• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A vállalkozásoknak kötelező részt venni a békéltető testületi ülésen

2016.03.03. /

A fogyasztóvédelmi törvény 2015. évi változása megkönnyíti a vitarendezést a fogyasztók számára. Bár még kevesen tudják, de az online vásárlással kapcsolatos viták már online is rendezhetők.

2015 nyarán módosították a fogyasztóvédelmi törvényt, amely hatékonyabbá tette a vitarendezést. Megújult a békéltető testületek honlapja, és már online is benyújthatjuk vitarendezési kérelmünketA korábbi rendszerhez képest, most már a vállalkozásoknak kötelező részt venni a békéltető testületi eljárásokban, és szigorodott a tájékoztatási kötelezettségük is.

 

Hatékonyabb vitarendezés online jogvitákban

Az online adásvétellel és szolgáltatásokkal kapcsolatos jogvitákban már online is segít a Budapesti Békéltető Testület. A fővárosi testület főbb hatáskörei:

  • ő dönt az online vásárlással kapcsolatos jogvitákban legyen szó belföldi vagy külföldi vitáról (magyar fogyasztó és külföldi webáruház között; a magyar vállalkozás és külföldi fogyasztó között);

  • a testület online tagállami kapcsolattartó pontként információkkal is segíti az érintetteket;

  • az online vásárlással kapcsolatos ügyek és jogviták teljes egészében online lefolytathatók a fővárosi testületnél.

 

Megújult testületi honlapok

Az új törvénymódosítás a békéltető testületek számára is hozott változásokat. Weboldalaik átláthatóbbak, naprakészek és a fogyasztók most már online is benyújthatják kérelmeiket a testületek honlapján. Több az elérhető tájékoztató anyag a honlapokon, pl. találhatunk információt a testületi tagokról és elérhetőségeikről is.

 

Vállalkozások tájékoztatási kötelezettsége

Szigorodtak a vállalkozások kötelezettségei is, a legfontosabbak a következők:

  • A vállalkozások kötelesek tájékoztatni a fogyasztót az illetékes békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és annak elérhetőségeiről. Ezt az információt fel kell tüntetniük a honlapjukon, ha nincs, akkor a szerződési feltételekben (ha az sincs nekik, akkor formanyomtatványon).

  • Az illetékes hatóság és a testületek elérhetőségeit az üzletekben jól látható helyre ki kell tenni.

  • Ha a vállalkozás a fogyasztó panaszát elutasítja, írásban tájékoztatnia kell a fogyasztót, hogy panaszával hova fordulhat, és meg kell adnia az ehhez szükséges elérhetőséget is.

  • Panaszelutasítás esetén a vállalkozásnak tájékoztatnia kell a fogyasztót, hogy ő mint cég, benyújt-e kérelmet a vita rendezésére.

 

Vállalkozások kötelező részvétele az eljárásokban

A törvénymódosítás szigorította a vállalkozások együttműködési és részvételi kötelezettségeit. A legfontosabbak a következők: 

  • Kötelező válaszirat-küldés: jogvita esetén a vállalkozások kötelesek válaszolni a testületek megkeresésére. Az iratban le kell írniuk a fogyasztó igényének jogosságát, az ügy körülményeit, csatolva a tényeket alátámasztó iratokkal.

  • Nyilatkozniuk kell arról is, hogy a békéltető testület döntését kötelezésként elfogadják.

  • Ha a jogvitát lefolytató testület illetékességi területén van a cég székhelye, személyesen meg is kell jelennie a meghallgatáson. Ha máshol van, akkor fel kell ajánlania a fogyasztó igényeinek megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségét.

  • Ha a fentieket megszegik, a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szabhat ki rájuk. Ez kis- és középvállalkozások esetén 15 ezer forinttól 500 ezer forintig terjedhet, míg nagyobb cégek esetén 15 ezer forinttól 500 millió forintig.

 

Forrás: Budapesti Békéltető Testület
Fotó: Sheknows

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében