fbpx

| Tudatos Vásárló

Tojnak rá

Magyarországon még egyetlen szupermarketet sem találunk, amely kitiltotta volna kínálatából a ketreces tartásból származó tojást. A gyorséttermek terén már egy fokkal jobb a helyzet. Rövid körképünk a hazai tojáskínálatról.

A TudatosVásárló.hu megkereste Magyarország vezető gyorsétterem-láncait és a legnagyobb élelmiszerláncokat, hogy megtudja, milyen tartásmódból származó tojásokat kínálnak üzleteikben, illetve használnak éttermeikben.

Azt szerettük volna felmérni, hogy mennyire elterjedtek az állatjóléti szempontból kedvezőbb, nem ketreces tartásból származó tojások (mélyalmos, szabad tartású, bio). Illetve, hogy vannak-e cégek, amelyek kínálatukból száműzik a ketreces tojásokat.

Kérdéseinket e-mailben elküldtük a Tesco, a Cora, a Kaisers-Spar-Interspar, a Lidl, az Aldi, a Match, a Penny Market és a CBA, illetve a McDonald’s, a Burger King, a KFC, a Subway és a Pizza Hut honlapjain található sajtó/ügyfélkapcsolati címekre.

Ahol nincs ketreces tojás:
McDonald’s

Ketreces és alternatív tartásmódból származó tojás:
Tesco
Csemege-Match
Kaiser’s-Spar (2012-től nem tartanak ketreceset)
Csak ketreces tojás van:
Lidl
Burger King

Nem válaszolt:
Pizza Hut
Subway
Cora
Aldi
Penny Market
CBA

Választ a Tesco, a Spar, a Lidl és a Csemege-Match, a gyorséttermek közül a McDonald’s, a Burger King és a KFC munkatársaitól kaptunk. Tehát mindkét esetben közel 50%-os volt a válaszadási hajlandóság.

A felmérés így már kevésbé a tojáskínálatról, inkább a felsorolt cégek ügyfélkapcsolati rendszeréről, tájékoztatási hajlandóságáról szól. A Tudatos Vásárló elszomorítónak tartja, hogy az ágazat meghatározó cégeinek jelentős része nem veszi a fáradtságot, hogy válaszoljon fogyasztói kérdésekre.

Ugyanakkor némi iróniával, de meg kell jegyeznünk, hogy ez a hét válasz jó arány, ha figyelembe vesszük, hogy ugyanezt a kérdést, már tavaly – 2010 nyarán – szintén feltettük a fent nevezett cégeknek, és akkor összesen 4 válasz érkezett. Továbbá egy levél a CBA-tól, amelyben akkor a cég jelezte, hogy nem kíván részt venni a felmérésben.

Most még ilyen választ sem kaptunk tőlük, ami több mint jelzésértékű egy magát hazai vállalatként hirdető cégtől.  

A SPAR és a McDonald’s 2008-ban Magyarországon Aranytojás Díjban részesült. A Compassion in Word Farming (CIWF) és a Fauna Egyesület azokat az európai élelmiszeripari vállalatokat jutalmazza Aranytojás Díjjal, amelyek áttérnek a nem ketreces tojás forgalmazására és felhasználására.

A SPAR nyilatkozott arról, hogy 2012-ig az EU- és törvényi előírásoknak megfelelően e-téren beszállítóival együtt lépéseket tesz a ketreces tartásból származó étkezési tojás folyamatos kivonására üzleteiből.

Tartásmód
0 – biotojás, ökológiai tartásból
1 – szabadtartás, kifutós tartási rendszerből
2 – alternatív vagy mélyalmos tartási mód
3 – ketreces tartásmód

A McDonald’s vállalása volt, hogy 2010 végéig minden európai országban forgalmazott tojásos termékek esetében áttér a ketrecesről a mélyalmos tartásból származó tojások használatára. A cég közleményéből kiderül, hogy eleget tett a vállalásának, vagyis idén már nem használnak ketreces tartásból származó tojást éttermeikben.

A Burger King munkatársától megtudtuk, hogy ők csak ketreces tojást használnak, a KFC pedig egyáltalán nem használ tojást a termékeiben.

A szupermarketek közül a Tesco és a Match ketreces tojás mellett tart alternatív tartásmódból származót is, míg a Lidlnél csak ketreceset vehetünk.

A cégek a fogyasztók árérzékenységére hivatkoztak az indoklásban. Ugyanakkor a TudatosVásárló.hu tavalyi tojástesztje alapján ez nem feltétlenül indokolt, ugyanis bár igaz, hogy a ketreces tojások között több olcsóbb terméket találunk, de egy bizonyos ársávban (40-50Ft/db) a ketreces ára átfedésben van a mélyalmoséval, vagyis nem feltétlenül olcsóbb.

 

Kép [cc] kagedfish

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás