• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Utazzunk olcsón vonattal, busszal Európába

2009.07.05. /

Egyesek már a nyaralás előtt hónapokkal lecsapnak egy-egy akciós repülőjegyre, mások az utolsó pillanatig halogatják, majd autóba pattanva indulnak üdülni. Vonatra, buszra azonban még nem késő kedvező jegyeket keresnünk.

Hosszabb távok megtételére legzöldebb megoldás a vasút. Mivel azonban a MÁV jóval kevesebb energiát fordít hirdetéseikre, mint például a légitársaságok, egy kicsit szemfülesebbnek kell lennünk, hogy rájöjjünk, merre és milyen kedvezményekkel tudunk útra kelni.

Sajnos a kényelmes és valamelyest informatív budapesti Andrássy úti központi jegypénztár is évekkel ezelőtt megszűnt. Nincs már ott az a kicsit nyers, de mégis roppantul informatív úr sem, aki villámként pörgette az európai vasutak menetrendoldalait, és megtalálta a legkedvezőbb útvonalat számunkra (mindeközben lélekben velünk utazva többes szám második személyben tett szemléletessé minden átszállást és csatlakozást).

Helyette a fővárosi József Attila utcai és néhány vidéki jegyirodában érdeklődhetünk, legrosszabb esetben pedig kénytelenek vagyunk valamelyik pályaudvar nemzetközi pénztárához besorolni (talán a Déli pályaudvaré a leginkább kedvező). Ott viszont sokkal kevesebb módunk van informálódni, így nem árt felkészülve érkezni.

 

Számos akció van a vasútnál

A MÁV honlapja már sokkal kulturáltabban tájékoztat a nemzetközi utazási lehetőségekről és kedvezményekről. Kiderül, hogy a nyári hónapokban számos közvetlen szerelvény vagy kocsi közlekedik Délkelet-Európába, a tengerparti üdülőhelyek felé. Így akár a horvát, bolgár, montenegrói tengerpartra, vagy Thesszalonikibe is utazhatunk fekvőhelyes kocsikban.

A menettérti- vagy más kedvezmények használatával, úti céltól függően 50-120 euró közötti jegyárakkal számolhatunk. Ha Velencébe megyünk, érdemes előre foglalni, így akár már 29 euróért is kaphatunk „Smart Price" retúrjegyet.

Nyugat-európai vagy prágai utazás esetén mindenképpen tájékozódjunk előre a kedvezményekről, mert jóformán célirányonként változik azok típusa és mértéke. Jó esetben kifoghatunk egy irányonkénti 29-39 eurós jegyet Németország több városába, SparDay menetjegyeket akár utanként 19 euróért Prágába vagy 39 euróért Zürichbe.

Szerencsére megmaradtak a volt szocialista országokra vonatkozó, igen nagyvonalú menettérti kedvezmények - noha már nem érvényes a régi MÁV-os legenda, hogy olcsóbb egy retúrjegyet venni Kassára mint egy teljes árút Miskolcra. Ezekkel a lehetőségekkel élve akár 60%-kal olcsóbban utazhatunk, mintha irányonként vennénk jegyet.

A kedvezmények állandóak, így akár az indulás előtti pillanatban is válthatunk jegyet például Ljubljanába, Belgrádba, Lengyelországba, Bulgáriába, Ukrajnába vagy Szlovákia és Románia nagyobb városaiba.

Szabadabb kalandozásra vágyva még mindig léteznek az ismert európai InterRail bérletek, igaz, ezek már jóval drágábbak, mint fénykorukban voltak, és egyre kevesebb vonatra érvényesek. Külön kiegészítő- vagy helyjegy kell az InterCity, EuroCity, EuroNight vonatokra, a szuperexpresszekre (ICE, TGV, Thalys, Eurostar, AVE stb.). Pár helyen azonban használhatóak kompokon is.

Ha konkrét utazásra kívánunk jegyet foglalni Nyugat-Európában, érdemes az interneten előre utánanézni, hiszen országonként, útvonalanként, járatonként változnak az árak és kedvezmények. Franciaországban - ahol minden esetben irányonként kell számolni a vonatjegyek árát, érdemes időben elkezdeni jegyet keresni, az utazás időpontjának közeledtével ugyanis az árak többszörösükre nőhetnek. Így egy Párizs-London retúrjegy legideálisabb esetben 77 euró, indulás előtti napon mindezért akár 4-500 eurót is elkérhetnek.

Spanyolországban, Németországban, Hollandiában, Svájcban például csak vonattípustól függenek az árak, így akár az indulás előtti pillanatban is válthatunk jegyet. Ezekben az országokban léteznek viszont különböző kedvezményes kártyák, turistajegyek, ezek közül a talán legismertebb a németországi Bahn Card vagy a svájci Swiss Pass. Ez utóbbit 4, 8, 15, 22 vagy 31 napra kiváltva korlátozás nélkül utazhatunk Svájc vasútjain és 37 város tömegközlekedési hálózatán, kedvezményt kapunk számos hegyi vasúton, illetve ingyenes belépést múzeumokba.

Budapestről a közeli Bécsbe utazva érdemes a 4 napos kirándulójegyet választani 31 euróért, amely - a korábbi 4 helyett - 2 napig a helyi tömegközlekedés teljes hálózatára is érvényes. Számos ország nyújt egyéb kedvezményeket a vonatjegyek vásárlóinak, így segítséget kaphatunk szállodafoglaláshoz, kerékpárbérléshez. (Ezekről következő cikkünkben szólunk).

 

Ha a buszt választjuk

A vasút mellett menetrendszerinti buszokkal is útra kelhetünk Európába. A legnagyobb hálózatot változatlanul az Eurolines tömörülés biztosítja. A kontinensen mintegy 500 célállomás felé tartó buszra szintén érdemes előre jegyet foglalni, hiszen 1-2 hónappal az indulás előtti vásárlásnál sokat spórolhatunk.

Míg például egy pozsonyi retúr jegy 5300 forint körüli összegbe kerül, ha megkockáztatjuk, hogy nem visszaváltható jegyet veszünk, akkor már csak 3500 forintot kell fizetnünk. A barangoláshoz 15 vagy 31 napra kiválthatjuk a Euroline Pass kártyát, igaz, korlátozott utazási feltételekkel. Szintén csak bizonyos járatokra kaphatunk 25%-os kedvezményt, ha rendelkezünk Eurolines Diszkont kártyával.

A diszkont légitársaságok megjelenése óta a buszok jobb kihasználtsága érdekében egyre kényszerűbb menetrendet alkalmaznak a busztársaságok. Így egy hosszabb út esetében nem meglepő az átszállás, más útirányok utasaival való keveredés. Budapestről és néhány nagyvárosból a szokásos úti célok mellett nyáron szezonális közvetlen járatokat indítanak a tengerparti üdülőhelyek felé.

Újdonságként jelent meg a hazai piacon a fix és kedvező árakkal kecsegtető OrangeWays társaság. Útvonalaik leginkább Erdélyre koncentrálnak, de rendszeres buszjáratokat indítanak Pozsony, Bécs, Krakkó, Prága, valamint Németország több városa és Hollandia felé, illetve a nyári szezonban a horvát tengerpartra is.

Míg a MÁV még nem kínál online jegyvásárlási lehetőséget a nemzetközi járatokra, addig más európai vasúttársaságoknál és a hazai két nemzetközi busztársaságnál már megbízhatóan üzemel ez a szolgáltatás.


 

Kép [cc] kevindooley, thorinside

A cikk az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.

Hozzászólások

barokkó / 2010. július 26. 18.55

bitte schön

Hozzászólás beküldéséhez belépés vagy regisztráció szükséges.