• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Vásárlók Könyve

2005.10.05. /
Ha helyesen használják, a Vásárlók Könyve kulturált vitarendezési mód, ami segíti a vásárló és kereskedő közötti kommunikációt, a problémák megoldását hatóság bevonása nélkül, valamint a megfelelő kiszolgálást.

Amennyiben vásárlással, kiszolgálással kapcsolatban panaszod, megjegyzésed, javaslatod merül fel, s nem kívánsz hatósághoz fordulni, kérheted a Vásárlók Könyvét. Valamennyi vásárlókkal kapcsolatban álló kereskedőnek, szolgáltatónak, árusnak (még a piacokon is) rendelkezni kell Vásárlók Könyvével, amit kérésre köteles átadni. A nyomtatványt a fogyasztó számára jól látható és hozzáférhető helyen kell elhelyezni, használható íróeszközről is a kereskedőnek kell gondoskodnia. A Vásárlók Könyvét az önkormányzat jegyzője pecséttel és zsinórral hitelesíti.

A bejelentés 2 példányban készül, szerepelni kell rajta a bolt pecsétjének, a bejelentő nevének, címének, a probléma leírásának, a kereskedőnek a bejelentéssel kapcsolatos észrevételének, a bejelentés időpontjának, és annak, hogy milyen módon (írásban vagy szóban) orvosolták a problémát. A bejelentőlap sorszámozott. A bejelentésre a bolt vezetőjének érdemben válaszolnia kell – ezt írásban vagy szóban is megteheti –, azonban sajnálatos módon elintézési határidőt már nem ír elő jogszabály (a korábbi 30 napot megszüntették).

Érdemes tudni azonban, hogy hatóságok (jegyző, fogyasztóvédelmi felügyelőségek) két évre visszamenőleg vizsgálhatják a Vásárlók Könyvét, és szabálytalan kezelése miatt jelentős pénzbírság is kiszabható.

A cikk a Tudatos Vásárló magazin 5. számában jelent meg.

Hozzászólások

hans / 2010. február 5. 19.18

szertném megtudni mit tehetek ha egy ablak cserénél, nem azt kaptam amit a vállalkozó igért és a többszöri reklamációmat semmibe veszi?

Erzsébet / 2008. december 15. 22.06

2008.12.13-án (szombaton) vásároltam egy komplett számítógépet egy szegedi szaküzletben. A gépet lezárt dobozban adták át, kipróbálni nem volt lehetőség, mivel, a gépet operációs rendszer nélkül adták. Van jogtiszta programom (Microsoft Windows és Office programok (jogosult vagyok a használatukra), ezért otthon feltelepítettem az operációs rendszert. Harmadszorra sikerült, mert előtte nem érzékelte a meghajtót. Az Office telepítésekor csattant a gép egyet, ripityára törte a DVD-meghajtóban levő lemezemet. Csak egy részét tudtam kivenni, a fele benne maradt, és félig nyitott állapotban maradt a meghajtó ajtaja. A lemezzel egyébként az előző gépemen nem volt gond, pedig többször kellett újratelepíteni, a lemez nem volt sérült, elhasznált. Több mint 10 éve foglalkozom számítástechnikával, szakszerűen használtam a lemezt.

Hétfőn (2008.12.15-én) - 3 napon belül - visszavittem a boltba. A számítógép cseréjét kértem, de az eladó, mondván ő nem jogosult eldönteni a cserét, a budapesti szervizbe küldést ajánlotta , ott kiderítik, mi okozta a lemeztörést és majd javítják, kitisztítják, vagy kicserélik benne a meghajtót. Ez legalább 2 hét (az ünnepek miatt biztosan csak január 5-e után lenne belőle gép. Miután én ragaszkodtam az azonnali cseréhez, ezt nem teljesítette az eladó, kértem a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség telefonszámát (csak a címét tudták megadni). Kértem a Vásárlók könyvét, beírtam a csereigényemet a számítógépre.

A lemeztöréssel nekem jelentős anyagi károm is keletkezett, ennek a megtérítése kit terhel? Én abban a hiszemben tettem a DVD-meghajtóba a lemezeket, hogy az eszköz új, hibátlanul működik.
Ha a szervízben kitisztítják is, mi a garancia rá, hogy az olvasó-írófej nem sérült-e meg a lemezszilánkoktól és maradt-e benne akár egy porszemnyi lemezmaradvány, ami megkarcolhatja a bele tett lemezeimet.

Kérdésem: jogosan kértem-e az azonnali teljes számítógépcserét, vagy ha csak a meghajtó kitisztítását, javítását -alkatrészcserét biztosítja bolt, kérhetem-e vissza a vételárat?

Válaszát várom. Tisztelettel: Erzsébet

mone1 / 2007. október 16. 07.25

Azt szeretném megtudni, hogy mi a helyzet az építőanyag területén a szavatossággal és a jótállással? Például a szigetelőanyagok területén?

Várom válaszukat

Richárd / 2007. október 11. 16.06

Olyan panasszal fordulnék önökhöz, hogy 2007.februárjában vettem egy Devergó kabátot!
Amit abban az időben nem nagyon kellett használmom és ezért nem kellet kimosnom!
Most, hogy voltak hidegek elővettem a kabátomat és kimostam természetesen az előírásoknak megfelelően!
A kabát tiszta foltos lett önmagától! Vissza vittem az üzletbe de ők visszautasították a panszomat! Olyan címszóval, hogy letelt a 6-hónap!
Ezt én el is ismertem de arról nem tehetek, hogy nem volt hideg nyáron és nem volt szükségem arra, hogy kabátot hordjak! Így arra sem volt szükség, hogy kimossam!
Azt meg nem mondták, hogy azért nyáron is mossam ki hátha foltos lessz!
Természetesen a Vásárlók könyvébe ezt a panaszomat jeleztem!

tt / 2007. február 7. 19.23

a másik oldal kérdései nem számítanak?

Haraszti Anikó TVE / 2006. december 17. 16.16

Kedves Olvasóink

A kérdésekre a TudatosVásárló.hu "Válaszok fogyasztóvédelmi kérdésekre" című fórumon válaszoltam.

hencike10@citromail.hu / 2006. december 10. 17.49

Kedves Anikó!
2006.március 22.-én vásároltam az egri TESCO áruházban egy Nethaus vezeték-nélküli vasalót /4223.- Ft/, amely az első perctől kezdve nem megfelelően működött.Nem hibás a készülék. Ezt a szervizben közölték velem.
Ugyanis, a következő történt: julius 18.-án vittem előszőr, garanciális javításra. Ott nem találtak hibát. Én a Jegyzőkönvre azt írtam, hogy a talp nem megfelelően működik és a hőt nem tartja.
Azután még próbálgattam, de hiába.Alig vettem le a talpról, rövid ideig tudtam vasalni, de 25-3o mp után kihült.Ez azt jelentihogy egy inget például at átlag 4-5 perc helyett közel tizenöt percig kellett vasalni.
A napokban mentem vissza a szervizbe, ezzel a problémával.Most megtudtam, hogy ők beszéltek a forgalmazóval,és közölték - a Szervizzel - hogy eza készülék csak ennyit tud. Én már ugy kaptam vissza, hogy nem kellett volna ilyen készüléket venni! Most kérdezem én azt, hogy ha a forgalmazó nem tünteti fel sehol sem, akkor honnan tudja azt a vásárló? Az biztos, hogy nem ezt vettem volna akkor.Mert azóta vettem egy jóval olcsóbbat, de azzal meg vagyok elégedve.
Egyébként a forgalmazónak levelet is küldtem, de nem reagált rá.
A Szervizben utoljára azt mondták még, hogy visszavihetném az üzletbe - de, minek, mert a 6 hónap lejárt.Írhatnék a Vásárlók Könyvébe, de minek.Hát akkor most mit tegyek, azt szeretném megkérdezni!? Ez a vasaló ilyen formában nagyon drága volt.

Várom mielőbbi válaszát!
Üdvözlettel: Liptay
Ferencné

u

Somi01 / 2006. november 8. 11.26

Sziasztok!
Ma történt velem az az ominózus esett,h tegnap be vittem 4 db alufelnimet a helyi(Győr mellett,Öttevény) falusi gumiszerelőhöz,h szedje le róla a gumikat mert le akartam festetni.Ma értementem,beraktam a kocsiba hazahoztam ,(200m-re lakok a műhelytől)és akkor vettem észre,össze van verve,több se kellett vissza vittem és számon kértem.Persze mindent tagadott,sőt én vertem össze őket,Ö nem.Majd javasoltam javíttatsuk ki a hibát és egy részét Ő másik részét Én fizetem.Váltik állította én vagyok a hibás.Erre a Vásárlók könyvét kértem és beleírtam a panaszomat.Nem kért érte pénzt így számlát sem adott.másodpéldány nálam van.Nem tudom mi a következő lépés? Mire számíthatok?Előre is köszönöm

Haraszti Anikó TVE / 2006. október 15. 18.51

Kedves Ildikó! Amennyiben a hiba a vásárláskor is termékben volt, Ön kérheti * elsősorban a cipő javítását vagy cseréjét (választása szerint, kivéve ha a választott mód a másikhoz képest aránytalan többletköltséget jelentene), * másodsorban (amennyiben az előzőekre nincs mód) árleszállítást vagy a termék árának visszafizetését. Amikor (ún. szavatossági) igényét bejelenti, a vásárlást számlával, blokkal kell igazolni, az eladó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, az árut pedig átadás-átvételi elismervény ellenébe kell átvennie javításra, s ezekből a dokumentumokból egy-egy példányt a fogyasztónak is kell kapnia. A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a hibát minél hamarabb kijavítsa, illetve a terméket kicserélje,ennél szigorúbb, pontosabb határidő nincs. Figyelem! A vásárlást követő hatodik hónap végéig jelentkező hiba esetén a forgalmazónak kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás időpontjában nem volt a termékben. Ezért a forgalmazó külön szakvéleményt kérhet be egy erre jogosult cégtől, intézménytől. A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett. A "3 nap" amire kérdésével utalt cipő vásárlása esetén nem releváns. [Egyes tartós fogyasztási cikkekre, (például személygépkocsira, hütőgépre) vonatkozó jótállás szabályai között van olyan előírás, miszerint a vásárlástól számított 3 napon belül köteles a forgalmazó a terméket kicserélni, ha a benne lévő hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, és ebben az esetben a forgalmazó nem hivatkozhat arra hogy a javításhoz képest ez aránytalan többletköltséget jelentene.]  Az Ön esetében a 6 hónap jelent olyan határidőt, aminek lejárta után változnak az igényérvényesítéssel kapcsolatos lehetőségek (lásd fent).Amennyiben a reklamáció során az tapasztalja, hogy Önnel méltánytalanul, avagy jogait sértve járnak el, kérje a vásárlók könyvét és tegyen panaszt írásban. A beírtakra a bolt 30 napon belül reagálni köteles. Fordulhat a bolt fogyasztóvédelmi felügyeleti szervéhez, annak elérhetőségei a boltban ki kell hogy legyenek függesztve. Ha vita támad Ön és bolt között az igény jogosságát vagy annak teljesítését illetően bírósághoz, avagy a (gyors és ingyenes) békéltető testületekhez fordulhat (címek: http://www.efk.hu/adr_hun.html bővebb ismertető: http://www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/332) Remélem tudtam segíteni.

Ildiko / 2006. október 12. 16.56

Szeretném megkérdezni, ha selejtes cípőt vásárolok és visszaviszema boltba 3 napon belül, akkor mik a jogaim.
Előre is köszönöm!

Tudatos? / 2006. augusztus 2. 10.03

Most kaptam készhez a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség határozatát:

"... Így az Ön által leírtak - a vásárlók könyve nem volt az üzlet által lebélyegezve és nem tudta az alkalmazott, hogy Önt melyik példánya illeti meg a vásárlók könyvének, nem sértik a hivatkozott jogszabályokban előírtakat."

Megjegyzés: A hivatkozott jogszabályok. 2005. évi CLXIV, 4/1997. Korm. rendelet.

Magyarul a kötelezően kereskedelmi végzettségű eladót kell alkalmazni, de ilyet nem kell megtanulni az iskolában. Szép...

Hozzászólás beküldéséhez belépés vagy regisztráció szükséges.