumot.

 

Készült egy EU panaszbejelentő nyomtatvány, melynek magyar nyelvű verzióját innen lehet letölteni.

 

A beadott igényünkre a légitársaságok kötelesek válaszolni, azonban gyakori, hogy még a legegyértelműbb esetekben sem ismerik el kártérítési kötelezettségüket, vagy valami nevetséges ajánlatot tesznek. Például a mérföldgyűjtő programukba beírnak több ezer kilométert, vagy kedvezményt adnak a következő jegyvásárláskor, stb.

Ennek oka feltehetően az, hogy nem kalkulálják be a jegyárakba a várható jelentős kártérítések költségeit versenyképesség fenntartása érdekében, ezért többnyire csak akkor fizetnek, ha egyértelművé válik számukra, hogy ez elkerülhetetlen, illetve vonakodásuk értelmetlen, mert csak többletköltségeket okoz számukra.

 

Szem előtt tartva a fentieket, nem érdemes „kiegyezni" a légitársasággal. Ha jogosultak vagyunk kártérítésre, semmi okunk sincs bármennyivel is kevesebbel beérni.

 

Azonban valószínű, hogy elutasításban lesz részünk. Ekkor érdemes segítséget kérjünk követelésünk érvényesítéséhez. Az EU-ban számos cég specializálódott a légiutasok kártérítésének intézésére. Érdemes keresni pl. az ’EU passenger rights" kifejezésre.

 

Nagyjából hasonló feltételekkel és díjakkal dolgoznak ezek a cégek, és bár egyiküket sem övezi egyöntetű elismerés az utasok részéről, jelentős különbség van köztük.

 

A piac tanulmányozása után az EUClaim társaságot tudom ajánlani, velük dolgoztam én is.

 

 

A saját példám

 

Tavaly októberben jöttünk hazafelé New Yorkból az Air Berlin légitársasággal, berlini átszállással. Már New Yorkba bő két órát késve érkezett a gép, nyilvánvaló volt számunkra, hogy le fogjuk késni a berlini csatlakozást, amire eredetileg 50 perc lett volna. A check-in pultnál nemcsak nem hívták fel a figyelmünket erre, de kifejezett kérdésünkre is letagadták, hogy lecsúsznánk a csatlakozásról, majd kezünkbe adtak két beszállókártyát egy 10 órával később induló járatra. Berlinben különösen rossz fejek voltak, adtak 10 eurót, hogy mulassunk fél napot a reptéren. Nem árulok el nagy titkot, hogy reptéri árakon túl nagy tivornya nem jön ki ennyiből.

 

Végül hazaértünk 10 órás késéssel, és elkezdtünk utánanézni, hogy biztosan kötelesek vagyunk-e szó nélkül tűrni az Air Berlin bunkó hozzáállását. Kiderült, hogy egyáltalán nem, sőt, kettőnknek összesen 1200 euró kártérítés jár.

 

Miután elolvastunk rengeteg ellentmondó és tévedésektől hemzsegő cikket, eljutottunk a fent belinkelt jogszabályig és az EU formanyomtatványhoz. Ezt kitöltöttük és a beszállókártya és a foglalás másolatával feltöltöttük az Air Berlin honlapján eldugott menüpontba.

 

Három hét múlva kaptam egy emailt, amiben a légitársaság kéri, hogy töltsek ki egy kérdőívet. A kérdőívbe pontosan ugyanazokat az adatokat kellett beírjam, mint amiket három hete már elküldtem nekik. Mi értelme volt ennek? Talán annyi, hogy hátha spambe érkezik a levél és a kedves ügyfél soha nem tölti ki a kérdőívet, vagy hátha lenyugodott már, és legyint az egészre, vagy sajnálja az újabb fél órát rászánni az egészre.

 

Egy hónap múlva érkezett egy levél, melyben hatalmas bocsánatkérések mellett fejenként 50 euró kedvezményt ajánlott fel a légitársaság a következő jegyvásárlásnál. Ekkor eltört valami bennem.

 

Előkerestem a korábbi internetes kutakodásom során előkerült jogász szolgáltatókat, akik vállalják, hogy behajtják a kártérítéseket a légitársaságoktól.

 

Hosszas tépelődés és tájékozódás után az EUClaim társaság mellett döntöttem a pozitív értékelések miatt(9.3/10 a Trustpiloton), valamint azért, mert kifejezetten vállalták (nemcsak a reklámokban, hanem az apróbetűs szerződésben is), hogy semmiféle bírósági illetéket, a másik fél jogi költségeit sem kell kifizessem, ha perre kerülne sor, amit elvesztenék. Erre érdemes odafigyelni, mert abban a nem valószínű esetben, hogy a légitársaság elmenne a perig és azt meg is nyerné, jelentős költségek tudnak összegyűlni, amit alapesetben nekünk kéne állnunk. Ez nem összetévesztendő azzal, hogy az általunk megbízott jogi képviselő kér-e költségtérítést a sikerdíjon felül.

 

A társaságot már másnap megbíztam a kártérítés behajtásával. Regisztráltam az angol nyelvű oldalon, kitöltöttem az utazás adatait, ami alapján megbecsülték, hogy mekkora kártérítés jár. Feltöltöttem még aznap a beszállókártyák és foglalások másolatát is. 12 nap múlva küldtek egy ügyvédi megbízást és meghatalmazást, amit aláírva, postán kellett visszaküldjek. 20 nap múlva (közben karácsony, szilveszter) értesítettek, hogy elküldték a légitársaságnak a követelés bejelentéséről szóló levelet.

 

Három hét múlva értesítettek, hogy a légitársaság nem óhajt fizetni, ezért beadták a bírósági keresetet. Egy héten belül megérkezett a teljes követelés a számlájukra. Az 1200 euróból 270 euró + 19% ÁFA-t vontak le a jogi szolgáltatásért, 879 eurót pedig néhány napon belül átutaltak.

 

Az internetes fórumokban ennél jóval hosszabb elintézési időkről is lehet olvasni, úgyhogy valószínű szerencsém volt.

 

 

Fotó: Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Fontos tudnivalók Buda-Cash és DRB ügyfeleknek

Visszaélés gyanúja miatt a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Stabilitási Tanácsa 2015. február 24-én azonnali hatállyal felfüggesztette a Buda-Cash Brókerház Zrt. tevékenységi engedélyét és felügyeleti biztosokat rendelt ki az intézményhez.

 

Emellett felügyeleti biztosokat rendelt ki a DRB bankcsoport tagjaihoz: a BRB BUDA Regionális Bankhoz, a DRB Dél-Dunántúli Regionális Bankhoz, a Dél-Dunántúli Takarék Bankhoz és az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bankhoz.

 

 

Valamennyi intézménynél korlátozásokat léptetett életbe az MNB. A jegybanki vizsgálat lezárásáig ezek az intézkedések maradnak érvényben.

 

Az MNB elkészítette a Buda-Cash Brókerház Zrt-hez és a DRB bankcsoporthoz kapcsolódó legfontosabb kérdések és válaszok összeállítását. A folyamatosan frissülő dokumentum itt érhető el.

 

A dokumentumból kiderül többek között az is, hogy nem lehet tartós befektetési számlát felmondani, illetve hogy a Buda-Cash engedélyének megvonása estén (jelenleg felfüggesztés van) a Befektető-védelmi Alaptól (BEVA) remélhetnek kártalanítást az ügyfelek.

 

A Beva a kártalanítási eljárást akkor indítja meg, ha megindul a Buda Cash Brókerház felszámolása. A Beva ekkor a kártalanítási eljárás összes részletéről közleményt tesz közzé a saját honlapján és a sajtóban.

 

Rossz hír, hogy a DRB Bankcsoport bankjainál 2015. február 24. óta már felvett vagy elutalt összegeken felül nem lehet 60 000 Ft-ot felvenni. A 60 000 Ft-os korlátozás az intézkedés teljes időtartamára vonatkozik, vagyis ha valaki már felvett 60 000 Ft-ot, vagy annál nagyobb összeget, akkor az ettől naptól már nem juthat hozzá további összegekhez.

 

A MNB tájékoztatása alapján érdemes folyamatosan figyelni az alábbi információforrásokat:

 

MNB tájékoztató oldal a Buda-Cash és DRB ügyfeleknek

Legfontosabb kérdések és válaszok az MNB honlapján

Az MNB facebook oldala

BEVA honlap

 

Fotó: Pgaborphotos | Dreamstime

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Netes vásárlás: a 14 napos elállási jog kezdete

 

A Fogyasztó Baráttal már átvettük: a fogyasztónak 14 napja van indoklás nélkül visszaküldeni a neten rendelt terméket.

 

De melyik időponttól kezdődik a 14 nap? Nem a megrendelés napja számít, hanem az a nap, amikor a terméket kiszállították, és átvettétek.

 

De miért kellene megvárnunk a termék átvételét, ha úgyis vissza akarjuk küldeni? Ezzel fölösleges költségeket okoznánk az eladónak, és csak utaztatnánk a terméket. Ezért biztosítja a kormányrendelet a fogyasztóknak azt a lehetőséget, hogy az indoklás nélküli elállással már a termék megvásárlása és átvétele közötti időszakban is élhessenek.


 

Előfordulhat, hogy az egyszerre megrendelt termékek (pl. laptop és a hozzá való táska) kiszállítása különböző időpontokban történik: a laptop raktáron volt, így a rendelés másnapján megkapjuk, de a laptop táskára két hetet várni kell, mire kiszállítják.

 

Ilyen esetben, ha az elsőként kiszállított termék átvétele óta el is telt 14 nap, mégsem veszítjük el az elállási jogunkat: az megillet bennünket az összes termék vonatkozásában az utoljára szolgáltatott termék átvételét követő 14 napig! Természetesen a termék kicsomagolására és az értékcsökkenésért fennálló felelősségre vonatkozó szabályok ilyenkor is érvényesek.

 

A Fogyasztó Barát legközelebbi részében: milyen formában érdemes az elállási nyilatkozatot megtenni?

 

A vonatkozó jogszabály a 45/2014. kormányrendelet 20. §

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Még most ellenőrizzük a bauMax-os termékeket!

A bauMax 2015 második negyedévében vonul ki Magyarországról. Az ugyanakkor még nem tisztázott, hogy ezután ki biztosítja a vásárlók szavatossági és jótállási jogait. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ajánlásokat és tanácsokat tett közzé a bauMax vásárlóinak.

 

Továbbra is érvényes a jótállás/garancia

Az Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság állásfoglalása szerint az üzlet megszűnését követően is érvényesek a jogszabályokban biztosított szavatossági és jótállási (más néven garancia) jogok.

Hibás termék esetén a fogyasztó kérheti a hibás termék javítását vagy cseréjét, vagy ha a vállalkozás ezeket nem vállalja, akkor a vásárló megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől.

Ezek a jogok a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthetőek, a kötelező vagy önként vállalt jótállással rendelkező termékek esetében pedig a jótállási szabályok alkalmazandók a vásárlástól számított egy éven keresztül.

 

A bauMax kijelöl valaki mást

A törvény szerint ha egy cég végelszámolás keretében szűnik meg, az ezt követően felmerülő szavatossági, jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezése érdekében kötelező harmadik személy kijelölése, illetve céltartalék képzése ezen kötelezettségek teljesítéséhez. Tehát a vásárlók a későbbiek során felmerülő, az egyébként az áruházzal szemben támasztandó szavatossági, jótállási, illetve kártérítési igényeiket a végelszámoló által kijelölt harmadik személy felé jelezhetik. A bauMax még nem tájékoztatott arról, hogy ki vagy milyen cég lesz a harmadik.

 

Nincs még információ a bauMax honlapján

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a folyamatok tisztázása érdekében felvette a kapcsolatot a bauMax Magyarország Zrt-vel. A Hatóság közölte, hogy a megkeresést követően a cég honlapján tájékoztatást tett közzé, amely szerint az utolsó áruház bezárását követően a cég honlapján közzéteszi a jövőbeni ügyintézés helyszínét, illetve a megbízott szervizpartnerek elérhetőségeit. A hivatkozott tájékoztatást a www.tudatosvasarlo.hu csak nagy nehezen találta meg a www.baumax.hu oldalon, és a cég keresője sem a „jótállás” sem a „garancia” keresőszavakra nem adott ki értékelhető találatot.

 

A gyártóhoz is fordulhatunk

A termékszavatosság alapján a gyártóval szemben közvetlenül érvényesíthetik a fogyasztók a megvásárolt termék hibás voltával kapcsolatos javítási, illetve csereigényüket. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli, amely határidő jogvesztőnek minősül.

 

Még most ellenőrizzük a bauMax-os termékeket

Az NFH óvatosságra és körültekintésre int minden fogyasztót, aki a nagy árleszállítás alatt a megszűnő vállalkozás boltjaiban vásárolt. A termékeket érdemes még most kibontani, és a működésüket ellenőrizni, hiszen április után a jótállási és szavatossági jogok érvényesítése bonyolultabb lehet, még akkor is, ha a jogi szabályozás a legtöbb kérdésre megfelelő választ ad.

 

 

Fotó: bauMax sajtó

Az NFH sajtóközleménye alapján

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

A fogyasztó a felelős, ha csökken a termék értéke

 

 

 

Az interneten vásárolt terméket, akkor is visszaküldheti a fogyasztó, ha kicsomagoltuk és kipróbáltuk. Igaz, ezt a jogszabály elég nyakatekerten fogalmazza meg.

 

Mit jelent a „termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használat", amelyért felelősséggel tartozunk?

 

Annyit jelent, hogy a termék kicsomagolása után csak arra van jogunk, hogy kipróbáljuk azt, és megállapítsuk, hogy a termék tetszik-e, és a rendeltetésszerű használatra alkalmas-e. De a kipróbálás nem jelentheti azt, hogy például egy mobiltelefont egy hétig használunk, összekarcoljuk az érintőképernyőt vagy a hátlapot, majd visszaküldjük, hogy mégsem kell, mert ezért már anyagi felelősséggel tartozunk.

 

A lényeg, hogy az interneten vett dolgot természetesen kicsomagolhatjuk, kipróbálhatjuk és használhatjuk is, de jó ha tudjuk, hogy ha kárt teszünk a termékben, azért bizony felelősségre vonhatnak bennünket.

 

A Fogyasztóvédelmi Hatóság e kérdésben egyértelműen fogalmaz: "Fontos tudni ... hogy ha a terméket nem csak kipróbáltuk, hanem ezen felül is használtuk, akkor a termék ebből fakadó értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk a vállalkozás felé." 

 

A képregény következő részében nézzük meg, hogy az elállási jogunkat mely időponttól kezdődően és meddig gyakorolhatjuk.

 

A vonatkozó jogszabályok:

 

45/2014. (II.26.) kormányrendelet 25. § 

 

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Kibontva vissza lehet küldeni az interneten vásárolt terméket?

 

 

 

"A fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel." – mondja a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet.

 

Ez a szabály elsősorban a fogyasztókat védi a kereskedőkkel szemben. Világosan rögzíti, hogy a fogyasztó milyen értékcsökkenésért tehető felelőssé. Ugyanakkor alapot teremt arra is, hogy az eladó eredményesen követelhesse a vevő-fogyasztótól a visszaküldött termék értékcsökkenését.

 

A kérdés már csak az, hogy mit jelent a "termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használat"?

 

Először is: kibonthatjuk a megvett terméket!

 

Másodszor: nemcsak sértetlen csomagolással együtt küldhetjük vissza a terméket!

 

A webáruházak gyakran kikötik, hogy a vevő a visszaküldés garanciáját csak akkor érvényesítheti, ha az adott árucikket eredeti dobozában, csomagolással együtt adja át az eladónak. Ezzel a Fogyasztó Barát nem ért egyet, mert ellentétes az idézett jogszabállyal!

 

A kölcsönös korrektség jegyében célszerű finoman kicsomagolni a terméket. Az óvatosan kicsomagolt árut a visszaküldés után a webáruház könnyebben tudja eladni, mint egy csomagolás nélküli/tépett csomagolásút. Erre a fogyasztó ugyan nem kötelezhető, pusztán a barátság jegyében érdemes megtenni ezt a gesztust.

 

A sorozat következő részében azt nézzük meg, hogy mi a helyzet akkor, ha a megrendelt terméket kipróbáljuk és használjuk, majd ezt követően úgy döntünk, hogy élünk az indokolás nélküli elállás jogával.

 

A vonatkozó jogszabály: 45/2014. (II.26.) kormányrendelet 25. § 

 

 

 

Sorozatunkban a Jutasa Kft. képregényének segítségével mutatjuk be a fontos fogyasztói jogokat.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Fogyasztóvédelem és fenntarthatóság kéz a kézben

Hogyan segítheti a fogyasztóvédelem az ENSZ új víziójának, a „méltányosan elosztott jólétnek” a megvalósítását? – ezzel a címmel tett közzé bejegyzést a Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International, CI) vezetője a szervezet blogján.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a CI tagszervezete, ezért alább közli a bejegyzés magyar változatát, amelyen csupán apróbb változtatásokat eszközöltünk a jobb érthetőség kedvéért.

 

2015 januárjában az ENSZ tagállamainak képviselői New Yorkban találkoztak, hogy összeállítsák a új Fenntartható Fejlődési Célokat (Sustainable Development Goals, SDG). A jövőben ugyanis ezen célok lépnek a befolyásos Millenniumi Fejlesztési Célok (Millennium  Development Goals, MDGs) helyébe – várhatóan már 2015 szeptemberétől.

 

Szintén szeptemberben kerül sor az ENSZ fogyasztóvédelmi irányelveinek (Guidelines for Consumer Protection, UNGCP) felülvizsgálatára, melynek célja, hogy figyelembe vegye a globális piac mai sajátosságait.

 

A Fogyasztóvédelmi Világszervezet szerint nagyon nagy lehetőséget szalasztanánk el, ha nem hozzuk közelebbi összefüggésbe a fogyasztóvédelem és a fenntartható fejlődés kérdését.

 

Bár a legtöbb esetben értelemszerűen a fogyasztók állnak középpontban azoknál a kérdéseknél is, amelyekkel a Fenntartható Fejlődési Célok foglalkozni kívánnak, alig, vagy egyáltalán nincs szó benne a fogyasztóvédelemről.

 

A fogyasztóvédelmet és a fogyasztók hatalommal való felruházását a fenntartható fejlődés egyik központi kérdéseként kell kezelni. Ez biztosítja, hogy a vásárlókat világszerte méltányosan és méltóságteljesen kezeljék, s hogy mindenhol hozzáférjenek a biztonságos és egészséges termékekhez és szolgáltatásokhoz. Ez különösen fontos a szegény és kiszolgáltatott emberek esetében, akik a leggyakrabban válnak a kizsákmányolás áldozatává.

 

A fogyasztóvédelem és a fogyasztók hatalommal való felruházása világos eszközöket ad az egyenlőtlenségek visszaszorításához, a méltányosság, az igazságosság és a jólét kiterjesztéséhez az egyre bonyolultabbá váló globális gazdaságban.

 

Csak három példát említenénk, hogy miért fontos a fogyasztóvédelem a fenntartható fejlődés célrendszere szempontjából:

 

A 2-es számú javasolt cél: „Az éhezés felszámolása, az élelmiszerbiztonság és egy jobb táplálkozási szint elérése”. Ahhoz, hogy ezt el lehessen érni, a fogyasztóknak hozzá kell jutniuk olyan tápláló és megfizethető élelemhez, amely megfelel a biztonságos élelmiszerekre vonatkozó előírásoknak.

 

A 3-as számú javasolt cél: „Biztosítani az egészséges életet és támogatni minden korosztály jóllétét”. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztóknak hozzá kell jutniuk a megfelelő egészügyi ellátáshoz, de egyben védelmet is kell kapniuk a nem biztonságos termékkel és szolgáltatásokkal szemben, melyek egészségügyi problémákat, sérüléseket, vagy akár halált okozhatnak.

 

A 8-as számú javasolt cél: „tartós, széleskörű, és fenntartható gazdasági növekedés”. Nehéz elképzelni, hogyan lehet ezt elérni, ha a fogyasztók nem kapják meg a kellő képviseletet és hatalmat ahhoz, hogy kivegyék a részüket a gazdaság működtetéséből.

 

Hasonló érveket lehet hozni majdnem mindegyik további ponttal kapcsolatban is.

 

A leghatékonyabban úgy lehetne összekapcsolni a fogyasztóvédelmet és az fenntartható fejlődés céljait, ha az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelveinek betartását az egyik Fenntartható Fejlődés Célnak tekintjük.

 

Az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelvei
Erről itt írtunk részletesebben. A legfontosabb fogyasztói jogok a dokumentum szerint: jog a biztonsághoz, jog az információhoz, jog a választáshoz, jog a képviselethez, jog az alapvető szükségletek kielégítéséhez, jog a kárpótláshoz, jog az oktatáshoz és jog az egészséges környezethez.

Ez valódi gyakorlati támogatást nyújtana a fogyasztóvédelemben:

> Növelné a fogyasztóvédelem fontosságát az olyan nemzetközi és nemzeti szervezeteknél, amelyek eleddig nem vették napirendjükre ezt a kérdéskört.

> Arra kötelezné a nemzetközi közösséget, hogy rendszeresen mérje, mennyire tartják be az ENSZ irányelveket, és hogy erről beszámolókat készítsen.

 

Ezért kéri a Fogyasztóvédelmi Világszervezet, hogy a Fogyasztóvédelmi Irányelvek kerüljenek be a „megvalósítási eszközök és a globális partnerség”-gel kapcsolatos célok közé, méghozzá a következő ténylegesen horizontális célként:

 

Biztosítani kell, hogy 2030-ra minden ország alkalmazza az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelveit.

 

Hogy az embereknek milyen lehetősége van a fogyasztásra, milyen fogyasztói döntések állnak rendelkezésükre, valamint hogy fogyasztóként méltányosan bánnak-e velük, alapvetően kihat az életminőségre illetve a körülöttük lévő környezet állapotára.

 

Így tehát világos, hogy Fenntartható Fejlődési Célok, a szegénység felszámolása, a bolygó megvédése, a közös jólétünk megvalósítása, alapvetően függ attól, hogy a fogyasztók hogyan gondolkodnak és viselkednek, és hogy – a fejlett és a fejlődő világban – hogyan lehet megvédeni lehetőségeiket és döntésekeit.

 

Ebben a fontos évben a Fogyasztóvédelmi Világszervezet szeretné, ha növekedne az elkötelezettségünk egy befogadóbb, és sokkal inkább a fogyasztókra összpontosító fejlesztési terv iránt – hogy a közös jólét gondolata valósággá válhasson. 

 

Fotó: Andrés Tonini, Flickr

 

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Smink