• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Tévhitek a méltányos kereskedelemről

2016.11.03. /

A méltányos kereskedelem az átláthatóságot hirdeti, mégis sok homályos és valótlan tévhit kapcsolódik hozzá. Most ezeket tisztázzuk.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a méltányos kereskedelemmel. Ennek kapcsán számos olvasói levelet, kommentet kapunk, amelyben kérdések, kételyek merülnek fel a témával kapcsolatban. Ezekből szemezgetünk, és válaszolunk rájuk. 

 

"Honnan tudom, hogy tényleg fair trade és nem csak átverés, azért, hogy többe kerüljön? Ki ellenőrzi azt, hogy nem csak úgy rá van írva."

A méltányos kereskedelem követelményeinek teljesítése esetén egy cég jogosult az azt igazoló védjegyet szerepeltetni azon a termékén, amelyik átment a vizsgálaton. A címkét a gyártótól, termelőtől független szervezet, a Fairtrade vagy az UTZ minősítő szervezet ítéli oda egy átlátható szempontrendszer szerint. Tehát csak a minősítő szervezetek jóváhagyásával használhatja egy-egy gyártó, vagy termelő egyes termékein a logót. Habár itt is előfordulhatnak piaci kontárok és hamisítványok, ezek kiszűrése nem csak a minősítő szervezet, de a minősített termékek gyártóinak is érdeke (hiszen ez utóbbiak sok pénzt és energiát fordítottak a tanusítvány megszerzésére). Éppen ezért mint minden más esetben itt is működik piac önellenőrzése, automechanizmusa.  

Ugyanakkor fontos tudni, hogy az egyes "pelcsnik" között sajnos jelentős különbség van. Miközben a Fairtrade és az UTZ egy szigorú és átlátható kritériumrendszer alapján ítéli oda a minősítést az egyes gazdaságoknak, vannak olyan tanusítványok, mint például a nálunk is megtalálható Rainforest Alliance, amelyek előírása sokkal "lazább" és gyakran átláthatatlan, így sajnos sok visszaélésre ad okot - amint az az elmúlt években számos botrány kapcsán felszínre is került. Ha valóban fair döntést szeretnél, akkor válaszd a Fairtrade vagy az UTZ minősített terméket, és ne a Rainforest Alliance-t

További információ a méltányos kereskedelemről >>>

"Naivan megvesszük a drágább terméket, mert úgy gondoljuk az árkülönbség a termelőnek jut, pedig csak egy kicsivel kapnak többet."

Az álllítás igaz, de csak egy fontos kiegészítéssel. A legtöbb európai fogyasztó a világ másik végéről érkező déligyümölcsért, termékért azért fizet keveset, mert a termelés valós környezeti, társadalmi költségeit az ár nem foglalja magába. A nagy diszkontláncok vevői erejükkel visszaélve leszorítják a termék árát.

A Fairtrade termékek esetében a fogyasztó által fizetett magasabb ár nem azt jelenti, hogy a munkás vagy a termelő annyival többet keres. A magasabb fogyasztói ár ugyanis közvetlen és közvetett formában kerül a munkáshoz, termelőhöz. Egyrészt a Fairtrade termékeket előállító ültetvényeken dolgozók valamivel magasabb fizetést kapnak mint a nem Fairtrade minősített ültetvényeken dolgozók. Ami viszont a legfontosabb, hogy emellett közvetett módon a Fairtrade prémiumból is részesülnek, úgy, hogy azt a helyi közösségi szolgáltatások fejlesztésére fordítják pl. iskolaépítés, orvosi szolgáltatás a dolgozóknak, ivóvízellátás, kedvezményes hitelfevétel, szakmai továbbképzés. Lehet, hogy ez európai mércével nem tűnik soknak, de a fejlődő ország ültetvényein dolgozók körében ez kivételes helyzetnek számít, ugyanis "normál" körülmények között gyakran nem tudják iskolába járatni a gyerekeiket, nincs tiszta ivóvíz, sem orvosi ellátás a közelben. 

Olvass tovább a banán és a narancs útjáról >>>

"Ha nem vennénk meg az olcsóbb (nem fair trade) termékeket, akkor a munkások nem kapnának fizetést. Még az a pár dollár is több mint a semmi. Akkor most ne legyen munkájuk, és még ennyi pénzük se?"

Gyakran találkozunk ezzel az érvvel, és valóban, ha leegyszerűsítve nézzük a képletet, nehéz helyzetben van a fogyasztó. A TVE álláspontja, hogy a szupermarketek vevői erővel való visszaélése, vagyis az alacsony fogyasztói ár egy fenntarthatatlan rendszert támogat, ami súlyos társadalmi, gazdasági és környezeti problémákhoz vezet nem csak a termlő országban: a termékek minőségének romlása a pénzvisszaforgatás hiánya miatt; embertelen munka- és életkörülmények; elszegényedő régiók; szegénységben felnövő fiatal generációk tömege; elvándorlás; nagy területekre kiterjedő talajpusztulás; vízszennyezés - hogy csak néhányat említsünk. Tehát minden egyes forintunkkal, amikor ilyen "túl olcsó" terméket veszünk, erre a rendszerre szavazunk, mi magunk is támogatjuk ennek a fennmaradását, még ha nem szándékosan is. 

Tehát ha csak a vásárlásaid egy részénél figyelsz arra, hogy banán, csoki, tea vagy kávé esetében Fairtrade vagy UTZ minősítésüt válassz, már ezzel is jelzed a kereskedőnek, hogy van igény ezekre a termékekre.

Ezen felül csatlakozhatsz olyan akciókhoz, kampányokhoz, amelyek nyomást gyakorolnak a szupermarketekre, gyártókra, hogy fenntarthatóbbá alakítsák az üzletpolitikájukat. Ezek kis lépések, és nem eredményeznek gyors változást, de ha ezt sem tesszük meg, akkor valóban a jelenlegi helyzet marad az egyetlen út, ami elég hamar a véget érhet. 

 

 

"Nem igaz, hogy a kereskedők nem tudnának lemondani arról a pár dollárról, és többet fizetni a termelőnek. Miért nekünk kell megfizetni azt, amit a kereskedők nem adnak meg a termelőnek?"

Sajnos tökéletesen igaza van a fenti kommentet beküldő olvasónak. Mivel a szupermarketek politikáját nem tudjuk gyökeresen megváltoztatni, a kisebb ellenállás elve alapján egyelőre az tűnik a legésszerűbbnek, hogy fogyasztóként a vásárlásainkkal és kampányokhoz csatlakozással jelezzük a kereskedők felé, hogy igényünk van fair trade termékekre. 

"Szinte sehol nem kapható, mintha nem is léteznének ezek az élelmiszerek."

Tény, hogy nem mindenhol kapható, de a bioboltok mellett ma már egyre több szupermarket is tart ilyen termékeket. Összegyűjtöttük a lelőhelyeket. 

Itt vehetsz fair trade banánt, csokit, kávét. 

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

      



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében