fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Új fogyasztóvédelmi törvények, törvénymódosítások

2008. szeptember 1-vel új törvények és törvénymódosítások lépnek életbe, amelyek átrendezik a fogyasztóvédelmi szabályozást, s alapvető szigorításokkal járnak. A változások legfontosabb elemei a fogyasztók tájékoztatására, a bírságszabályok módosítására, illetve a gyermekek és fiatalkorúak védelmére vonatkoznak.

Bővülnek a fogyasztóvédelmi hatóságok eszközei, egységessé
válik a fogyasztóvédelmi bírság rendszere, illetve annak mértéke. Az új
szabályozás kétféle gazdasági szervezettel számol: amelyek nettó árbevétele
meghaladja a 100 millió forintot, a amelyeké nem, így a bírságok
arányosításának szellemében ugyanazért a hibáért egy kistermelőnek kisebb
bírságot kell fizetnie, mint a jóval nagyobb felelősséggel és gazdasági erővel
bíró hipermarketnek. Utóbbi esetben, a fogyasztók széles körének jelentős
vagyoni hátrányt okozó, illetve a fogyasztók egészségét és testi épségét
veszélyeztető szabálysértés esetén a bírság elérheti akár a 2 milliárd forintot
is (utóbbi esetben, azaz kisebb vállalkozások esetén a bírság ilyenkor is
legfeljebb 5 millió forint lehet).

Bizonyos esetben az ellenőrök, illetve a fogyasztóvédelmi
hatóság számára nem adott a mérlegelés lehetősége, a bírság kiszabása kötelező.
Ilyennek számít:

  • a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek
    védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértése (ilyen pl. a szeszes itallal,
    dohánytermékkel vagy szexuális áruval való kiszolgálásuk tilalmát tartalmazó
    rendelkezések megsértése);
  • a fogyasztók életét, testi épségét, egészségét sértő vagy
    veszélyeztető, valamint a fogyasztók széles körét érintő jogsértés; és az
  • ismételt jogsértés (azaz ha egy korábbi jogerős határozatban
    adott vállalkozás számára előírt kötelezettséget nem teljesítenek a megadott
    határidőig, s a korábban kifogásolt jogtiprás megismétlődik).

Az első két esetben a fogyasztóvédelmi hatóság a jogsértő
üzleteket ideiglenesen be is zárathatja, a kiszabott bírságot pedig mindenképpen
be kell fizetni 15 napon belül, nem lehet megvárni a jogorvoslat eredményét.

Mindennél talán még fontosabb, hogy minden szeptember 1.
után induló fogyasztóvédelmi eljárás jogerős határozatát kötelező
nyilvánosságra hozni. Sőt, a legkirívóbb esetekben a határozatot attól
függetlenül is nyilvánosságra kell hozni, ha még nem született jogerős ítélet. Ilyen
kirívó esetek a 18 éven aluliak szeszes itallal, dohánytermékkel vagy szexuális
áruval való kiszolgálásának tilalmát tartalmazó rendelkezések megsértése, a
környezetvédelmi kihágások, a fogyasztók testi épségét és egészségét
veszélyeztető, illetve a fogyasztók széles körét kárral fenyegető veszély, de
az is, ha a fogyasztóvédelmi hatóság a jogsértéssel érintett üzlet ideiglenes
bezárását vagy az áru forgalmazásának, illetve értékesítésének megtiltását
rendelte el.

Szeptember 1-én lép hatályba a fogyasztókkal szembeni
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi
XLVII. törvény
(a továbbiakban: Fttv.) is. Az Fttv. általában is tiltja a
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, de két magatartástípust külön
nevesít: a megtévesztő és az agresszív gyakorlatot. Megtévesztő gyakorlatnak
számít:

  • valótlan információ közlése;
  • valós tény megtévesztésre alkalmas módon való közlése;
  • jelentős információ elhallgatása;
  • jelentős információ félreérthető, érthetetlen módon való
    közlése;

míg agresszív gyakorlat a zaklatás és kényszerítés.

Ezen kívül konkrét magatartásokat is felsorol a törvény az
ún. „feketelistán”, melyek minden körülmények között tiltottak. Ilyen például:
„a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan
állítása, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre és
ezáltal a szolgáltató a fogyasztót megfosztja a tájékozott döntéshez szükséges
időtől és alkalomtól”.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának
megsértése esetén az alábbi hatóságok járnak el:

Általános hatáskörrel a Nemzeti
Fogyasztóvédelmi Hatóság
(NFH) jár el, kivéve a piaci versenyt érdemben
érintő ügyeket, illetve a Pénzügyi Szervezetek
Állami Felügyelete
(PSZÁF) által felügyelt ügyeket. A PSZÁF jár el a
pénzügyi szervezeteket érintő ügyekben, ha azok nem a versenyt érintik. Végül a
Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jár el a
versenyt érintő valamennyi ügyben, ideértve a reklámok meghatározott körét is
(pl. ha az egy országos műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatón keresztül
valósul meg). A jogsértés nem tartozik a GVH hatáskörébe, ha az csak címkén,
használati és kezelési útmutatóban, illetve egyes speciális, külön
jogszabályban előírt tájékoztatási követelmények megsértésével valósul meg (ez
utóbbi esetben, pénzügyi szervezetek vonatkozásában a PSZÁF jár el).

A
gazdálkodó szervezetekre, kereskedőkre, szolgáltatókra vonatkozó legfontosabb
jogszabályok >>>

 

Forrás: MTI, NFH, PSZÁF

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás