• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Vásárlók Könyve

2005.10.05. /
Ha helyesen használják, a Vásárlók Könyve kulturált vitarendezési mód, ami segíti a vásárló és kereskedő közötti kommunikációt, a problémák megoldását hatóság bevonása nélkül, valamint a megfelelő kiszolgálást.

Amennyiben vásárlással, kiszolgálással kapcsolatban panaszod, megjegyzésed, javaslatod merül fel, s nem kívánsz hatósághoz fordulni, kérheted a Vásárlók Könyvét. Valamennyi vásárlókkal kapcsolatban álló kereskedőnek, szolgáltatónak, árusnak (még a piacokon is) rendelkezni kell Vásárlók Könyvével, amit kérésre köteles átadni. A nyomtatványt a fogyasztó számára jól látható és hozzáférhető helyen kell elhelyezni, használható íróeszközről is a kereskedőnek kell gondoskodnia. A Vásárlók Könyvét az önkormányzat jegyzője pecséttel és zsinórral hitelesíti.

A bejelentés 2 példányban készül, szerepelni kell rajta a bolt pecsétjének, a bejelentő nevének, címének, a probléma leírásának, a kereskedőnek a bejelentéssel kapcsolatos észrevételének, a bejelentés időpontjának, és annak, hogy milyen módon (írásban vagy szóban) orvosolták a problémát. A bejelentőlap sorszámozott. A bejelentésre a bolt vezetőjének érdemben válaszolnia kell – ezt írásban vagy szóban is megteheti –, azonban sajnálatos módon elintézési határidőt már nem ír elő jogszabály (a korábbi 30 napot megszüntették).

Érdemes tudni azonban, hogy hatóságok (jegyző, fogyasztóvédelmi felügyelőségek) két évre visszamenőleg vizsgálhatják a Vásárlók Könyvét, és szabálytalan kezelése miatt jelentős pénzbírság is kiszabható.

A cikk a Tudatos Vásárló magazin 5. számában jelent meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében