• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Utasbiztosítás – mire érdemes odafigyelni?

2007.06.21. /
Az iskolai vakáció kezdetével ismét százezrek kelnek útra, hogy külföldön pihenjék ki az elmúlt időszak fáradalmait. Megfelelő utasbiztosításról azonban jó, ha harmaduk gondoskodik, pedig az utazás költségeihez képest elhanyagolható összegért, már napi néhány száz forintért igen komoly kellemetlenségektől tudnák magukat megóvni. De nem elég az utasbiztosítást megkötni, a feltételekre is érdemes odafigyelni!
Európai Egészségbiztosítási Kártya

Az Európai Unió tagállamaiban, az Európai Gazdasági Térség egyéb államaiban (Izland, Liechtenstein, Norvégia) és Svájcban (illetve sürgősségi esetben Horvátországban is) az adott tagállam társadalombiztosítási szervével szerződésben álló egészségügyi szolgáltatóknak a kártya alapján úgy kell ellátnia az ország területén átmeneti jelleggel tartózkodó, orvosi ellátásra szoruló magyar biztosítottat, mintha az adott tagállamban lenne biztosított. Az E111 jelű nyomtatványt 2005. november 1. után kiváltó, a biztosítottsági jogosultságot igazoló kártyát minden biztosítási jogviszonyban álló magyar állampolgár kiválthatja az Országos Egészségügyi Pénztár megfelelő ügyfélszolgálatán. Nem kell hozzá más, mint TB-kártya, személyi igazolvány és lakcímkártya, valamint a munkaviszony fennállását igazoló munkáltatói igazolás.


További információ: www.oep.hu
 

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csokorba gyűjtötte a legfontosabb szempontokat.

 

Összehasonlítás, alapvető szempontok

Bár a piacon már számtalan variációban és kiegészítéssel találunk utasbiztosítást, összehasonlítani mégis elsősorban két fő szempont alapján érdemes őket: a betegség és poggyászkár esetén járó biztosítási összeg, illetve a biztosítás díja alapján.

Általában elmondható, hogy a magasabb limitekhez általában magasabb biztosítási díjak tartoznak, ennek ellenére hosszabb utazás esetén érdemes lehet az azonos limitekhez tartozó ajánlatok díjait is összevetni.

Néhány napos, közeli országokat célzó utazáskor elegendő lehet az egyszerű, olcsóbb utasbiztosítást megkötni, hosszabb utazás illetve Európán kívüli célpont esetén érdemes megfontolni a magasabb limitű, összetettebb szolgáltatásokat is tartalmazó módozatok kiválasztását.

További szempontként mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy a biztosításhoz milyen assistance szolgáltatás jár. Baj esetén ugyanis az assistance feladata szinte mindenben segíteni a legtöbbször az adott ország nyelvét sem ismerő ügyfelet - orvos küldésétől a legközelebbi kórház címének megadásán keresztül a hazautazás megszervezéséig. Így aztán ma már követelmény, hogy az assistance ne csupán 0-24 óráig elérhető legyen, de magyar nyelven is lehessen kommunikálni.

 

„Nincs rá szükségem": bankkártya, E-111, utazási iroda

Sokan azért nem foglalkoznak utasbiztosítás megkötésével, mert olyan bankkártyával rendelkeznek, amely ilyen jellegű szolgáltatást is biztosít. Jó tudni, hogy bár ezek a biztosítások valóban érvényesek és legtöbbször komoly biztosító áll mögöttük, a szolgáltatási kör és a kártérítési összegek felső határa igen limitált.

Ezért (főleg nagyobb utazások előtt) fontos, hogy nézzük át a feltételeket, és szükség esetén kiegészítő biztosítással szélesítsük az általuk nyújtott védelmet. A feltételek áttekintése azért is fontos, mert egyes bankkártyákhoz kötődő biztosítások csak akkor érvényesek, ha az ügyfél az utazási szándékát egy megadott telefonszámon előre jelzi.

Mások úgy vélik, kellő védelmet szereztek az utazás során felmerülő problémákkal szemben az E-111-es nyomtatvány [illetve most már az Európai Egészségbiztosítási Kártya - ld. keretes írásunkat - a szerk.] kiváltásával. (Az EU országaiban ez biztosítja, hogy a magyar állampolgárok az ott lakókkal azonos társadalombiztosítási szolgáltatást élvezzenek.) Ez a védelem azonban igencsak hiányos:

• Az igazolást általában csak állami kórházak fogadják el.

• A poggyászkár, az utastársak elszállításának, a tolmácsnak, a hozzátartozók értesítésének és odautazásának, valamint a hazautazásnak a szervezése és költségei mind a balesetet szenvedett utast terhelik.

• Sok országban az állampolgárok is önrészt fizetnek az ellátásért, ami komolyabb sérülés esetén 10-20%-os önrész mellett is könnyen elérheti a százezer forintos mértéket.

Bár a szervezett utak esetében az utazási irodák automatikusan megkötik a biztosítást utasaikra, amennyiben csak részleges szolgáltatásokat veszünk igénybe az irodától (például a repülőjegy vagy a szállás megrendelése), ilyen szolgáltatásban csak kivételes esetben részesülünk tőlük.

 

A lényeg sokszor az apró betűs részben található

Sok kellemetlen meglepetéstől óvjuk meg magunkat, ha előre elolvassuk az adott biztosítás feltételeit. Főleg a kizárásokra illetve a kárrendezési dokumentumokra vonatkozó részeket érdemes alaposan áttanulmányozni.

Néhány példa a leggyakoribb problémákra:

• Általában nem köthető biztosítás érvényes magyarországi betegbiztosítás (TB) nélkül,

• Nem biztosított az a betegség, amely már az utazás előtt fennállt, és a terhességgel kapcsolatban előálló problémákat sem fedezik az utasbiztosítások,

• Manapság a síelés a legtöbb esetben része a biztosításoknak, ettől függetlenül egyéb sportok szerelmesei (pl. búvárkodás, hegymászás, rafting, stb.) még ma is kénytelenek kiegészítő biztosítást kötni,

• A poggyászbiztosítás általában nem terjed ki nagyobb értéket képviselő tárgyakra, készpénzre, sporteszközökre, stb. sem.

 

 

Forrás: Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében