fbpx
vásárlás

| Csillag Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A vevők három típusa – kit mivel vesznek rá a vásárlásra

Zsugori, pazarló vagy inkább átlagvásárló vagy? A vásárlás-pszichológiájában jártas marketingesek téged is megtalálnak az üzeneteikkel, mindegyik típust másképp. 

A legtöbb ember ódzkodik a pszichológiától. Bonyolultnak, laikus által nehezen érthetőnek gondolják. Pedig a vásárlás-pszichológia nem is olyan bonyolult, viszont mindannyiunkat érint.

A neuro-gazdaságtan szerint három vevő-típus létezik: a zsugori, a pazarló és az átlagvásárló. A jó marketinges, ha többet akar eladni, tudnia kell, hogyan vágódjon be az egyes típusoknál.

1. A zsugori

A zsugoriak imádnak spórolni, utálnak költekezni. Oda vannak a pénzükért, és valami nagyon biztonságos helyen szeretik pihentetni azt.

A zsugoriak előre megélik a költekezés fájdalmát. Ők már előre érzik az úgynevezett vásárlás utáni lelkifurdalást” – és ezért nem is vesznek semmit. Nagyon árérzékenyek, van véleményük arról, hogy mi mennyibe kellene, hogy kerüljön. Terveznek és beosztanak, és képtelen arra, hogy kényeztessék magukat”

2. A pazarló

Az eladók álomvevője. Imádnak költekezni – hiszen mire van a pénz, ha nem arra, hogy elköltsék?  Ők az úgynevezett impulzusvásárlók”, akik szeretik lenullázni a kreditkártyájukat. Elég nekik annyit mondani: eladó.

Ők nem ismerik a költekezés utáni fájdalmat vagy lelkiismeret-furdalást, sőt! Agyi mintáik vizsgálata rámutatott, hogy nagyfokú élvezetet éreznek a vásárlás által. Amellett ún. árvakságban” szenvednek – nem zavarja őket a magas ár, és nem feltétlenül azért, mert sok pénzük van, hanem mert annyira átélik egy tárgy vagy szolgáltatás birtoklásának élvezetét.

3. Az átlagvásárló

A legtöbbünk ilyen. Akkor vásárolunk, ha szükségünk van valamire, vagy ha a pénzkiadás jó befektetésnek tűnik. Lényeg, hogy mérlegelünk, és próbálunk okosan” dönteni.

A legegyszerűbb azt mondani, hogy az átlagvásárló a fenti kettő között mozog. A jellemző üzemmód, a mérlegelés. Szereti végigböngészni az ajánlatokat, megnézni mi a legelőnyösebb. Vagyis képes arra, hogy racionálisan vásároljon.

Ami az eloszlást illeti a képlet a következő: 

:

3 vevő-típus: Átlagvásárló 61 %; Pazarló 15 %; Zsugori 24 %

Kép forrása: helpscout.net

 

A jó marketinges nem egyformán szól a három típusú vevőhöz.

Hogyan adnak el nekünk?

Zsugoriaknak

·         A zsugori nem fog költeni valamire, ha az nincs benne az előre megtervezett büdzséjében.

·         Ő inkább a negatív érzelmi jelzésekre fogékony és nem a pozitívra vagy kényeztetőre. Ő nem dől be az olyan üzeneteteknek, hogy megérdemled”  vagy jó lesz neked”. Ehelyett olyasmi működik, hogy milyen rossz, ha pénzt veszítesz” vagy Takarékoskodjál a biztos jövő érdekében.”

·         Értékalapú ajánlatokra sokkal jobban reagálnak, mint érzelmi trükkökre vagy vicces szlogenekre.

·         Szeretik a számokat, adatokat, táblázatokat. A zsugori döntéshozatala analitikus, precíz és célratörő – kilométerekről megérzi a kamu dumát. Csak valós számokkal, komoly kutatási eredményekkel győzhető meg.

Pazarlóknak

Nem nagyon kell győzködni, de vannak trükkök, amelyek náluk is jobban hatnak:

·         Őt nem az adatok érdeklik, a szíve után megy.

·         A vizualitás a nyerő, buknak a szép, hatásos képekre. (Kiskutyák, babák – ez mindig bejön.)

·         Élénk színek is működnek. A színek pszichológiája fontos szerepet játszik a pazarlók viselkedésében.

Átlagvásárlónak

Nyilván ez a lakosság legnagyobb szelete – úgy hogy kevesen engedhetik meg, hogy ne foglalkozzanak velük.

·         Nekik vegyesen kell tálalni az érzelmeket és az adatokat.

·         Szeretik a garanciákat.

·         Imádják az extrákat” és az ingyen kiszállítást.

·         Jöhet bármi, ami jó vétel”.

A neuro-gazdaságtan igen bonyolult tud lenni – de az alap elképzelések pofonegyszerűek. Márpedig, ha a marketingesek ismerik a vásárlói-lélektan árnyalatait, ez jelentheti a különbséget az eredményes, illetve eredménytelen marketing között. Ezeket vásárlóként is érdemes szem előtt tartani.

Kép: dreamstime.com

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás