fbpx

| Csikos Ferenc

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Változnak a fogyasztói jogok az Unióban

Változnak az év során az európai fogyasztók jogai. Az EU célja az, hogy fokozódjon a fogyasztói bizalom, a fogyasztóvédelem, és növekedjen a határokon átnyúló kereskedelem.

A Fogyasztói Jogok Irányelvét minden tagállam köteles volt beilleszteni saját jogalkotásába 2013. december 13.-ig. Az Irányelv, minden olyan esetben erősíti a fogyasztók védelmét, amikor a termékeket vagy szolgáltatásokat nem a kiskereskedelemben vásárolják meg, pl. amikor online, katalógusból vagy online aukción történik a vásárlás. Minden olyan esetben alkalmazni kell majd 2014. június 13. után, amikor a fenti típusú szerződés jön létre az EU fogyasztóival.

Minden kereskedőnek, aki az EU területén végez értékesítést, felül kell vizsgálni jelenlegi ügymenetét, weboldalának tartalmát és felépítését, és általános, illetve eseti szerződési feltételeit annak érdekében, hogy az új szabályozásnak megfeleljen.

Melyek a legfontosabb változások?

  • Tájékoztatással kapcsolatos elvárások: Az irányelv részletezi mindazon információkat, melyeket az eladók kötelesek az EU-beli vásárlóknak nyújtani a szerződésmegkötés előtt. Ezek a követelmények különböznek aszerint, hogy a szerződés egymástól távol lévők között jön-e létre, vagy más módon. A távol lévők közötti szerződésekkel kapcsolatban az Irányelv elismeri, hogy a követelményeket adaptálni kell a technológiai lehetőségek figyelembe vételével (pl.mobiltelefonok).
  • A türelmi időszak kiterjesztése: A távol lévők közötti, és a vevő otthonában kötött szerződések esetén, a vevő részére a szerződéstől való elállásra eddig biztosított 7 napos határidő 14 napra növekszik. A vásárolt szolgáltatások esetében ez a türelmi időszak a szerződés megkötésének időpontjában, áru vásárlása esetén annak a vevő részéről történő átvételének időpontjában kezdődik. Ez az időszak az eddigi 3 hónapos időszakkal szemben 12 hónapig is kiterjeszthető abban az esetben, ha a kereskedő az eladás során elmulasztotta tájékoztatni a vevőt erről a jogáról. Az elállási jog nem vonatkozik bizonyos termékek és szolgáltatások körére ( pl. személyre szabott termék vagy szolgáltatás ) Ezen kívül az elállás jogát akkor sem gyakorolhatja a vevő. Ha a szolgáltatást már teljes egészében teljesítették úgy, hogy a fogyasztó ehhez kifejezetten hozzájárult, és elismerte, hogy az elállás joga ilyen teljesítés esetén elvész. Az Irányelv egy minta nyomtatványt is javasol az elállási jog gyakorlásához, illetve tartalmaz néhány szövegezési javaslatot a szerződésekbe.
  • Csökken a visszafizetési határidő: Az eladók részére a vételár visszafizetésére eddig rendelkezésre álló 30 napos határidő 14 napra csökken. Fontos, hogy avisszafizetésnek tartalmaznia kell a szállítási költséget is.
  • Szállítási határidő: Ellenkező megállapodás hiányában minden terméket a szerződés megkötésétől számított 30 napon belül le kell szállítani.
  • Költségek: Amennyiben az eladó a vevőre kívánja hárítani az áru visszaszállításának költségét, erről köteles a vevőt előre egyértelműen tájékoztatni. Az eladó nem számíthat fel magasabb költséget a kártyás, vagy egyéb fizetési mód tényleges költségeinél és nem kérhet magasabb díjat mint a telefonos segítségnyújtás tényleges költsége. Az eladóknak biztosítani kell, hogy a termék vagy szolgáltatás megszerzésének teljes költsége – annak minden járulékos díjával együtt- nyilvános legyen a szerződés megkötése előtt.
  • Kifejezett kinyilvánítások: Az eladóknak biztosítaniuk kell, hogy az online rendelést leadó vevők kifejezetten kinyilvánítsák fizetési szándékukat. Az Irányelv azt javasolja, hogy a weboldalnak az a gombja, amely a rendelés leadására szolgál, a ”megrendelés fizetési kötelezettséggel”, vagy hasonló egyértelmű szövegezéssel legyen megjelölve. Az extrák igénybevételéhez feltüntetett ablakok előre bepipálása tilos lesz, a vevőknek határozottan kell nyilatkozniuk azok bejelölésével.
  • Következtetés: Bármely, az EU területére fogyasztói terméket értékesítő vállalkozásnak felül kell vizsgálnia eddigi eladási ügymenetét, hogy kiderüljön, milyen változtatásokat kell végrehajtaniuk annak érdekében, hogy megfeleljenek az Irányelvet alkalmazó jogalkotásnak. A weboldalakon írt feltételeiket valószínűleg meg kell változtatniuk, az pedig biztos, hogy az online megrendeléseket (és a hozzájuk tartozó visszaszállítási és visszatérítési feltételeket) frissíteniük kell.

Forrás : monaq.com

Kép: dreamstime

 

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-13-C-0003 pályázat keretében valósult meg.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás