• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Városi bringázás 10 pontban

2016.06.22. /

Már nemcsak a belvárosban és rövid távokon, hanem a lassan, de mégiscsak épülő kerékpáros utaknak köszönhetően a bicikli kifejezetten hatékony, ráadásul kétségkívül a legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszköz.

Örömteli, hogy egyre több a biciklit nem csak hobbiszinten, hanem a hétköznapi közlekedésben a tömegközlekedés és az autó alternatívájaként használó bringás. A kerékpáros közlekedés előtérbe kerülése a fenntartható közlekedés egyik alappillére, így a cél, hogy Budapesten és más nagyvárosainkban is egyre többen járjanak kerékpárral munkába, iskolába, bárhova. Elsőre, sőt másodjára is ijesztő lehet a körúti dugóban cikázva bringázás gondolata, úgyhogy íme 10 tanács, hogyan is fogj neki a városi kerékpározásnak.

 

Elsőként egy megbízható biciklire lesz szükség. Kezdetnek érdemes lehet egy megbízható és olcsó használt bringát beszerezni, érdemes profiktól segítséget kérni, ha nem értünk különösebben a kerékpárokhoz.

 

Ha sikerült megszerezni, akkor annak megtartására is érdemes odafigyelni: bringát lezáratlanul egy másodpercre se hagyjunk őrizetlenül. A zárak közül a legjobb választás az u-lakat, átvágni lehetetlen, egyedül magát a zárat törhetik fel. A tökéletes zár azonban önmagában még nem megoldás, a lezáráshoz kiszemelt objektum is problémás lehet: a sokszor legkézenfekvőbb megoldásként kínálkozó kresz-táblák oszlopai néha egyetlen mozdulattal kiemelhetők a földből. Sajnos a hivatalos bringatárolók nagy része csak az első kerék leláncolására alkalmas, ettől még a biciklit ellophatják, legfeljebb az újdonsült tulajdonos nem két keréken fog távozni. Ha mégis ellopják valahogy, érdemes a Bike Safe oldalon gyorsan regisztrálni, melynek adatbázisát a rendőrség is eléri. Hivatalos nyilvántartás nincs, viszont ha itt megfelelően regisztrálod a saját kerékpárod, lopás esetén pillanatok alatt feljelentést tudsz tenni, megtalálásnál pedig bizonyítani tudjátok együtt, hogy a tiéd.

Speciális ruházatra főleg télen, vagy hosszabb távok megtételekor lehet szükség, különben elég a nadrág szárát felhajtani, mielőtt összeakadna a fogaskerékkel, no meg hogy ne legyen olajos. Alternatív megoldásként a bringaboltokban különféle nadrágszárfogó pántok is beszerezhetők, ezek manapság fényvisszaverősek is egyben. Az esős napokra való tekintettel ne feledkezzünk meg sárhányó felszereléséről, ennek fontosságáról az első csurig ázás alkalmával személyesen is meggyőződhetünk.

A Magyar Kerékpárosklub független szervezet, tagsági váltásával a civil szervezet munkáját támogatod s egyúttal biztosítást és sok-sok kedvezményt is kapsz vele. Például ezt a nagyszerű kisokost is letölthetővé tették, amiben gyakorlatilag minden fontos információt megtalálunk a vásárlástól a tényleges és az íratlan szabályokig.

A bringás kiegészítők legfontosabb elemei a bukósisak és az első-hátsó világítás. A bukóra mindenképp érdemes beruházni, mert bár lehet, hogy csak egy alkalommal lesz rá szükség, de akkor életet menthet. A bukósisakot úgy hordjuk, hogy esésnél, ütközésnél se mozdulhasson el fejünkről.

A világítás a biztonságos bringás közlekedés elengedhetetlen feltétele, annak ellenére, hogy a városban éjszaka szinte mindenhol van közvilágítás - egyes bringautakat leszámítva. Ráadásul az autósok a kivilágított kerékpárost sokkal inkább tekintik a közlekedés egyenrangú résztvevőjének, mint a sötétben fantomként cikázó társaikat. Mindig vedd fel a láthatósági mellényt!

Kezdő vagy újrakezdő bringásoknak biztonságérzetet nyújthat a bringaúton való közlekedés, de még a bringás számára elsőbbséget biztosító kereszteződéseken is érdemes körültekintően áthajtani. Ahol van kerékpárút, ott a használata kötelező, ellenkező esetben a gyalogosok zavarása nélkül is tekerhetünk.

A járdán a gyalogos az úr, az itt sétálókat riogatni, veszélyeztetni nem érdemes. A közös gyalog- és kerékpárúton is hasonlóan kell eljárnunk, és az előttünk váratlanul kifeszülő kutyapórázokra és kiszámíthatatlanul futkosó kisgyerekekre is érdemes lélekben felkészülni. A járdán való közlekedés hiába tűnik biztonságosabbnak, ha a keresztutcákba bekanyarodó autósok nem számítanak egy, a gyalogosoknál nagyobb sebességgel az útjukat keresztező járműre. Forgalmas utak mentén mégis sokszor ez lehet a legjobb megoldás, ekkor minden keresztutcánál lassítsunk, és figyeljünk a velünk párhuzamosan haladó autókra, mielőtt véletlenül rajtunk keresztül kanyarodnak le az útról. (Bár a villamossínek közötti tekerés igen sokat növelhet a bringázás hatékonyságán, ez a Kresz szerint tilos, és legfeljebb feketeöves városi bringásoknak ajánlott.)

Ha az úttesten közlekedünk, érdemes egy méter oldaltávolságot tartani a padkától, illetve a parkoló autóktól. Így ha szükség van rá, lesz helyünk elkerülni az úthibákat, csatornafedőket, és a váratlanul kinyíló kocsiajtók sem okozhatnak akkora meglepetést.

Általánosságban elmondható, hogy a városi bringázáshoz a Kresz ismerete elengedhetetlen, a szabályokat nekünk is érdemes betartani, a jobbkéz-szabályt különösen. Ugyanakkor arra sem árt felkészülni, hogy a közlekedés többi résztvevője nem minden esetben tartja be a szabályokat. A biciklissel gyakran nem is számolnak, bár ez a tétel a bringások számának növekedésével folyamatosan veszít erejéből. Ha megvan hozzá a gyakorlatunk, tekerjünk minél határozottabban, és az autósok felé is kommunikáljuk, hogy mi a szándékunk. Ezzel ráadásul nagyot nőhetünk a többi közlekedő szemében, ami hosszú távon nem elhanyagolható befektetés.

Igyekezzünk szemkontaktust teremteni a vezetőkkel, ezzel is sok félreértést és életveszélyes helyzetet spórolhatunk meg magunknak. Az irányváltást kézzel jelezzük, balra kanyarodásnál pedig a manőver megkezdése előtt feltétlen nézzünk hátra. Forgalmasabb kereszteződésekben, többsávos utakon nem érdemes kockázatni, inkább szálljunk le a bringáról, és toljuk át a z ebrán!

Jó bringázást!

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében