• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Túl hangosak a reklámok

2011.11.22. /

Habár a médiatörvény szerint, a reklámok hangereje nem lehet nagyobb a környező műsorszámok hangerejénél, a hatóságok öt televíziós csatornánál rendszeresen mértek kritikus hangerőugrást.

Az NMHH által használt „Humanoid” szoftver virtuális hangosságmérő műszereivel január elseje óta pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban.

A hírközlési hatóság nemzetközi szakmai ajánlás alapján határozta meg, mi minősül hangerőugrásnak. A Nemzetközi Telekommunikációs Unió (ITU – International Telecommunication Union) olyan módszert, mérési eljárást tett közzé, amelynek segítségével számszerűsíthető a nézők, hallgatók által észlelt műsorhangosság.

A mérési adatokat január óta videómelléklettel együtt publikálja a hatóság, ami a médiaszolgáltatók számára is könnyen ellenőrizhetővé tette, hogy a közzétett reklámjaik hangereje meghaladta-e a környezetükben mért egyéb műsorok hangerejét.

A törvény hatálybalépése után adott türelmi idővel a Médiatanács célja az volt, hogy a szolgáltatókat felkészítse az új törvényi előírás betartására, és együttműködésre ösztönözze őket, amely révén a zavaró hangerejű szpotok hatósági beavatkozás nélkül eltűnhettek volna a képernyőkről. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján azonban egyértelművé vált, hogy a nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a médiaszolgáltatókat a normaszegések ismételt elkövetésétől.

A hatóság ügyfélszolgálatára ugyanakkor folyamatosan érkeznek a túl hangos reklámokat kifogásoló panaszok: idén már több mint hetven bejelentést tettek emiatt.

A hatóság szeptemberben öt szolgáltatónál – az RTL Klub, a TV2, a Duna TV, Story TV és az MTV (m1) csatornáin – észlelte rendszeresen a kritikus hangerőugrásokat, ezért a hatóság megindította az első eljárásokat a televíziókkal szemben.

A Médiatanács vizsgálat lefolytatása során határozatban dönt a lehetséges szankciókról, amelyek ez esetben a figyelmeztetéstől a pénzbírság kiszabásáig terjedhetnek.

 

Forrás: NMHH

Kép [cc] mformatthius



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében