• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Az vagy, amit megiszol?

2015.11.05. /

Az élelmiszerek kapcsán már egyre gyakoribb, hogy tudatosan vásárolnak a fogyasztók, de hogy jön a képbe a bor, hiszen az leginkább szőlőből készül egy természetes folyamat során. Vagy a helyzet nem ilyen egyszerű? Nemes Richárddal, a Mitiszol Fesztivál szervezőjével beszélgettünk. 

Legtöbbünkben ez a romantikus kép él a borról, de ma már ez messze van a valóságtól. Az 1970-es évek eleje óta rengeteget “fejlődött” a boripar, míg a hagyományos bortermelés visszaszorulóban van. Az EU-ban jelenleg több tucat adalék- és segédanyagot, valamint eljárást lehet alkalmazni a borkészítés során. Viszont míg a legtöbb élelmiszeren fel kell tüntetni, hogy pontosan mit tartalmaz - a bor esetében a címkén csupán a kén és egy-két allergén használatáról kötelező nyilatkozni.

 

Miért van szükség segéd- és adalékanyagokra?

Minden a szőlőben kezdődik. Manapság sokan használnak gyom- és rovarírtókat, felszívódó gombaölőszereket a szőlőben, amelyeknek nem mellesleg az egészségügyi kockázatuk sem elhanyagolható. Bordeaux-ban jelenleg komoly vita van ez ügyben, jelentősen nőtt ugyanis az érintettek között a rákos és hormonális megbetegedések száma.

Mindez ahhoz vezet, hogy a pincébe kerülő szőlő már nem tartalmazza azokat a tápanyagokat, élesztőket, egyéb mikroorganizmusokat, amelyek segítségével a szőlő mustja borrá erjed. Ezért kell a sokszor kvázi steril musthoz enzimeket, tápsókat és különböző, laborban kifejlesztett élesztőket adni. Másrészt a bor is áldozatul esett az uniformizáló tömegtermelésnek, a termelési kockázat csökkentése és a termék paramétereinek minél pontosabb beállítása komoly szemponttá vált. A nemzetközi terminológiában az ilyen borokat McWine-nak hívják.

Az uniformizáló termelés, például az aromatikus élesztők használata éppen a bor lényegét, ha úgy tetszik lelkét öli meg. Míg az autentikus bor esetében kifejeződik a termőhely, sőt az adott évjárat is, addig az aromatikus élesztővel manipulált techno borok a világ bármelyik pontján és bármelyik évében hasonló ízűek lesznek.

2011-ben jött létre az autentikus borokat népszerűsítő Terra Hungarica

Magyarországon egy szűk rétegről van szó, akik esetében a borkultúra iránt való érdeklődés összekapcsolódik a fogyasztói tudatossággal. A Terra Hungaricanak az elmúlt években sikerült miniről kicsire nőnie. Nem várnak gyors növekedést, hiszen nem egy múló divatról van szó, hanem evolúcióról, tehát arról, hogy bizonyos fogyasztói szokásaink végérvényesen megváltoznak. Az a tapasztalat, hogy akik igazán ráéreznek az autentikus borokra, már nem fordulnak vissza és nem isznak techno borokat.

A 2014-ben indult mivanaborodban.hu kampány célja, hogy tájékoztassa a fogyasztókat erről a témáról, és népszerűsítse az autentikus borokat.

Mitiszol fesztivál a Millenárison

A rendezvények, a személyes élmények és tapasztalatgyűjtés segít abban, hogy ne más mondja meg mit csinálj, mit vegyél, járj utána és döntsd el te magad. Ez nemcsak hatékonyabb, de tartósabb változásokat is hoz.

Mitiszol? Természetes Italok Fesztiválja
Millenáris D Csarnok, november 14.
Részletek: www.mitiszol.hu
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/492375450923452/

Az év legfontosabb természethű boreseményét november 14-én rendezik a Millenárison, ahol közel 30 bortermelő mutatkozik be, sőt idén először enni is lehet majd a Mitiszol Fesztiválon, ahol olyan példamutató vállalkozások is kiállítanak, mint a füredi Malackrumpli, a Pipacs Biopékség, a Zsámboki Biokert és az Élő Bolygó Farm.

Kiállítók sok mindenben különböznek, de egy dologban egyetértenek: tiszta, valóban tápláló ételt és italt csak organikus gazdálkodásból, minél kevesebb beavatkozással, szintetikus adalékok nélkül lehet készíteni.

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 
   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében készült.

 

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében